مریلا زارعی در نشست «موسی کلیمالله (ع)»؛ بازی در نقش یوکابد برایم مانند «سعی بین صفاومروه» بود
نشست خبری فیلم «موسی کلیمالله (ع)» ساخته ابراهیم حاتمیکیا برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری فیلم «موسی کلیمالله (ع)» با حضور ابراهیم حاتمی کیا نویسنده و کارگردان، سید محمود رضوی تهیهکننده، تورج منصوری مدیر فیلمبرداری، مریلا زارعی، فرهاد آییش، بهنام تشکر، بهاره کیان افشار، شکیب شجره بازیگران فیلم صبح امروز ۱۸ بهمن در چهلوسومین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد.
رضوی در ابتدای این نشست عنوان کرد: تیتراژی که پخش شد مختص سالن رسانه بود به این دلیل که سوالات زیادی درباره شیوه ساخت این فیلم وجود داشت.
حاتمی کیا عنوان کرد: میتوانم صراحتا بگویم که من با دوستان مختلفی فیلم ساختهام اما فیلم «موسی کلیمالله (ع)» ساخته نمیشد اگر سید محمود رضوی، تورج منصوری، کیوان مقدم، علیرضا واعظ کنارم نبودند.
حاتمیکیا درباره منابع نگارش فیلمنامه گفت: من دوست داشتم مسائل مربوط به تحقیقات را آقای مصطفوی و تلخابی پاسخ دهند.
با این عزیزان در ارتباط دقیق بودم.
درباره فیلمهای جنگی و اجتماعی خودم، خودم میتوانم صحبت کنم اما درباره این مساله به تنهایی نمیتوانم.
روایت «موسی کلیمالله (ع)» با نگرش شیعی
مصطفوی درباره این موضوع بیان کرد: ما تحقیقات فیلمنامه را با منابع و نگرش شیعه ارائه کردیم اما این بدین معنا نیست که منابع دیگر ادیان را ندیده باشیم.
چندین بار کتابهای مقدس ادیان یهود و مسیحیت را خواندیم و با علمای این ادیان صحبتهایی کردیم.
با انجمن کلیمیان در ایران و لبنان تعاملاتی داشتم.
اما بنای کار ما این نبود که نگرش یهودی را بسازیم بلکه میخواستیم کلام شیعی و نگاه مسلمانان نسبت به داستان حضرت موسی (ع) را نشان دهیم.
در داستان ما حضرت موسی (ع) برخواسته از جانب خداست و تمام کنشهای ایشان براساس خواست الهی صورت میگیرد به همین دلیل ما اجازه ندادیم پدر و مادر حضرت موسی (ع) هر دیالوگی را بر زبان بیاورند.
وی ادامه داد: من از سال ۸۸ با آقای سلحشور تحقیقات فیلمنامه را شروع کردم و هزاران سوال برای ما مطرح شد و جوابش را پیدا کردیم.
پس از آن در خدمت آقای شورجه بودیم و بعد آقای حاتمیکیا.
چالش ایفای نقش مادر موسی از زبان مریلا زارعی
مریلا زارعی درباره تجربه حضور در این فیلم توضیح داد: در همه صحنههایی که شما دیدید آدمهای زیادی درگیر بودند و کار سنگین و سختی بود.
وی ادامه داد: من برای بازی در این نقش خیلی حرف دارم اما ترجیح میدهم در فرصتی مفصل صحبت کنم.
برای من بازی در نقش یوکابد مانند سعی بین صفا و مروه بود.
حقیقتا این حیرانی و احوال را من در تمام مدت فیلمبرداری و پیش از آن حمل کردم.
من فیلم سخت زیاد کار کردم اما «موسی کلیمالله (ع)» تنها فیلمی است که روز آخر احساس کردم بخشی از وجودم کنده شده است و با آن خداحافظی میکنم.
این نقش برایم بسیار عجیب بود.
به دست آوردن این نقش برای من چیزی مانند معجزه بود.
از خدا خواستم تا من را در این نقش سربلند کند تا وارد قلب مخاطبان شوم.
فرهاد آییش و دو شخصیت متفاوت
فرهاد آییش تصریح کرد: من به لحاظ حسی تمام مدت با مادر موسی همراه و نگران بودم.
همه بازیگران فیلم عالی بودند و هیچ غلو و کمکاری وجود نداشت.
اصل این مساله مربوط به بستری بود که برای بازیگران ایجاد شده بود زیرا وقتی یک متن قوی باشد بازیگران به راحتی میتوانند در فیلم زندگی کنند.
به این دلیل همه بازیها خوب بود که خیلی ظریف با بازیگرها رفتار میشد.
وی درباره بازی در دو نقش متفاوت در این فیلم گفت: برای خودم جذاب بود که منفیترین و مثبتترین نقش فیلم برعهده من بود زیرا میدانستم برایم چالشبرانگیز است و میتوانم از این چالش با غرور خارج شوم.
بهنام تشکر فرعون شد
بهنام تشکر درباره ایفای نقش فرعون توضیح داد: فرعون نقش بسیار چالشبرانگیز و ترسناکی بود.
ترسناکتر این بود که آقای حاتمیکیا این نقش را به من پیشنهاد دادند.
شاید اگر کارگردان دیگری بود به دلیل سابقه کم من در طنز این نقش را به من پیشنهاد نمیکرد اما امیدوارم از پس کار برآمده باشم.
فیلم به دلیل تکنولوژی که داشت برایم جالب بود زیرا اولین بار با این تکنولوژی کار میکردیم.
اگر آسیه بود مرا تحسین میکرد
بهاره کیانافشار درباره ایفای نقش آسیه تصریح کرد: برایم همکاری با ابراهیم حاتمیکیا یک افتخار بزرگ بود.
چندسال پیش این شانس به من رو کرد و از دستش دادم اما این لطف خدا بود که در یک پروژه بزرگ حضور داشتم.
من سعی کردم با تمام وجود و قلبم در فیلم حضور داشته باشم و از لحظهای که برای فیلم انتخاب شدم تا کنون همه قلب و آگاهی ام را با خودم همراه داشتم.
اگر حضرت آسیه شاهد نقشآفرینی من بودند، نمیدانم واکنششان چه بود اما اگر از خلوص قلبی من خبر داشتند حتما من را تحسین میکردند.
آرزویی که محقق شد
تورج منصوری درباره ابعاد فنی و تکنولوژی فیلم بیان کرد: تعریف کردن مسیری که این گروه طی کردند، بسیار سخت و پیچیده است.
فقط میخواهم بگویم که شما امروز شاهد تحقق یک بازی بودید.
همانطور که یک بازی کودکانه به صورت یک آرزوی دست نیافتی تحقق پیدا کند درباره خود من هم دقیقا مانند تحقق یک آرزو بود.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم کار گروهی را به کسی نشان دهیم سینما بهترین نمونه است زیرا در سینما یکسری آدم با کارهایی کاملا متفاوت و گاهی متضاد یک اثر واحد را میسازند.
ما برای اولین بار در این ابعاد در ایران و شاید در منطقه این کار را انجام دادیم.
از استودیوهای کشورهای منطقه نیز بازدید کردیم اما شاید آنها یک سوم استودیو ما را نداشتند.
منصوری تصریح کرد: اگر ابراهیم حاتمیکیا نبود این فکر اصلا ساخته نمیشد.
ساخت این فیلم در این ابعاد جسارت زیادی وجود میخواست زیرا ممکن است به طور کامل آبروی طرف را خدشهدار کند.
به همین دلیل تصمیم آدمی با سابقه ابراهیم حاتمی کیا جسورانه بود.
آقای رضوی هم اگر پشت این ماجرا نمیایستاد فیلم ساخته نمیشد.
وی گفت: کسانی قبل از ما این کار را شروع کردند و باید قدر آنها را هم بدانیم.
اگر کار گروهی برای سینما یک نشانه است برای کار ما یک هویت است.
محمود رضوی تاکید کرد: آقای منصوری علاوه بر مدیر فیلمبرداری تمام ارتباطاتشان را از کشورهای خارجی را به کار گرفتند تا این تکنولوژی وارد ایران شود.
شکیب شجره عنوان کرد: بازیگری برای من مسیر مقدسی است و این را از صمیم قلب میگویم که بسیار خوششانس بودم که این مسیر مقدس را با آقای حاتمی کیا و رضوی طی کردم.
آقای حاتمی کیا بسیار با وسواس کار را پیش میبرد و با بازیگران بزرگی کار کرده اند و این مساله باری را روی دوش من میگذاشت تا تلاشم را بیشتر کنم.
وی ادامه داد: وقتی درباره این نقش به من گفتند هیجان زده شدم زیرا نقش بسیار خشنی بود.
نزدیک ۵۰-۶۰ ساعت مستندهای مصر باستان را دیدم و درباره آداب و رفتار آنها بسیار تحقیق کردم.
سپس به این نتیجه رسیدم که کاراکتر من از زجر کشیدن آدمها لذت میبرد و با بردگان مانند انسان رفتار نمیکند.
زارعی عنوان کرد: زمانی که فیلم ۲ زن در جشنواره حضور داشت در همه بخشها کاندید شد اما من کاندید نشدم.
من محصول دیده شدن توسط منتقدان هستم.
روح علی معلم شاد که من را مجدد به سینما یادآوری کردند. جایگاه شما خبرنگاران و منتقدان بسیار حساس است.
سپس گروه بازیگران جای خود را به عوامل فنی دادند و کارن همایونفر آهنگساز، شهرام خلج طراح گریم، آذر محمدی طراح لباس، کیوان مقدم طراح صحنه و علیرضا واعظ مدیر جلوههای ویژه روی صحنه آمدند.
آهنگسازان ما چیزی کم ندارند
کارن همایونفر درباره آهنگسازی فیلم گفت: خود من به شخصه هرگز تجربه حضور در چنین پروژه باشکوه و باعظمتی را نداشتم.
این فیلم یک نقطه عطف است برای اینکه سینما به سمت جدیتر شدن و نزدیکتر شدن به استانداردهای جهانی برود.
پروداکشنهای بزرگ معمولا از بیرون ایران آهنگساز میآوردند اما سینمای ما اگر به هر عنصر دیگر نیاز داشته باشد قطعا به آهنگساز نیاز ندارد.
حضور آهنگسازان ایرانی نشان داد که ما چیزی کم از خارج کشور نداریم و به دلیل جغرافیایی که داریم خیلی جلوتر از آهنگسازان برند هستیم.
کیوان مقدم مدیر هنری پروژه گفت: من برای دومین بار با آقای حاتمیکیا کار کردم و اولینبار بود که با حرفه طراحی صحنه با این روش آشنا شدم.
اولینبار که اعلام کردند قرار است با این روش کار کنند تنم لرزید زیرا احساس کردم آبرویم قرار است برود اما به قدری خوب کار کردند که همه همراهشان شدیم.
شهرام خلج عنوان کرد: این کار برای ما یک تست بود و کار اصلی تازه قرار است شروع شود.
آذر محمد تصریح کرد: خوشحالم بخشی از این پروژه بزرگ بودم.
پروژه بسیار سنگین و خطرناکی بود زیرا باعث میشد یا در حرفه خودت پرش کنی یا سقوط.
علیرضا واعظ گفت: این پروژه واقعا برایمان ترسناک بود و شجاعت آقای حاتمیکیا و رضوی برایمان عجیب بود زیرا در صحنههای زیادی از ویژوال استفاده شده بود.
حاتمیکیا در ادامه گفت: من همیشه در فیلمهایی که ساختم حتما باید نفس زمانه به فیلم میخورد.
از این منظر بخشی از مفهوم فیلم «موسی کلیمالله (ع)» نیز انتظار بود و اگر این مفهوم را برای ورود به قصه پیدا نمیکردم، نمیتوانستم این قصه را روایت کنم.
حاتمیکیا درباره نشان دادن وحی به یک زن تصریح کرد: قرآن به صراحت میگوید که به مادر موسی وحی شده است و من فقط آن را مصور کردم.
رضوی درباره ساخت سریال گفت: این فیلم پایلوت سریال حضرت موسی (ع) است و بلافاصله سراغ ساخت سریال میرویم.
اکنون پیشتولید سریال درحال آمادهسازی است و کار به زودی کلید میخورد.
ما از بخشی از وسایل و امکانات سریال استفاده کردیم و یک حقوق روال برای بازیگران داشتیم.
این کار به جرات از ۴-۵ فیلم این جشنواره ارزانتر است.
حاتمی کیا درباره شایعه اینکه او و رضوی قرار است بعد از جشنواره پروژه را تحویل بدهند، توضیح داد: این فکر احمقانه است و من ۴ سال عمرم را گذاشتم و تازه میخواهم کار را شروع کنم.
باید این پایلوت را انجام میدادیم تا سریال اصلی را شروع کنیم.
این کار به ما اعتماد بهنفس زیادی داد و حتما ادامه میدهیم.