کمک بازارهای میوه و ترهبار به معیشت پایتختنشینان
میادین میوه و ترهبار تهران در طول سالهای اخیر بر روی کنترل قیمت و حذف واسطهها، افزایش دسترسی عمومی، بهبود سلامت عمومی، مدیریت پسماند و بهداشت شهری و توزیع عادلانهتر محصولات تاثیر مثبتی داشتهاند.
به گزارش مشرق، بازارهای میوه و ترهبار تهران یکی از مهمترین مراکز تأمین محصولات کشاورزی و دامی تازه برای شهروندان هستند.
این بازارها تحت مدیریت سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران فعالیت میکنند و هدف آنها عرضه مستقیم و با قیمت مناسبتر نسبت به فروشگاههای سطح شهر است.
آمارها نشان میدهد این بازارها در طول سالهای اخیر بر روی کنترل قیمت و حذف واسطهها، افزایش دسترسی عمومی، بهبود سلامت عمومی، مدیریت پسماند و بهداشت شهری و توزیع عادلانهتر محصولات تاثیر مثبتی داشتهاند.
تفاوت بازارهای میوه و ترهبار شهرداری با دیگر مراکز فروش
بازارهای میوه و ترهبار شهرداری، گزینهای مقرونبهصرفه و بهداشتی برای شهروندان هستند در حالی که سوپرمارکتها و مغازهها معمولاً قیمت بالاتری دارند و میادین عمدهفروشی برای خریدهای کلان مناسبترند.
بررسیها نشان میدهد مراکز عرضه میوه و ترهبار شهرداری تهران تا حدودی توانسته از پس حذف واسطهها به نفع معیشت مردم بربیاید و با اختلاف قیمتی محصولات اساسی و مصرفی خانوار را در اختیار شهروندان قرار دهند، در دسترس و دایمی بودن زنجیره این عرضه محصولات یک اطمینان خاطر برای شهروندان تهرانی محسوب میشود.
با توجه به تاثیری که این بازارها در اقتصاد خانواده ایجاد میکند در دوره ششم مدیریت شهری، شهرداری تهران با هدف ارزانتر کردن زندگی در کلانشهر تهران به فکر توسعه این بازارها افتاد.
در طول ۳ سال، ۵۰ بازار میوه تره بار جدید جدید تاسیس شد
عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران در این باره گفته: در سه سال اخیر، شهرداری تهران تقریباً ۵۰ بازار جدید تأسیس کرده است.
این در حالیست که از سال ۱۳۵۸ تا ۱۴۰۰ تنها ۲۶۱ بازار و میدان میوه و ترهبار در تهران ایجاد شده بود که این موضوع نشاندهنده افزایش چشمگیر سرعت احداث بازارها در دوره مدیریت ششم شهری است.
این روند همچنان ادامه دارد و امروز ۱۰ بازار جدید میوه و ترهبار احداث شده به این آمار افزوده شد.
به گفته مهدی بختیاریزاده؛ مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار با افتتاح این ۱۰ بازار جدید میوه و ترهبار که همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، سطح خدماتدهی سازمان مدیریت میادین حدود ۱۲ هزار متر مربع افزایش خواهد یافت.
افزون بر این طی سه سال گذشته، ۱۵۰ بازار نوسازی، تعمیر و بهسازی شدهاند تا کیفیت خدمات به شهروندان بهتر شود.
۱۰۰ محله در انتظار افتتاح بازار میوه و تره بار
با وجود این روند رو به رشد در پایتخت تهران هنوز ۱۰۰ محله در این شهر فاقد بازار هستند و شهرداری تهران در صدد است برای ساخت بازارهای جدید در محلههای فاقد عرضه مستقیم محصولات کشاورزی اقدام کند تا یک گام دیگر به شعار ارزانسازی شهر برای شهروندان نزدیک شود.