خط و نشانِ «پسر دلفینی» و ادعای مهدی هاشمی
ششمین روز از جشنواره فیلم فجر هم یک کمدی داشت به نام «کفایت مذاکرات» و هم یک انیمیشن داشت به نام «پسر دلفینی»؛ اما در این میان «ناتور دشت» بدون هادی حجازی فر آمد و «مرد آرام» با یک ادعای جالب از طرف مهدی هاشمی همراه شد.
خبرگزاری تسنیم ـ برنامه پلاتو؛ مجتبی برزگر: ششمین روز جشنواره فیلم فجر با نمایش آثاری متنوع و جذاب همراه بود.
پویانمایی محبوب "پسر دلفینی" با قسمت دوم خود، بار دیگر مخاطبان خردسال و خانوادهها را به سالنهای سینما کشاند.
در بخش دیگر، محمدرضا خردمندان با فیلم "ناتور دشت" در برج میلاد حضور یافت و دومین تجربه سینمایی خود را پس از فیلم “21 روز بعد” به نمایش گذاشت.
فیلمهای "کفایت مذاکرات" (کمدی) و "مرد آرام" (به کارگردانی بهنوش صادقی، تنها کارگردان زن امسال جشنواره) نیز در کاخ اهالی رسانه به اکران درآمدند.
اما نکته قابل توجه، اکران ویژه فیلم "رکسانا" به کارگردانی پرویز شهبازی بود که با انتظار بسیاری از اهالی رسانه همراه بود.
سهیل موفق، کارگردان فیلم "کفایت مذاکرات" که سال گذشته با “نوروز” در جشنواره حضور داشت، امسال با اثری کمدی اما با موضوع چالشبرانگیز "رحم اجارهای" مواجه شد.
این موضوع، موجب طرح پرسشهای متعدد خبرنگاران از وی و دیگر عوامل فیلم از جمله مهران غفوریان و محسن کیایی شد.
سهیل موفق در این باره توضیح داد: «تمام تلاش ما بر این بود که فیلممان فاقد هرگونه بدآموزی باشد و کمدیای بسازیم که اول محتوا داشته باشد و سپس بر اساس موقعیتهای کمدی، خندهدار باشد تا مخاطب راضی از سینما خارج شود.
محدودیت سنی را به عهده خانوادهها میگذاریم.»
محمدرضا داودنژاد، بازیگر فیلم نیز افزود: «این کمدی، محتوای مستهجن یا حرکات ناشایست ندارد؛ اما موضوع رحم اجارهای شاید برای کودکان مناسب نباشد و برای افراد بالای 12 سال توصیه میشود.»
سیدابراهیم عامریان، تهیهکننده فیلم نیز در توجیه انتخاب این موضوع بیان کرد: «به نظر من هر موضوعی که در جامعه امروز آزاردهنده است و سینما میتواند به حل آن کمک کند، ارزش مطرح شدن دارد.
از آنجا که فیلمهای کمدی مخاطب بیشتری دارند، تصمیم گرفتیم موضوعات چالشبرانگیز را در قالب کمدی مطرح کنیم.»
اعتراض انیمیشنسازان به وضعیت نامطلوب حضور انیمیشن در جشنواره فجر
حضور چهار انیمیشن در جشنواره فیلم فجر امسال، با وجود تصور برخی از توجه ویژه به این حوزه، با واکنش تند انیمیشنسازان مواجه شده است.
محمد خیراندیش، کارگردان یکی از این انیمیشنها، در گفتگو با برنامه «پلاتو» خبرگزاری تسنیم، از وضعیت نامطلوب حضور انیمیشنها در جشنواره انتقاد کرد و تهدید به کنارهگیری فیلم خود، «پسر دلفینی»، از جشنواره کرد، مگر آنکه فیلمش مورد داوری قرار گیرد.
خیراندیش در این خصوص گفت: «شرکت در مسابقهای که آثار شرکتکننده در آن داوری نمیشوند، بیمعناست.
من برای کسب جوایز بینالمللی و رضایت مخاطب ایرانی و خارجی فیلم میسازم، نه برای حضور نمادین در جشنواره.
اگر قرار است آثار انیمیشنی در بخشهای اصلی مانند فیلمنامه، تدوین و کارگردانی داوری نشوند، حضور در جشنواره برای ما بیمعنی است.»
در همین راستا، تورج نصر، از دوبلورهای پیشکسوت کشور، نیز از کیفیت پایین دوبلههای زیرزمینی انتقاد کرد و آن را عامل نابودی این هنر دانست.
وی اظهار داشت که بارها از طریق انجمن دوبلورها شکایت کرده، اما توجهی به این مساله نشده است.
حامد عزیزی، دوبلور دیگر، نیز به موضوع استفاده از شوخیهای مبتذل در دوبلههای برخی آثار اشاره کرد و گفت: «استفاده از این شوخیها در فضای مجازی به سرعت وایرال میشود و باعث میشود تولیدکنندگان به جای تولید آثار با کیفیت، به دنبال تولید محتوای وایرال باشند.» وی افزود که به نظر میرسد صاحبان سرمایه علاقهای به تولید آثار با کیفیت ندارند.
اختلال فنی در برج میلاد و نمایش موفق «ناتور دشت» در جشنواره فجر
مشکلات فنی در سالن برج میلاد، برای لحظاتی نمایش فیلم سینمایی «ناتور دشت» را با اختلال مواجه کرد، اما نمایش این فیلم، دومین تجربه سینمایی محمدرضا خردمندان، با استقبال خوب خبرنگاران همراه بود.
بازیهای درخشان هادی حجازی فر و میرسعید مولویان در این فیلم، احتمال دریافت سیمرغ برای این دو بازیگر را افزایش میدهد.
مولویان در نشست خبری، آرزوی دریافت سیمرغ را ابراز کرد.
مهدی فرجی، تهیهکننده فیلم، در خصوص سختیهای تولید آن گفت: «90 درصد سکانسهای فیلم در فضای خارجی و در زمستان فیلمبرداری شد.
بیشتر لوکیشنها نیز ساخته شدند، زیرا امکان فیلمبرداری در شمال کشور وجود نداشت.
با وجود استفاده فراوان از جلوههای ویژه، هزینههای تولید فیلم پایینتر از متوسط هزینههای فیلمهای ایرانی است.»
محمدرضا خردمندان، کارگردان فیلم، درباره پیام فیلم بیان کرد: «ناتور دشت نشان میدهد که بیتوجهی کوچک گاهی میتواند فاجعهبار باشد.»
مژده لواسانی، از منتقدان حاضر در نشست، بازیهای مولویان و حجازی فر و کارگردانی فیلم را تحسین کرد و گفت: «انتخاب این سوژه که برگرفته از یک اتفاق واقعی و با بازتاب گسترده در فضای مجازی است و فیلمنامه خوب و وفادار به واقعیت، فیلم را بسیار جذاب کرده است.»
سیدعلی صالحی، بازیگر فیلم، درباره نقش خود گفت: «این نقش را با توسل به امام رضا(ع) پذیرفتم و برای ادا کردن حق مطلب تلاش زیادی کردم.»
پژمان بازغی، رئیس انجمن بازیگران خانه سینما، در مورد اکران فیلمها و وضعیت سینمای اجتماعی گفت: «اکران مهمترین بخش سینمایی است و اگر تعادل در اکران برقرار شود و سالنهای بیشتری در اختیار سینما قرار گیرد، سینمای اجتماعی میتواند حیات مجدد پیدا کند.
متاسفانه بسیاری از بازیگران پرفروش که فیلمهایشان در اکران هستند، در جشنواره حضور ندارند که این جای تاسف دارد.»
مهدی هاشمی و «مرد آرام»: از سینمای اجتماعی تا کاهش دستمزد برای احیای سینما
مهدی هاشمی، بازیگر سه سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، امسال با فیلم «مرد آرام»، درام اجتماعی با موضوع مهاجران افغان، در برج میلاد حضور یافت.
وی در این خصوص گفت که برای احیای سینمای اجتماعی، حتی حاضر به کاهش دستمزد و افزایش حمایتهای دولتی است.
هاشمی در برنامه «پلاتو» همچنین ادعا کرد که برای بازی در «مرد آرام» هیچ دستمزدی دریافت نکرده است.
وی در مورد نیاز به تولید فیلمهای اجتماعی و چگونگی حمایت از آن اظهار داشت: «مردم در شرایط فعلی نیاز به خنده دارند، اما نباید از ساخت فیلمهای اجتماعی غافل شد.
دولت و مسئولان سینمایی باید از تولید این گونه فیلمها حمایت کنند.
بسیاری از فیلمهای جدی، کمتر از 10 میلیارد تومان بودجه دولتی دریافت میکنند و این کافی نیست.
مسئولان باید فیلمسازان را به سمت تولید فیلمهای اجتماعی هدایت کنند، نه با فشار بلکه با تشویق و راهنمایی.»
هاشمی در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه برخی از بازیگران صرفا به دنبال فیلمهای کمدی پرفروش هستند، گفت: «چند سال اخیر چند فیلم کمدی بازی کردهاید؟
باید به این موضوع توجه کرد که برخی فیلمها با هدف سودآوری ساخته نمیشوند، بلکه آگاهیبخشی را در پی دارند و میتوانند در تصمیمگیریهای افراد تاثیرگذار باشند.»
روز ششم جشنواره فیلم فجر به پایان رسید و انتظار میرود روز هفتم با نمایش فیلمهای «موسی» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا و «تاکسیدرمی» شلوغ و پرهیجان باشد.
انتهای پیام/