خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 20 بهمن 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

لازمه بازخوانی تاریخ؛ چرا «بازی خونی» اثری قابل تامل است؟

مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 20 بهمن 1403 - 14:12
فیلم «بازی خونی» با بازخوانی قیام آمل ۱۳۶۰، گامی موثر در مسیر سینمای استراتژیک برداشته است.
خوني،بازي،آمل،فيلم،واقعه،مخاطب،سينماي،شكل،شهر،استراتژيك،معاص ...

به گزارش خبرنگار مهر، سینمای ایران به شکل آشکارا وارد مسیری تازه شده است.
مسیری که مبتنی بر روایت‌هایی صریح از ناگفته‌های تاریخ معاصر است.
نمود تازه این اتفاق در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر به چشم می‌آید و فارغ از کیفیت آثار باید اذعان کرد این کاری است که سال‌ها پیش لازم بود به شکل جدی و منسجم به سرانجام برسد.
یکی از فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال که روایتی واقعی را دستمایه درام قرار داده، «بازی خونی» ساخته حسین میرزامحمدی است.
مسعود هاشمی‌نژاد، قیام شهر آمل در سال‌های ابتدایی انقلاب را تبدیل به یک فیلمنامه پر از جزییات کرده است.
فیلمنامه‌ای که با پرداختن به تحرکات اتحادیه کمونیست‌های ایران معروف به سربداران در جنگل‌های آمل و اطراف آن به منظور خلق یک انقلاب دیگر در سال ۱۳۶۰ شروع می‌شود.
در ادامه تلاش انقلابیون و مردم آمل برای دفاع از این شهر و خنثی کردن نقشه کمونیست‌ها به نمایش در می‌آید.
اساسا سینمای استراتژیک در همه کشورها، راوی مفاهیم و موضوعاتی است که پیوندی مستقیم با آرمان‌ها و منافع ملی دارند.
«بازی خونی» نیز سوای ورق زدن یک پرونده خاص در تاریخ معاصر کشور، درست زمانی ساخته شده که ایران از حیث منطقه‌ای با وضعیتی مهم مواجه است.
ترورها و تحرکات آشکار و پنهان علیه کشور، نظام و مردم موضوعی است که همواره وجود داشته و اخیرا تشدید شده است.
آن‌چه منجر به همدلی بیشتر مردم می‌شود، بازخوانی گذشته و عبرت‌آموزی است.
واقعه قیام آمل و دفاع جانانه از بخش‌هایی از خاک وطن، صرفا حس غرور ملی را تقویت نمی‌کند؛ بلکه تلنگری مهم با خود دارد که چگونه می‌توان با آگاهی بخشی، امنیت را تضمین کرد.
«بازی خونی» در انجام رسالت خود موفق است؛ چون توانسته وضعیت بحرانی دهه شصت و اتفاقات دردناک حاصل از قتل عام مردم بی‌گناه در آمل را پیش چشم مخاطب قرار دهد.
فیلم سرشار از لحظاتی است که ترس و ناامنی در شهر موج می‌زند و از هر نقطه صدای گلوله و انفجار به گوش می‌رسد و جماعتی عزادار می‌شوند.
فیلم علاوه‌بر ترسیم یک واقعه مهم، به ایدئولوژی کمونیست‌ها نیز می‌پردازد؛ کسانی که برای رسیدن به هدف‌شان حتی بر نزدیکان خویش اسلحه می‌کشیدند.
این وجه از «بازی خونی» نیز واجد اهمیت است که افراطی‌گری، عقاید ناصواب و افکار کورکورانه را گوشزد می‌کند و البته در زمانه اکنون می‌توان مصادیقی تازه از خطر افتادن به دام «ایسم» را ردیابی کرد.
«بازی خونی» جزو فیلم‌هایی است که می‌توان با تماشای آن‌ پی برد تولیدی سخت و پرزحمت داشته‌است.
بازسازی شهر آمل، خلق صحنه‌های متعدد درگیری و ...
از جمله این موارد است.
شاید همین سختی تولید بوده که باعث شده کارگردان موقع تدوین، بی‌رحم نباشد و ریتم را بالا نبرد.
چه‎بسا تدوین مجدد «بازی خونی» را تبدیل به اثری روان‌تر برای اکران عمومی کند.
نکته دیگر، حجم اطلاعاتی است که فیلم به مخاطب می‌دهد و شاید برخی را گیج کند.
هرچند اصل حرف به‌خوبی منتقل می‌شود و کسانی که چیزی از واقعه آمل نمی‌دانند، پی به ماجرا می‌برند و حتی متاثر می‌شوند ولی شاید تمهیداتی از سوی سازندگان برای روان‌تر شدن روایت لازم باشد.
اشاره کنیم که فیلم چند نقطه طلایی دراماتیک دارد که آن را برای مخاطب مهیج‌تر می‌کند؛ مثل تقابل عقیدتی دو جوان عاشق که یکی این سوی خط است و دیگری آن سو ایستاده.
حسین میرزامحمدی در دومین فیلم بلند خود بعد از «کت چرمی» جهشی چشمیگر داشته است.
او ضمن ساخت یک اثر اکشن در مختصات سینمای استراتژیک، حواسش به بازیگران مقابل دوربین هم بوده.
از این رو است که شخصیت‌های مثبت و منفی خیلی زود ملموس می‌شوند و همراهی مخاطب را به خود می‌بینند.
مثلا پیام احمدی‌نیا، یک چریک است که می‌خواهد بنا بر توصیه شهید چمران به لبنان برود.
وقتی شرایط را می‌بیند اما در آمل می‌ماند و با تبحر خود کمکی مهم به نیروهای انقلابی می‌کند.
این شخصیت می‌توانست کلیشه شود اما نوع سیگار کشیدن و حرف زدن و مسائلی از این دست، حتی لبخند بر لب مخاطبان می‌آورد.
یا سارا حاتمی در نمایش شمایل یک زن کمونیست فاصله‌ای زیاد از نقش‌های قبلی خود دارد و شخصیت را به شکل باورپذیر به تصویر کشیده است.
همین گزاره درباره دیگر بازیگران هم صدق می‌کند که تحلیل بیشتر درباره آ‎نها و دیگر نکات فیلم بماند برای اکران عمومی.
فعلا باید اعتراف کرد با ساخت «بازی خونی» یک گام مهم دیگر در مسیر سینمای استراتژیک برداشته است.
حتما فیلم بی‌نقص نیست و حتما برخی ایرادات به آن وارد است؛ اما مهم جایی است که بدانیم «بازی خونی» سوژه‌ای مهم را هدر نداده و یک واقعه خاص در تاریخ معاصر کشور را به شکل شایسته بر پرده نقره‌ای آورده است.
واقعه‌ای که متاسفانه خیلی‌ها حتی اسم آن را هم نشنیده بودند و حالا «بازی خونی» را می‌توان شروع جدی یک حرکت سینمایی بعد از تولید «ماهی سیاه کوچولو» با نگاهی مشابه اما رویکردی کاملا متفاوت دانست.