خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 18 بهمن 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

چرا محتوای کتب درسی نیاز به تغییر دارد؟

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | پنجشنبه، 18 بهمن 1403 - 10:06
یک کارشناس ارشد آموزش معتد است که کتب درسی نیازمند بازنگری جدی هستند.
محتواي،درسي،آموزشي،معلم،محور،داوري،ارشد،كارشناس

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام‌جمعه - محمد داوری، کارشناس ارشد آموزش گفت: «یکی از مهم‌ترین دلایلی که دانش‌آموزان به نظام آموزشی رسمی کشور بی‌علاقه هستند و انگیزه درسی آن‌ها کم می‌شود، عدم تناسب محتوای درسی با واقعیت‌های جهان امروز و زندگی در شرایط جدید است.»
این کارشناس ارشد آموزش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که محتوای کتاب‌های درسی اکثراً تناسبی با شرایط زندگی امروزه، دنیای رسانه، عصر دیجیتال و عصر هوش مصنوعی ندارد؛ افزود: «محتواهای حال حاضر کتب درسی باید به گونه‌ای باشند تا بتوانند با محتواهای قابل دسترس در فضای رسانه‌ رقابت کنند.»
محمد داوری ادامه داد: «در حال حاضر محتوای کتب درسی سنتی، کهنه، کلیشه‌ای و با تنوع بسیار پایین است؛ یعنی باید مدارس به سمت سرفصل‌های آموزشی بروند و محتوای متنوع در اختیار مدرسه و معلم باشد.
بدین گونه که نظام آموزشی باید از کتاب محوری به سمت موضوع محوری برود و تحولی در محتوای آموزشی ایجاد کند تا هم مدرسه محور، هم معلم محور و هم موضوع محور باشد و معلم به عنوان راهبر در این فضای پر از محتوا بتواند با سرفصل‌های متناسب با هر دوره آموزشی با دانش آموزان پژوهشگر و محقق کلاس‌های جذاب و مدرسه پویا و جذابی داشته باشد.»
این کارشناس ارشد آموزش گفت: «امروزه محتوای کتاب‌های درسی محکوم به شکست است و جذابیتی برای دانش آموز ندارد؛ البته نکات گفته شده بدین معنا نیست که تمام محتواها تغییر کرده و حذف شوند؛ بلکه به این معناست که سرفصل محور و موضوع محور باشد.»
محمد داوری ادامه داد: «در فرایند جدید معلم باید راهبر آموزشی باشد و بچه‌ها از هم دروس را یاد گرفته و در برخی مواقع معلم از بچه‌ها یاد بگیرد.»