استقرار سامانه یکپارچه سوخت در تمام نیروگاهها تا ۱۸ ماه آتی
معاون شرکت برق حرارتی گفت: در ۲۵ نیروگاه کشور سامانه یکپارچه سوخت را مستقر کردیم و طبق پیشبینی صورت گرفته در تلاشیم در ۱۸ ماه آینده تمامی نیروگاههای کشور را به این تجهیزات مجهز کنیم.
![سوخت،برق،حرارتي،قاچاق،توليد،نيروگاه،شركت،راهبري،مسير،انتقال، ...](https://media.mehrnews.com/d/2023/08/16/4/4630286.jpg)
به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر اسکندری معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه ارسال سوخت مایع به نیروگاهها از سه مسیر خط لوله، تانکرهای جادهای و خط ریلی در حال انجام است، اظهار کرد: در حوزه خطوط لوله و ریلی مراقبت کافی وجود دارد و امکان دستکاری و قاچاق سوخت نزدیک به صفر است.
بر اساس اعلام صدا و سیما، اسکندری تانکرها را مهمترین عامل قاچاق سوخت نیروگاهها در مسیر حملونقل جادهای برشمرد و گفت: در حاضر حال اصلیترین چالش همکاران ما در این بخش مربوط به آلودهسازی سوخت در مسیر انتقال به نیروگاهها است.
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی ادامه داد: پس از حرکت تانکرها از انبار نفت و در مسیر انتقال آن به نیروگاهها، بخشی از این سوخت را متخلفان تخلیه و به جای آن مایع دیگری را در سوخت مخلوط میکنند.
وی با تاکید بر اینکه این مواد فقط با آزمایش تشخیص داده میشود، گفت: در نیروگاهها به صورت پیوسته تعداد بسیار زیادی تانکر سوخت برای تخلیه وارد میشود که امکان انجام آزمایش کامل به دلیل زمانبر بودن آن وجود ندارد؛ بنابراین آزمایشهای فوری در نیروگاهها انجام میشود که آن هم برای تشخیص همه نوع آلودگی مناسب نیست.
استقرار سامانه یکپارچه سوخت در ۲۵ نیروگاه
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی گفت: بنابراین با هماهنگی میان وزارتخانههای نیرو و نفت درصددیم که فرد را کامل از ثبت دیتا، اندازهگیری و تستهای لازم ایزوله کنیم.
بدین منظور با هماهنگی شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی توانستهایم در ۲۵ نیروگاه کشور سامانه یکپارچه سوخت را مستقر کنیم و از طریق تجهیزات مربوط به آن تمامی اطلاعات تانکر ورودی به نیروگاه همچون ثبت پلاک، بارکد بارنامه و اندازهگیری مقادیر سوخت کاملاً مکانیزه ثبت شود و اطلاعات آن بلافاصله در اختیار شرکتهای برق حرارتی و پالایش و پخش قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه تجهیزات این سامانه به صورت پایلوت در ۲۵ نیروگاه کشور مستقر شده و در حال استفاده است، افزود: براساس پیشبینی صورت گرفته در تلاشیم در ۱۸ ماه آینده تمامی نیروگاههای کشور را به این تجهیزات مجهز کنیم.
اسکندری با تاکید بر اینکه به محض ورود سوخت به مخازن نیروگاهها امکان قاچاق آن دیگر وجود نخواهد داشت، عنوان کرد: نیروگاهها به گونهای طراحی شدهاند که امکان خروج سوخت از مخازن نیروگاهها تنها به سمت توربین واحد قرار دارد و امکان هدایت سوخت به محل دیگری وجود ندارد، بنابراین تمامی مباحث آلودهسازی، قاچاق و کسری سوخت تا پیش از رسیدن به نیروگاه و مربوط زمانی است که تخلیه سوخت در نخستین مخزن نیروگاه صورت نگرفته باشد.
انتقال سوخت به نیروگاهها از طریق خطوط لوله
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی خاطرنشان کرد: بدین منظور سالیان متمادی است که پیگیر انتقال سوخت به نیروگاهها از طریق خطوط لوله هستیم که قطعاً هم از باب اقتصادی و سلامت سوخت توجیهپذیر است و هم سهولت انتقال سوخت به ویژه در فصول سرد سال برای مناطق شمالی کشور را در پی خواهد داشت.
اسکندری در خصوص وضعیت کنترل فراوردههای ارسالی به نیروگاهها، گفت: در حوزه نیروگاهی علاوه بر اینکه هر روزه در تمامی نیروگاهها میزان دریافت سوخت، مصرف سوخت، تولید برق و موجودی سوخت نیروگاهها کنترل میشود.
به صورت ماهانه نیز همکاران برق حرارتی و پالایش و پخش تمامی این اطلاعات را با هم بررسی و صورت جلسه میکنند.
همچنین هر سه ماه یک بار نیز همکاران ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز تمامی این موارد را بررسی و پایش میکنند.
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه همگرایی خوبی بین وزارتخانههای نیرو و نفت برای مبارزه با پدیده قاچاق سوخت شکل گرفته است، گفت: انگیزه جدی برای جلوگیری از قاچاق سوخت وجود دارد و باید در تلاش برای توسعه و افزایش سیستمهای مکانیزه در این بخش باشیم.
جزئیات واقعیسازی قیمت سوخت نیروگاهها
وی با اشاره به طرح مسئله واقعیسازی قیمت سوخت نیروگاهها، گفت: مباحث قیمتی سوخت روی اقتصاد برق تأثیرگذار است و باید به این مسئله نیز توجه ویژهای داشته باشیم.
بیش از ۶۷ درصد برق کشور در نیروگاههای بخش خصوصی تولید میشود و تغییر در قیمت سوخت نیروگاهها در مدل مالی این نیروگاهها و قیمت انرژی الکتریکی تأثیرگذار خواهد بود، بنابراین در این مسیر نباید فقط یک بعد از این مسئله را مورد توجه قرار داده و از سایر ابعاد مرتبط با آن غافل شویم.