مردم انتظار دارند بعد از خصوصیسازی ایرانخودرو، رانت و امتیازات خاص حذف شود
روزنامه دنیای اقتصاد تاکید کرد مردم انتظار دارند که بعد از خصوصیسازی، رانت و امتیازات خاص حذف شود و دیگر شاهد دلالی و امضاهای طلایی در بازار خودرو نباشند.
روزنامه دنیای اقتصاد تاکید کرد مردم انتظار دارند که بعد از خصوصیسازی، رانت و امتیازات خاص حذف شود و دیگر شاهد دلالی و امضاهای طلایی در بازار خودرو نباشند.
کد خبر: 698696 | ۱۴۰۳/۱۱/۲۰ ۲۳:۳۰:۰۰
روزنامه دنیای اقتصاد تاکید کرد مردم انتظار دارند که بعد از خصوصیسازی، رانت و امتیازات خاص حذف شود و دیگر شاهد دلالی و امضاهای طلایی در بازار خودرو نباشند.
به گزارش دنیای اقتصاد، آنچه درسه دهه گذشته در شرکتهای خودروساز مورد غفلت قرار گرفته ، تنها«خودرو» است.
چهارشنبه گذشته به خوبی ثابت شد که ایرانخودرو دیگر یک شرکت صرفا دولتی نیست، بلکه به مرکز نفوذ و رقابت گروههای اقتصادی تبدیل شده است و ذینفعان بزرگتری پشت پرده این صنعت حضور دارند.
۴۵سال مدیریت دولتی همراه با کیفیت پایین خودروها، بدهیهای سنگین و عدم نوآوری نشان داد که این مدل مدیریت ناکارآمد است.
حالا بخشخصوصی میداندار خودرو شده و قرار است به جای مسائل حاشیهای، تمرکز بر «خودرو» باشد.
در این زمینه به نظر میرسد که خصوصیسازی یک فرصت و یک آزمون بزرگ برای صنعت خودرو است.
این روزنامه افزوده است: از سوی دیگر اما در گیرودار تغییرات مدیریتی، توقع مصرفکنندگان از سهامداران بزرگ ایران خودرو به شدت بالا رفته که این امر طبیعی است ، چرا که سالها وعده داده شده بود مدیریت دولتی عامل اصلی مشکلات صنعت خودرو است و حالا که واگذاری به بخش خصوصی انجام شده، مردم انتظار دارند کیفیت افزایش یابد، قیمتها منطقی شود و بازار رقابتی شود.
دنیای اقتصاد تاکید کرده است: مردم انتظار دارند که بعد از خصوصیسازی، رانت و امتیازات خاص حذف شود و دیگر شاهد دلالی و امضاهای طلایی در بازار خودرو نباشند.
اما اگر روند کنونی (سیاستهای دولتی) ادامه پیدا کند، ناامیدی از خصوصیسازی هم بیشتر خواهد شد.
به طوری که اعتماد عمومی به خصوصیسازی از بین میرود و ناامیدی و سرخوردگی نسبت به تغییرات بیشتر خواهد شد.
نتیجه اینکه دولت مجبور به دخالت دوباره میشود.
اگر نارضایتی عمومی زیاد شود، ممکن است دولت دوباره بخواهد وارد مدیریت شود و چرخه شکستخورده دولتی-خصوصی تکرار شود.