خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 24 بهمن 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

همایش علمدار ستایشگری در تجلیل از میرزا علی آهی برگزار می شود

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 24 بهمن 1403 - 18:00
رویداد علمدار ستایشگری ویژه تجلیل از میرزاعلی آهی از پیرغلامان اهل بیت برگزار می‌شود.
آهي،حاج،مداحي،مداحان،آقا،شعر،تأسيس،انقلاب،ستايشگري،مداح،پيشك ...

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری رویداد «علمدار ستایشگری» و تجلیل از مقام پیرغلام میرزاعلی آهی، در معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و به همت بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد.
جواد حیدری، مدیرعامل مجمع شاعران اهل‌بیت (ع) و مدیرعامل مؤسسه قدیم‌الاحسان، گفت: «حاج آقا آهی از اسوه‌ها و الگوهایی بودند که در سده اخیر، نعمت وجودشان برای جامعه هیئت‌های مداحان و شاعران بسیار مؤثر و ارزنده بود.
حاج علی‌آقا آهی جعبه سیاه مداحی بودند و در یک سده اخیر، بسیاری را دیده و پرورش داده‌اند.
تاریخ شفاهی اصیل هیئت‌های ۸۰ سال اخیر را مکتوب کردند که متأسفانه از دستشان دادیم.
آنچه در زمینه رشته‌های فرهنگی و ستایشگری آسیب‌شناسی کرده‌ایم، این است که نسل جوان ارتباط خود را با پیشکسوتان قطع کرده‌اند، در حالی که کسانی کار را درست انجام می‌دهند که از پیشکسوتان یاد گرفته‌اند.
یکی از الگوهای علمی، ادبی و تقوایی، همین حاج علی‌آقا آهی بودند.»
وی افزود: «ایشان جزو سرآمدان بودند و می‌توان از تألیفاتشان این را فهمید.
با حاج جواد آقای تهرانی، حاج آقا میلانی (که رابط ایشان با امام بودند) و بزرگان دیگری ارتباط داشتند.
در علوم حوزوی، ادبیات و معارف، دستشان باز بود.
امیدواریم بتوانیم نسل جوان را با پیشکسوتان مرتبط کنیم و گوشه‌ای از حالات، گفتار و رفتار ایشان را برای جوانان در دسترس قرار دهیم.»
برادر حاج آقا آهی نیز در این مراسم اظهار داشت: «جناب آهی یک مداح فاخر و چندبعدی بودند؛ ابعاد اخلاقی، علمی، فرهنگی و مدیریتی داشتند.
ایشان فقط در زمینه مداحی فعالیت نمی‌کردند، بلکه منبر می‌رفتند، شعر می‌گفتند و کلاس مداحی برگزار می‌کردند.
به دستور آیت‌الله مهدوی‌کنی، رئیس کمیته‌های انقلاب اسلامی شهرستان دماوند بودند و به دستور رهبر انقلاب، درجه سرتیپ تمامی نیروی انتظامی را دریافت کردند و به عنوان رئیس امور ایثارگران نیروی انتظامی منصوب شدند.
پس از خدمت در نیروی انتظامی، فعالیت‌های مداحی و شعر را ادامه دادند.
نامه‌ای به رهبری نوشتند که منجر به تأسیس بنیاد دعبل خزاعی شد.»
وی خاطرنشان کرد: «ایشان تلاش کرد تا خانه مداحان را تأسیس کند و قطعه‌ای از شهرداری برای دفن مداحان به نام «روضه الحسین» گرفت.
برکات ایشان در ارتباط با نوکران اهل‌بیت بسیار بوده است.
مسجد امیرالمؤمنین را در تهران تأسیس کرد که قبلاً پدربزرگم این مسجد را به نام مسجد آهی بنا کرده بود و حاج آقا ۴۰۰ متر به آن اضافه کردند و نام آن را به امیرالمؤمنین تغییر دادند.
همچنین صندوق قرض‌الحسنه‌ای در آبعلی تأسیس کردند که جزو برترین صندوق‌های قرض‌الحسنه کشور است.»
آهی در پایان گفت: «هدف از برگزاری این همایش با نام رویداد «علمدار ستایشگری»، معرفی ابعاد شخصیتی شخصیت این مرد بطرگ به جامعه مداحان کشور است تا جوانان با نمونه‌ای از مداحان متعهد که رهبر انقلاب بر آن تأکید داشتند، آشنا شوند.»
حجت‌الاسلام محمدجواد زهرایی، مدیرکل جدید تبلیغات اسلامی استان تهران نیز در این مراسم گفت: «حاج آقا آهی از جمله کسانی بود که تجارت و دادوستد، آن‌ها را از یاد خدا دور نمی‌کرد و پیوسته به یاد قیامت بود.
بزرگداشت ایشان، الگوبرداری و انتشار شاخص‌ها و ویژگی‌هایی است که فرد دارد و پر کردن آسیب‌ها و خلأهای این حوزه است.
جا دارد این ویژگی‌ها را در شخصیت حاج‌آقا آهی ببینیم.
ایشان شخصیتی بزرگ و جامع‌الاطراف بود و جامعه نیز به شناخت و الگوبرداری از چنین شخصیت‌هایی نیاز دارد، به‌ویژه در حوزه تخصصی شعر و مداحی که در آن حضور داشتند.
یکی از بهترین کارها، شناساندن چنین شخصیت‌هایی است.»
وی افزود: «بسیاری از جوانان مشتاق حوزه‌های مداحی و شعر آئینی هستند، اما اگر امثال حاج‌آقا آهی را نشناسند، دچار آسیب‌هایی می‌شوند.
بنابراین، این محافل صرفاً یک پاسداشت و گرامیداشت نیست، بلکه بحث شناساندن است.
ما نیازمند تکرار چنین افرادی هستیم؛ مداح و شاعری که عالم بود، پای درس حوزه علمیه نشسته و دینش را از آنجا گرفته است.
ویژگی دیگر ایشان، انقلابی بودنشان بود.
چه پیش و چه پس از انقلاب، حضور فعال داشتند و همیشه انقلابی زیستند و از این دنیا رفتند.»
زهرایی ادامه داد: «ایشان به حوزه‌ای که در آن زندگی می‌کرد، اهمیت می‌داد.
هم مدیریت اجرایی داشت، هم شاعر و مداح بودند و تألیفات ارزشمندی از خود به جای گذاشت.
شعر را از منظر تصوف و کلام بررسی کرده‌اند و این یعنی ماندگار شدن.»