دوگانه فیلم دولتی-خصوصی کاذب است؛ زمزمههای تعطیلی فارابی!
مهدی نقویان مدیرعامل سیمافیلم و حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره درباره تولیدات خود در برنامه هفت صحبت کردند.
![فيلم،سينمايي،سريال،توليد،جشنواره،جعفريان،فارابي،حوزه،سازمان، ...](https://media.mehrnews.com/d/2025/02/08/4/5368821.jpg)
به گزارش خبرنگار مهر، میزگرد ویژه برنامه «هفت» با حضور مهدی نقویان مدیرعامل سیمافیلم و حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره شب گذشته ۱۹ بهمن برگزار شد.
نقویان در ابتدای این نشست عنوان کرد: ما در سیمافیلم اولین وظیفه مان این است که آنتن را پر کنیم.
از ابتدا مجوز ما تولید فیلم و سریال بوده است اما بیشتر توجهمان روی سریال است.
ولی کارکرد فرهنگی سینما نیز موردتوجه ما قرار دارد.
وی افزود: ما با نگاه فیلم سینمایی فیلم تولید میکنیم نه اینکه سریال را تدوین و به فیلم تبدیل کنیم.
امسال کار مشترکی به نام «اشکهور» و «موسی کلیم الله» در جشنواره فیلم فجر داریم.
اگر ما فیلم سینمایی خوب نسازیم بیشتر از نهادهای دیگر مورد انتقاد قرار میگیریم زیرا وظیفه اصلی ما سریال ساختن است.
اکنون برخی فیلم «موسی کلیمالله» را ندیده اند و نقدهای عجیب میکنند.
جعفریان تصریح کرد: حوزه هنری از گذشته تا امروز همواره هویت و ماهیت دوگانهای دارد، یعنی هم شأن حاکمیتی و تنظیمگری دارد و هم شأن کنشگری و اقدامکننده دارد.
ما در سازمان سینمایی سوره نیز همین گونه عمل میکنیم.
در سریال هم که یکی از دغدغههای ما همین بوده است و ازطرفی احساس کردیم که مخاطبان در چند سال اخیر علاقه زیادی به تماشای سریال پیدا کرده اند، ورود کردیم.
سریال شهید علی هاشمی که امروز فیلم سینمایی «اشک هور» از دل آن تعریف شده نیز پروژه مشترک ما با سیمافیلم است.
در ادامه نقویان بیان کرد: این اولین بار است که تلویزیون دو سریال الف ویژه درحال تولید دارد.
سریال «سلمان فارسی» هم به دلیل نوع دکورسازی که دارد، پروژه بزرگی است.
استودیو «موسی کلیمالله» نیز درحال آماده شدن است.
با عزم افرادی مانند آقای دکتر جبلی و ظرفیت کل سازمان سینمایی قطعا همه پروژه ها جلو می رود و استودیوی «موسی کلیمالله» نیز به زودی رونمایی میشود.
گاهی نقدهایی میشود که منصفانه نیست و میگویند «موسی کلیمالله» با بودجه چندین هزار میلیاردی ساخته میشود.
درواقع خود فیلم را نقد نمیکنند بلکه حاشیهسازی میکنند.
وی افزود: این زیرساختها تهیه میشوند تا تولید فیلم سینمایی راحتتر، در زمان کمتر و ارزانتر شود.
سپس جعفریان درباره اقدامات سازمان سینمایی سوره برای توسعه زیرساختهای تولید فیلم گفت: ما در حوزه هنری منابع مالی محدودی داریم و سرمایهگذاری کلانی برای زیرساخت نمیتوانیم انجام دهیم.
در زمینه زیرساخت کارهای جدیدی آغاز کردیم و سعی داریم سریال ها را با هزینه مقرونبه صرفه تری تولید کنیم.
ما در حال تدارک یک استودیو هستیم و میخواهیم یکی از سینماهای فرسوده مان را به استودیو تبدیل کنیم.
در حوزه انیمیشن نیز فعالیت جدی داریم و همانطور که چرخ تولید انیمیشن آغاز شده است استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه را نیز آغاز کرده ایم.
جعفریان درباره چهل و سومین جشنواره فیلم فجر و شرایط امروز سینمای ایران گفت: پس از جشنواره «سینماحقیقت» و فیلم کوتاه به برخی فیلمها برچسب دولتی بودن زده شد.
من در گفتگویی که با مدیران سینمایی ارشاد داشتم عرض کردم باید به این نکته توجه کنیم که ما دوگانه فیلم دولتی و خصوصی نداریم، بلکه دوگانه فیلم خوب و بد داریم.
همین امروز هم در میان ۷ فیلم برتر آرای مردمی میبینید ۶ فیلم حضور دارد که به نوعی با حمایت ارگانهای دولتی ساخته شده اند.
یعنی مردم این فیلمها را دوست دارند.
لذا من امیدوارم که متولیان جشنواره فجر و داوران در انتخاب برترین آثار و کاندیدها مرعوب دوگانه کاذب دولتی-خصوصی نشوند.
چرا که در کلان نباید فاصله زیادی میان انتخاب مردم و داوران باشد.
نقویان در همین زمینه بیان کرد: برخی دوست ندارند در سینما از نگاه خودشان قصص قرآنی یا دفاع مقدس وارد شود.
جعفریان درباره این دوره از جشنواره فیلم فجر امسال گفت: جشنواره نسبت به سال های گذشته تنوع نسبی دارد.
من معتقدم که در بازه بلند مدت سینما در ۱۰-۱۵ سال اخیر، فیلم ها اساسا عمق کمتری پیدا کرده اند و سطحی تر موضوعات و مضامین خود را بیان میکنند.
اما جشنواره امسال نسبتا خوب بود و تنوع ژانری قابل رقابتی رقم خورد و مخاطبان و مردم نیز استقبال کردند.
ما در سازمان سینمایی سوره ۳ ژانر مختلف اجتماعی، دفاع مقدس و کمدی را دنبال کردیم و میبینم در هر ژانری رقیب جدی وجود دارد.
به طور مثال فیلم سینمایی «ناتوردشت» امروز در سینمای اجتماعی جشنواره پرفروش ترین فیلم اجتماعی است و در آرای مردمی نیز حضور دارد و با سانسهای فوق العاده زیادی نیز مواجه شده است.
نقویان نیز بیان کرد: گاهی شرایط ساخت زیرساخت وجود دارد اما آدمش پیدا نمیشود.
جسارت آقای حاتمی کیا مثال زدنی است که تلویزیون را به این سمت هل دادند.
از طرفی نسخه سینمایی عصاره سریال است و این جسارت را داشتند که با استودیوی نصفه نیمه این فیلم را ساختند و این جای ارزش دارد.
سپس جعفریان درباره آینده سینمای ایران در دولت جدید و لزوم تغییر در سیاست های بنیاد فارابی پاسخ داد: شکلگیری و مسیر بنیاد فارابی فراز و فرودهای زیادی داشته است.
تصمیم درست وزارت ارشاد این است که فارابی به جای تولید فیلم نقش تسهیلگر را ایفا کند، مثلا تجهیزات و زیرساخت در اختیار فیلمسازان قرار دهد. از طرفی دیگر دوگانه دولتی-خصوصی در دولت نیز باور شده و به فکر خصوصیسازی هستند.
من زمزمههایی میشنوم که ممکن است بنیاد سینمایی فارابی در دولت جدید تعطیل شود.
رئیس سازمان سینمایی سوره عنوان کرد: در دولت گذشته مسیری در حوزه بینالمللی آغاز شده بود که در نطفه خفه شد.
۹۰ درصد چالش ما در حوزه بینالمللی خود فیلمها هستند که برای جوامع دیگر جذابیتی ندارند.
یعنی از اساس در نقطه خلق دچار کجتابی هستند.
پس از این، مساله پخش وجود دارد.
ما باید تولیداتی مبنی بر ذائقه مخاطبان جهانی بسازیم مثلا فیلمی درباره اقبال لاهوری و ...
.
امیدوارم و به نظر میرسد با اراده آقای صالحی و رائد فریدزاده میتوانیم در بنیاد فارابی این ماموریت را دنبال کرد و آثاری را با مضمونهای مشترک در بازارهای هدف تولید کنیم.
این یکی از تغییر ریلهای فارابی میتواند باشد.