امیدواری منتقدان به رشد انیمیشنسازی در ایران - تسنیم
همانطور که انتظار می رفت، جشنواره فیلم فجر در شیراز به مرور با استقبال بیشتر مخاطبان مواجه شده و با رسیدن به شب سوم جشنواره، ظرفیت طبقه همکف تالار حافظ به طور کامل پر شد.
![انيميشن،جشنواره،سپهر،فيلم،افسانه،شيراز،صداپيشگان،مخاطبان،فجر ...](https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1403/11/18/1403111812094840932082403.jpg)
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، علاوه بر افزایش تعداد مخاطبان فیلم ها، در جلسه نقد و بررسی نیز که در سالن غزل این تالار برگزار شد، تعداد زیادی از علاقمندان به سینما حضور پیدا کردند که این موضوع نیز نشان دهنده افزایش شور و هیجان چهل و سومین جشنواره در دیار فرهنگ و هنر بود.
نخستین فیلمی که در سومین شب جشنواره و در تالار حافظ شیراز به نمایش درآمد، انیمیشن «افسانه سپهر» بود.
کاری از مهرداد مهرابی و عماد رحمانی که صداپیشگی بخش زیادی از شخصیتهای آن را گروهی از صداپیشگان شیرازی به عهده داشتند.
ضمن اینکه صداگذاری این انیمیشن را هم میلاد استخری از شیراز به عهده داشت.
آن طور که از صحبتهای برخی بینندگان این انیمیشن برمی آمد، افسانه سپهر توانست رضایت نسبی مخاطبان را جلب کند.
بیشتر کودکان به عنوان مخاطبان اصلی انیمیشن، آن را با واژه «خیلی خوب» توصیف میکردند و والدین هم از رضایت فرزندانشان راضی بودند.
البته نظر منتقدان و اهالی حرفهای سینما مطابق انتظار با نظر مخاطبان چندان هماهنگ نبود و آنها علاوه بر یکی از این سینماگرها با بیان اینکه «افسانه سپهر» از نظر فنی مطلوب بوده است، گفت: حرکتها باور پذیر بود و روی شخصیتها نیز از نظر فنی خیلی خوب کار شده بود، اما متاسفانه داستان آن، کشش لازم را نداشت.
علیرضا عیسوی افزود: مشکل قصه این است که اصلا جذابیت ندارد و همان 10 دقیقه اول، خیلی ساده انگارانه گذر میشود؛ انتظار داشتیم پیچیدگیهای بیشتری را شاهد باشیم، اما داستان آن قدر زود جلو میرود که هیچ واکنش دراماتیکی شکل نمیگیرد.
منتقد سینما ادامه داد: اتفاق بد بعدی این است که شخصیت اصلی مکمل ندارد و استفاده از یوز ایرانی هم در این داستان، با آن لحن نقص دار و دیالوگهای کوتاه، جالب نیست و جواب نمیدهد.
عیسوی یکی از ایرادهای اصلی انیمیشنهای ایرانی را شکل نگرفتن مطلوب هویت ایرانی در آنها عنوان کرد و گفت: کارگردانها علاقه زیادی دارند که این آثار را ایرانیزه کنند، اما متاسفانه به کمتر موردی برخورد میکنیم که چیزی در خصوص ایران در آن نهفته باشد.
دیگر فیلمساز شیرازی نیز، افسانه سپهر را دارای دکوپاژ خوب عنوان کرد، اما مشکل اصلی را ضعف فیلمنامه دانست و گفت: متاسفانه رابطه منطقی در روایت وجود ندارد.
سعید ذوالنوریان افزود: در سه شب ابتدایی جشنواره، شاهد نمایش 3 انیمیشن بودیم که در کمال ناباوری، متوجه شدیم که در هر 3 اثر، کارگردانهای انیمیشن، نویسنده هم هستند که این ایراد بسیار بزرگی است؛ مگر دستمزد یک فیلمنامه نویس چقدر است یا استفاده از چند فیلمنامه نویس، چقدر کار را کند میکند که ما اسیر خودخواهی مولفان میشویم.
وی گفت: در سینمای سطح اول جهان، به ندرت با اثری مواجه میشویم که یک داستان یا رمان اقتباس نشده باشد و در برخی کارها دست کم 3 فیلمنامه نویس همکاری کردهاند تا اثری شایسته تولید شود.
ذوالنوریان تاکید کرد: باید این را بپذیریم که در سینمای کشورمان و حالا در پویانماییها که زحمات زیادی برای آنها کشیده میشود، از ضعف روایت ضربه زیادی میخوریم.
یکی از بازیگران مطرح تئاتر فارس نیز در خصوص انیمیشنهای حاضر در جشنواره فیلم فجر گفت: استقبال مردم از این آثار، بد نبوده و اتفاقا جشنواره به ما نشان داد که اگر بتوانیم مخاطب کودک و نوجوانان را به سینما بکشانیم، موفق خواهیم بود؛ کاری کرد در سینمای بدنه به درستی انجام نمیشود.
آرش جمال الدینی افزود: اگر قصه خوب و پرداخت مناسب داشته باشیم و مخاطب هدف امروز جامعه ایران را خوب بشناسیم، قطعا تماشاچی هم خواهیم داشت و با وجود تمام سختیها و مشکلات، احتمال موفقیت در گیشه هم زیاد میشود؛ پس میشود روی انیمیشن سرمایه گذاری کرد.
دست اندرکاران انیمیشن افسانه سپهر نیز در میز نقد جشنواره حضور داشتند و از سختیهای کار گفتند.
سرپرست صداپیشگان این پویانمایی با بیان اینکه بخش زیادی از صداپیشگان گروه دوبلاژ انیمیشن «افسانه سپهر» از هنرمندان شیرازی تشکیل شدهاند، گفت: در مسیر تشکیل این گروه اتفاقات سختی را پشت سر گذاشتیم، اما ارزشش را داشت، چون شاهد حضور این انیمیشن در جشنواره فیلم فجر امسال، به عنوان یکی از آثار اصلی هستیم.
سپهر ترابی ادامه داد: مدت زمان زیادی بود که برای ساخت بسیاری از آثار سینمایی و انیمیشن تنها از یک سری صداپیشگان و گروهها بهره گرفته میشد، اما با اعتماد و نگاه خوبی که کارگردان و تهیهکننده انیمیشن «افسانه سپهر» داشتند مسئولیت این کار به من سپرده شد و توانستیم در این کار از هنرمندان شیرازی بهره بگیریم.
وی گفت: متأسفانه هنوز هم صدای بسیاری از صداپیشگان جوان و توانمند کشور شنیده نشده؛ بدون شک «افسانه سپهر» سرآغاز مسیری است که این صداپیشگان در کشور دیده شوند و نشان بدهیم که صداها و پتانسیلهای قابل توجهی خارج از پایتخت نیز وجود دارد و افراد توانمندی در استانهای مختلف مشغول فعالیت حرفهای در این عرصه هستند.
ترابی بر اهمیت توجه به بخش انیمیشن در جشنواره تأکید کرد و گفت: انیمیشنها نیاز به جشنواره مستقل ندارند؛ همان گونه که در اسکار فیلم و انیمیشن با هم داوری میشوند و به یک اندازه اهمیت دارند، جشنواره فجر هم میتواند به یک اندازه به فیلمهای سینمایی و انیمیشن اهمیت بدهد.
اما طراح صدای این انیمیشن، از اکران آن در تالار حافظ گلهمند بود و گفت: شیراز از سینماهای تازه احداث با امکانات خوبی بهره میبرد و حیف است که مردم شیراز در هنگام تماشای فیلم، صدای خوب نشنوند.
میلاد استخری از مسئولان فارس درخواست کرد که اکران فیلم در این نوع رویدادها را در سالنهای سینمای شیراز و با امکانات و سیستمهای صوتی بهتری برنامهریزی کنند.
این طراح صدا همچنین خواستار توجه بیشتر به بخش انیمیشن در جشنواره شد و گفت: حیف است که تنها یک سیمرغ به بخش انیمیشن اختصاص داده شده چراکه انیمیشنها موسیقی، صداگذاری خوب و مخاطبان قابل توجهی دارند که نیاز است به این بخش هم در جشنواره فجر توجه ویژه شود.
وی افزود: صداگذاری انیمیشن از فیلم سینمایی دشوارتر است و پروسه ساخت آن زمان بیشتری نیاز دارد؛ امیدوارم با فعالان در این عرصه بهتر برخورد شود؛ با این حال میتوان گفت اتفاق خوبی برای شهر شیراز رقم خورده که در عرصه صداگذاری تعداد قابلتوجهی از هنرمندان این شهر در جشنواره حضور دارند.
به گزارش تسنیم، چهلوسومین دوره جشنواره فیلم فجر در شیراز از 15 بهمن آغاز شده و تا بیست و دوم این ماه ادامه دارد.
علاوه بر تالار حافظ، پردیس سینمایی امین تارخ و مجموعه فرهنگی هنری هنرشهر آفتاب نیز 33 فیلم این دوره را نمایش میدهند که بر اساس گفته مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، ممکن است به تعداد این فیلمها افزوده شود.
انتهای پیام/424/.