چرا محتوای کتب درسی نیاز به تغییر دارد؟
یک کارشناس ارشد آموزش معتد است که کتب درسی نیازمند بازنگری جدی هستند.
![محتواي،درسي،آموزشي،معلم،محور،داوري،ارشد،كارشناس](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1403/11/18/20323866_557.jpg)
باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه - محمد داوری، کارشناس ارشد آموزش گفت: «یکی از مهمترین دلایلی که دانشآموزان به نظام آموزشی رسمی کشور بیعلاقه هستند و انگیزه درسی آنها کم میشود، عدم تناسب محتوای درسی با واقعیتهای جهان امروز و زندگی در شرایط جدید است.»
این کارشناس ارشد آموزش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که محتوای کتابهای درسی اکثراً تناسبی با شرایط زندگی امروزه، دنیای رسانه، عصر دیجیتال و عصر هوش مصنوعی ندارد؛ افزود: «محتواهای حال حاضر کتب درسی باید به گونهای باشند تا بتوانند با محتواهای قابل دسترس در فضای رسانه رقابت کنند.»
محمد داوری ادامه داد: «در حال حاضر محتوای کتب درسی سنتی، کهنه، کلیشهای و با تنوع بسیار پایین است؛ یعنی باید مدارس به سمت سرفصلهای آموزشی بروند و محتوای متنوع در اختیار مدرسه و معلم باشد.
بدین گونه که نظام آموزشی باید از کتاب محوری به سمت موضوع محوری برود و تحولی در محتوای آموزشی ایجاد کند تا هم مدرسه محور، هم معلم محور و هم موضوع محور باشد و معلم به عنوان راهبر در این فضای پر از محتوا بتواند با سرفصلهای متناسب با هر دوره آموزشی با دانش آموزان پژوهشگر و محقق کلاسهای جذاب و مدرسه پویا و جذابی داشته باشد.»
این کارشناس ارشد آموزش گفت: «امروزه محتوای کتابهای درسی محکوم به شکست است و جذابیتی برای دانش آموز ندارد؛ البته نکات گفته شده بدین معنا نیست که تمام محتواها تغییر کرده و حذف شوند؛ بلکه به این معناست که سرفصل محور و موضوع محور باشد.»
محمد داوری ادامه داد: «در فرایند جدید معلم باید راهبر آموزشی باشد و بچهها از هم دروس را یاد گرفته و در برخی مواقع معلم از بچهها یاد بگیرد.»