نامهای ناآشنا عملکرد بهتری در جشنواره فجر داشتند - تسنیم
منتقد و فیلم ساز شیرازی حضور فیلم ساز های فیلم اولی و نام های ناآشنا را اتفاق مثبتی برای سینمای ایران ارزیابی می کند.
![سينماي،ايران،جشنواره،فيلم،سينما،آثار،حضور،عنوان،نگهدار،سوداي](https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1403/11/24/1403112410192942632144223.jpg)
محمدرضا حق نگهدار در گفتوگو با خبرنگار تسنیم، در خصوص فیلمهای به نمایش درآمده در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر شیراز، اظهار کرد: در این جشنواره با آثار متنوعی در ژانرهای مختلف مواجه بودیم و حضور فیلمسازهای فیلم اولی و نامهای ناآشنا هم با توجه به بیمها و امیدهایی که پیش روی ما قرار داده بود، اتفاق مثبتی برای سینمای ایران محسوب میشود.
وی ضعف فیلمنامه را اساسیترین چالش سالیان اخیر سینمای ایران عنوان کرد و گفت: اگر برای این معضل راه حلی اندیشیده نشود و تیمهای تخصصی زمان بیشتری در حوزه فیلمنامه کار نکنند، بخش عمدهای از ظرفیت سینمای ایران به هرز میرود و این سینما، هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ مخاطب، آسیب زیادی خواهد دید، بنابراین نیازمند انقلاب در حوزه فیلمنامهنویسی هستیم.
این منتقد سینما در خصوص حضور چند فیلم ضعیف در جشنواره امسال، گفت: مسامحه هیئت انتخاب با فیلمها کاملا مشخص بود، از همان ابتدا حضور 33 فیلم در بخش سودای سیمرغ، این مسئله را نشان میداد، تعداد بالایی حدود 33 فیلم در بخش سودای سیمرغ قرار داده شدند که تعداد بالایی نسبت به ادوار گذشته جشنواره است.
این نوسان خیلی زیاد است.
برخی آثار جای تعجب دارد و اتفاقا آثاری که برای همه ما جذاب بود توسط کسانی ساخته شده بود که نامهای آشنایی نبودند و این نویدبخش آینده خوبی برای سنیمای ایران است.
وی در ادامه به یکی از نقاط مثبت جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: آثار فیلمسازانی که با تلاش خود سعی در ایجاد ظرفیتهای جدید در سینما هستند و با انتخاب فضاهای متفاوت، رویکردهای متفاوتی به موضوعات دارند، جای تقدیر داشت؛ مثل فیلم «سونسوز» که با نابازیگرها ساخته شده بود، اما آن قدر درخشان بودند که تعجب ما را برانگخیتند.
حق نگهدار، تداوم هجوم کمدیها به سینمای ایران را موجب نگرانی دانست و گفت: ظرفیت سینمای اجتماعی باید مثل سابق فعال شود.
این سینماگر ادامه داد: تولید بالای آثار کمدی، سینمای ایران را دچار مشکلات عدیدهای کرده و به سمتی میرویم که حتی ذائقه مخاطب در حال تغییر و نزول است، صرف اینکه سینما را به عنوان یک سرگرمی نگاه کنیم و کارکرد اجتماعی آن را حذف کنیم، آسیب بلند مدتی را به سینمای ایران وارد کرده است.
وی در پایان فیلمهای ناتور دشت، سونسوز، شمال از جنوب غربی و آبستن را به عنوان بهترین فیلمهای به نمایش درآمده در جشنواره فجر شیراز معرفی کرد.
انتهای پیام/424/