میزان موفقیت انقلاب را چطور بررسی کنیم؟ / طرح ویژه حسینزاده برای انهدام اشتغال مردان
یک چهره نزدیک به اصلاحطلبان به تازگی در تشریح انگیزههای مردم برای انقلاب اسلامی سال ۵۷ مقولاتی غیر واقعی را در کنایه به نظام جمهوری اسلامی مطرح کرده است.
![انقلاب،مردان،استان،زكات،علايي،اشتغال،اسلامي،بومي،مقوله،بانوا ...](https://cdn.mashreghnews.ir/d/2025/02/02/4/4343500.jpg)
سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابهلای اخبار و اتفاقات کشور است.
ما درباره این خوانش البته تحلیلها و پیشینههایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم میگذاریم.
هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
***
هوش حقیقی برای تشخیص انقلابیگری مصنوعی
حسین علایی، از چهرههای نزدیک به اصلاحطلبان که یادداشت ۱۳ سال قبل او در اینهمانی بین انقلاب اسلامی و رژیم شاه حاشیه ساز شد؛ به تازگی طی یادداشتی به مناسبت ایام دهه فجر به مطالبات مردم برای دست زدن به انقلاب ۵۷ پرداخته و مدعی مدینه فاضلهای شده است که مردم بواسطه انقلاب به دنبال آن بودند.
علایی در توضیح این مدینه فاضله (که یک مقوله فلسفی آرمانی است نه یک واقعیت قابل دسترس) موارد زیر را نیز فهرست کرده است:
_ساخت ایرانی آباد و آزاد و مستقل با اقتصادی پویا که بتواند الگوی سایر کشورهای همسایه و منطقه باشد.
_کسی به صورت مادام العمر در قدرت باقی نماند.
_از بین بردن زندانهای سیاسی و عدم بهره گیری حکومت از حبس ها و حصرها به ویژه برای انسان های آزادیخواه، وطن دوست، سیاستمداران و مخالفین سیاسی و تبدیل زندان ها به موزه های عبرت و مراکز آموزشی.
او سپس در ذکر موارد مطالبات مردم از انقلاب اسلامی به موارد زیر هم اشاره میکند:
_ آمال و آرزوی مردم کشور، مهاجرت از وطن و زندگی در خارج از کشور نباشد.
_ ایران آنقدر توسعه یافته شود که مردم سایر نقاط جهان در آرزوی دیدار از ایران باشند.
_ ایرانیان ثروتمند شوند و همه آنان با رفاه و آسایش زندگی کنند.[۱]
*در وهله اول باید دانست که انقلاب مردم ایران در سال ۵۷ وجه و انگیزه اسلامی داشت و مسائلی مثل اقتصاد و...
در وهلههای بعدی قرار میگرفتند.
لکن چیزی که علایی تحت عنوان "اقتصادی پویا که بتواند الگوی سایر کشورهای همسایه و منطقه باشد" مطرح کرده نه در اسناد انقلاب اسلامی به چشم میخورد، نه در مواضع امام راحل و نه در شعارهای خیابانی مردم.
کما اینکه اشارههای بعدی علایی به "مادامالعمری قدرت" و یا "رفع حصر" و از بین بردن زندانهای سیاسی نیز مقولاتی عجیب و غریب هستند زیرا مادامالعمری قدرت اگر برای یک عنصر خدامحور و کارآمد باشد هیچ ایرادی ندارد.
در واقع آنچه انقلابیون ۵۷ به آن اعتراض داشتند موروثی بودن قدرت بود اما علایی عمدا یا سهوا اشارهای به این معنی نکرده است.
همچنین است که اساسا سراغ نداریم مقوله حصر در حکومت شاه خائن که اهل شکنجه و تبعید و کشتار و زندان بود معنای خاصی داشته باشد.
و یا همینطوری مطالبه نامعقول برچیدن زندانهای سیاسی که در هیچ حاکمیتی معقول نیست و انقلابیون سال ۵۷ هم هرگز مطالبه نامعقول نداشتند.
در بحث آنچه مردم میخواستند نیز شاهد تکرار طعنههای نخنمای علایی هستیم.
مسئله مهاجرت نه در قبل از انقلاب و نه در پساانقلاب مسئله اصلی ایرانیان نبوده و صرفا طی سالهای اخیر شاهد آگراندیسمان این مسئله و سیاهنمایی پیرامون واقعیتها هستیم.
[۲]
اینکه "مردم دیگر نقاط جهان در آرزوی دیدار ایران باشند و یا تمام مردم ثروتمند شوند" نیز مقولاتی اتوپیایی است که جایی در شعارهای واقعی انقلاب ۵۷ و مانیفست آن نداشت و اگرچه هرکسی در عمق ذهن خود به چنین آرزوهای دور و درازی میاندیشد لکن انقلاب جای عقلانیت و شعارهای واقعی بود و همانطور که اشاره شد چنین کلیات اتوپیایی اقتصادی و دیپلماتیکی در شعارهای انقلاب جایی نداشت.
ما پیش از این هم در وبلاگ مشرق به کرّات اشاره کردهایم که متأسفانه عدهای از انقلابیون پشیمان طی سالهای اخیر به بهانه دهه فجر به صحنه میآیند و طعنههایی به انقلاب اسلامی میزنند که نه تنها از عقلانیت و واقعیت بلکه از جوانمردی هم به دور است.
جهاد تبیین، بیان واقعیتها و ایستادگی مقابل تحریف و عوض کردن جای شهید و جلّاد؛ باطلالسحر این جریان خطرناک است.
***
افزایش پرداخت زکات در استان زنجان
میزان موفقیت انقلاب را چطور بررسی کنیم؟
روحا...
صالحی، مدیر کل کمیته امداد استان زنجان در مصاحبه با ایرنا پیرامون مقوله زکات در این استان گفته است: تعداد عاملان زکات در استان ۲ هزار و ۹۰۶ نفر و تعداد مبلغان نیز ۱۲۱ نفر است.
او با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۶۲۹ میلیارد ریال زکات در استان زنجان جمع آوری شد، گفته است: این رقم برابر با ۹۶ درصد کل برنامه ابلاغی به استان بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش دارد.
مدیرکل کمیته امداد استان زنجان با بیان اینکه طبق موازین شرعی، محرومان در اولویت دریافت زکات هستند، تصریح کرد: ۹۸ درصد زکات پرداختی در امور محرومین هزینه میشود.[۳]
*خبر افزایش میزان پرداخت زکات در یک استان که از قضا همزمان با ایاما...
دهه فجر مخابره شده از جمله مثالهایی است که اثبات میکند انقلاب اسلامی ایران توانسته پیشرفت خود را در مسیر اسلام و تحکیم ایدئولوژی حقمدار ادامه دهد.
باید توجه داشت که در اینجا و در این خبر؛ عددها و رقمها حرف میزنند و صرفا با مشتی نظر پیمایشی عدهای از افراد که با نگاه کردن به چند کافیشاپ و مرکز خرید از کمشدن دینداری مردم حرف میزنند طرف نیستیم!
دانستن واقعیتها و شجاعت بیان آنها یکی از نخستین گامها برای داشتن تحلیل صحیح و ارائه تصویر از فضای پیرامون است.
***
طرح ویژه حسینزاده برای انهدام اشتغال مردان!
عبدالکریم حسینزاده، معاون توسعه روستایی رییس جمهور، طی سخنانی در جلسه شورای اداری گچساران درباره اولویتهای دولت برای ایجاد اشتغال، اظهارات عجیبی را مطرح کرده است.
حسینزاده در ویدئوی اظهارات خود در این باره که جماران آنرا منتشر کرد، گفته است:
"تأکید دکتر پزشکیان برای استانها-یی که از ظرفیت عمده صنعتی و معدنی و...
برخوردارند- این است که نیروهای کار و نیروهای جدید که جذب میشوند باید بومی باشند.
در شرایطی که شرایط مساوی بین یک بومی و یک غیر بومی وجود داشته باشد برای ما اصلح نیروی بومی هست.
و در میان نیروهای بومی هم اصلح نیروی زنان هستند و بعد مردان!
"[۴]
*گویا ستاد دولت مسئله تساوی حقوق زن و مرد که اسلام عزیز هم بر آن تأکید دارد را با مقوله غیر عقلانی "تشابه" اشتباه گرفتهاند و کتاب شهید مطهری در این باره را نخواندهاند!
و انگار حسینزاده متوجه اولویت عقلانی مردان در اشتغال نیست که مدعی شده حتی در ستاد دولت هم زنان در اولویت اشتغال قرار دارند و بعد مردان!
این سخنان غلط اگر واقعیت داشته باشد منجر به اضمحلال اقتصادی، سستی بنیان خانواده، غیر تخصصی شدن عمده مشاغل و بر هم خوردن مناسبات اجتماعی میشود.
مسئولیتهای اقتصادی و جتماعی مردان در تمام جوامع بیشتر و سنگینتر از بانوان است و این بیشتر بودگی سبب اولویت آنها برای پذیرش شغل است.
چه اینکه اختصاص اولویت اشتغال به مردان را نباید در پارادایم ثروت نگاه کرد!
بلکه باید از این منظر به مسئله نگریست که اساسا کار بیرون از خانه یک کار سخت است که مرد موظف است برای پیشبرد امورات خود و مسئولیتهایش در قبال خانواده و اجتماع آنرا بر عهده بگیرد.
همچنانکه کار ظریفتر اما حساستر مدیریت منزل و مادری وظیفه اولویتدار بانوان است.
ضمن اینکه مرد در فلسفه زیست اجتماعی حامی ندارد و کسی متکفّل اموراتش نمیشود اما زن در فلسفه زیست اجتماعی همواره از حامی برخوردار است.
شاغل بیرون از خانه باشد یا نباشد.
دقت کنیم که در مقوله اشتغال و تنظیم مناسبات آن البته بانوان محترم سرپرست خانوار و یا بانوان مجردی که شرایط خاصی دارند؛ میتوانند در صورت تمایل و داشتن شرایط از اولویتی همسان مردان برای دریافت شغل برخوردار باشند.
اما این قاعده نباید فراگیر و شامل بانوان متأهل باشد زیرا با این اولویتبخشی غلط؛ نسبت وظایف زنان و مردان در یک جامعه دچار دگردیسی میشود و این دگردیسی به معنای فاجعه در خانواده، جامعه، امنیت، دین و...
است.
***
1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1658287
2_ mshrgh.ir/1006425
3_ www.irna.ir/xjSPtj
4_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1658316