صحبتهای احساسی مریلا زارعی در نشست خبری موسی کلیم الله - تسنیم
مریلا زارعی گفت: وقتی بازی در نقش یوکابد تمام شد احساس کردم بخشی از وجودم کنده شده است.
![فيلم،موسي،نقش،رضوي،ابراهيم،محمود،توضيح،حضرت،اتفاق،بازي،تورج، ...](https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1403/11/18/1403111819192768932088143.jpg)
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری فیلم سینمایی «موسی کلیمالله» با حضور ابراهیم حاتمیکیا نویسنده و کارگردان اثر، سید محمود رضوی تهیهکننده و سایر عوامل آن در برج میلاد برگزار شد.
ابراهیم حاتمیکیا بیان کرد: چیزی که میتوانم با صراحت بگویم این است که فیلمهایی با گروههای مختلف و حرفهای ساختم و این فیلم بهخصوص ساخته نمیشد اگر سید محمود رضوی، تورج منصوری، کیوان مقدم و علیرضا واعظ در آن حضور نداشتند.
مصطفوی نویسنده این فیلم درباره منابع پژوهشی موسی کلیم الله گفت: ما برای تحقیق از منابع و نگرشهای شیعی در کنار منابع تاریخی و ادیان دیگر استفاده کردیم و کتب ادیان مختلف را بررسی و با علمای ادیان مختلف در تعامل بودیم.
در این اثر نگرش یهودی را نساختیم و نگاه شیعیان و مسلمانان به داستان حضرت موسی (ع) را نشان دادیم.
این نگرش مسلط کلام ما است.
از سال 88 و با مرحوم سلحشور تحقیقات را شروع کردم و بعد در خدمت آقای شورجه و درنهایت آقای حاتمیکیا بودم.
مریلا زارعی درباره نقش خود توضیح داد: تمام صحنههایی که دیدید افراد زیادی درگیر ساخت آن بودند و از همه عزیزان تشکر میکنم که همراه ما بودند.
برای این نقش حرفهای بسیاری دارم و در فرصتی مفصل صحبت خواهم کرد.
برای من بازی در نقش «یوکابد» مثل طی کردن صفا و مروه بود.
من فیلمهای سخت بسیاری کار کردهام، ولی تنها فیلمی است که بعد از پلان آخر کار احساس کردم بخشی از وجودم کنده شده است.
بهدست آوردن این نقش برای من چیزی شبیه معجزه بود و خدا کمک کرد تا بتوانم از پس آن بربیایم.
فرهاد آئیش دیگر بازیگر این فیلم بیان کرد: درعینحال که در کار بودم فیلم را دیدم و در تمام مدت از نظر حسی با مادر موسی همراه بودم و فکر میکنم همه از نظر بازیگری فوقالعاده بودند.
اصل این اتفاق هم به دلیل بستری بود که برای ما فراهم کرده بودند.
اولین بستر متن و دیگر کارگردانی بود.
تعامل آقای حاتمیکیا با بازیگران بسیار ظریف و هماهنگ بود.
بهنام تشکر بازیگر نقش «فرعون» در ادامه بیان کرد: نقشی بود که چالشبرانگیز و ترسناک بود و از آقای حاتمیکیا بابت این نقش تشکر میکنم؛ شاید اگر فرد دیگری بود باتجربه طنزی که من دارم، چنین نقشی را به من پیشنهاد نمیداد.
اولینبار بود که با این تکنولوژی کار میکردیم و همه گروه بسیار درجه یک بود.
بهاره کیان افشار بازیگر نقش «آسیه» گفت: از تمام گروه فیلم موسی بسیار سپاسگزارم که زحمتهای بسیاری کشیدند.
چند سال پیش شانس همکاری با آقای حاتمیکیا به من رو کرد که متأسفانه آن را از دست دادم، اما این بار با تمام وجودم در پروژه بودم.
از لحظهای که انتخاب شدم تمام آگاهی و قلب خود را همراه داشتم و نمیدانم اگر حضرت آسیه شاهد این بازی بودند، نظرشان چه بود؛ ولی با تمام قلب و جانم بازی کردم.
تورج منصوری مدیر فیلمبرداری این فیلم مطرح کرد: آنقدر تعریف و توضیحدادن این مسیر و پیمودن این راه، سخت است که در مجال این جلسه نمیگنجد.
شما امروز شاهد به حقیقت پیوستن یک بازی بودید و اگر کسی بخواهد کار جمعی را در کارگاه آموزشیای نشان بدهد، سینما بهترین نمونه است و کار ما که برای اولینبار شاید در منطقه اتفاق افتاده است، نمونه بینظیر این اتفاق است که استودیوهای منطقه حتی یکسوم اندازه استودیو ما نیستند.
اگر ابراهیم حاتمیکیا نبود حتی این فکر رانده نمیشد که چنین پروژهای پیش برود.
اگر آقای رضوی پشت پروژه نمیایستاد چنین کاری شکل نمیگرفت.
افرادی قبل از ما این کار را شروع کردند که باید قدر آنها نیز دانسته شود.
محمود رضوی بیان کرد: آقای تورج منصوری علاوه بر مدیریت فیلمبرداری، ارتباطات خود در فضای سینمای دنیا را پایکار آوردند تا این تکنولوژی به ایران آورده شود.
شکیب شجره یکی دیگر از بازیگران این فیلم گفت: نزدیک شصت ساعت مستندهای مصر باستان را دیدم و رفتار و آداب آنها را تحقیق کردم.
تلاش کردم چنین چیزهایی را در خود پرورش بدهم.
مریلا زارعی افزود: دو همبازی درخشان داشتم که بسیار درجه یک بودند.
من محصول دیدهشدن توسط منتقدین هستم و آقای علی معلم من را مجدد به سینما یادآوری کردند، شما منتقدان و روزنامهنگاران جایگاه رفیعی دارید.
کارن همایونفر گفت: از آقای حاتمیکیا سپاسگزارم که برای چندمین بار من را لایق همکاری دانستند.
هرگز چنین تجربه باشکوهی نداشتم و این کار یک اتفاق و نقطه عطف بهحساب میآید.
نقطه آغازی است برای اینکه سینما به سمت نزدیکشدن به سینمای جهانی برود و بدون این گروه حرفهای چنین چیزی محال بود.
معمولاً در پروژههای بزرگ از بیرون از ایران آهنگساز میآوردند و قبلتر هم گفتم سینمای ما به هرچه نیاز داشته باشد به آهنگساز نیاز ندارد و باتوجهبه جغرافیای خود آهنگسازانی داریم که واقعاً برند هستند.
کیوان مقدم مدیر هنری و طراح صحنه این فیلم توضیح داد: برای دومین بار با آقای حاتمیکیا همکاری میکردم و برای اولینبار با طراحی صحنه به این شکل آشنا شدم و یکی از مقدسترین کارها در حرفه خود تجربه ساخت «موسی کلیمالله» بود.
تکنیک مهم نیست و خلق این اثر مهم است که توسط آقای ابراهیم حاتمیکیا محقق شده است.
حاتمیکیا توضیح داد: همیشه فیلمهایی که ساختهام باید نفس زمانه به آن میخورد و بخشی از فیلم حضرت موسی انتظار و تعریفی بود که در فیلم گفته میشود.
قرآن بهصراحت میگوید که به این بانو وحی شده است و تصمیم شخصی من نبوده و صرفاً آن را به تصویر کشیدهام.
سید محمود رضوی در پایان توضیح داد: این کار شروع سریال حضرت موسی (ع) است و بلافاصله به سراغ سریال خواهیم رفت و پیشتولید سریال در حال مهیا شدن است.
کار پیشتولید حدود چهار سال انجام شده و من از سال 1401 وارد این پروژه شدهام.
این کار از چهار پنج فیلم این جشنواره ارزانتر است.
انتهایپیام/