رویکرد بین المللی باید گام بعدی جایزه فیروزه باشد
سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اقتصاد فرهنگ و فناوری های نوین در جایزه ی فیروزه دنبال می شود. امیدوارم جایزه فیروزه در گام های بعدی رویکرد بین المللی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نهمین دوره جایزه فیروزه عصر امروز دوشنبه 6 اسفند ماه با معرفی برگزیدگان در وزارت فرهنگ به کار خود پایان داد.
علیرضا نوریزاده، دبیر جشنواره، در این مراسم ضمن اشاره به نوآوریهای خاص امسال، از کاربرد هوش مصنوعی در ساخت کالای فرهنگی خبر داد و گفت: «برای اولین بار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هوش مصنوعی در طراحی و ساخت عروسکها استفاده کردیم و سعی کردیم تا این فناوری را در خدمت هنر قرار دهیم.
نوریزاده با تاکید بر تفاوتهای مهم این دوره از جشنواره با دورههای گذشته، اظهار داشت: «این دوره توجه ویژهای به تنوع فرهنگی ایران و هنرمندان اقوام مختلف داشت.
از روستاییان عزیز گرفته تا هنرمندان در مناطق مختلف از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب ایران، همگی در این رویداد حضور داشتند.
این جشنواره فرصتی بود برای بازشناسی هنرهای دستساز و سنتی ایران که متاسفانه در برخی موارد مغفول مانده بود.
وی همچنین به روند دشوار گفتمانسازی در حوزه عروسکسازی و اسباببازی در بدنه حاکمیت اشاره کرد و گفت: «در ابتدا، زمانی که دکتر سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند، بر این باور بودند که هویت ایرانی-اسلامی تنها از طریق کتاب منتقل نمیشود، بلکه باید به صنایع فرهنگی دیگری مانند اسباببازی ایرانی-اسلامی هم توجه شود.
این رویکرد باعث شد که ما به عرصههایی مانند عروسکسازی و صنایع فرهنگی مرتبط با آن توجه کنیم.
دبیر جشنواره فیروزه تاکید کرد که این جشنواره به یک پروژه ملی تبدیل شده است که تحت حمایت دولت و مردم ایران قرار گرفته است.
او افزود: «در طول دوران سختی که بیشتر فعالیتهای فرهنگی تعطیل شدند، فیروزه تعطیل نشد.
حتی با تغییر دولتها، فیروزه به کار خود ادامه داد.
این به این معناست که فیروزه همچنان مورد وفاق و پشتیبانی دولتها و مردم ایران است.
نوری زاده یکی از ویژگیهای برجسته نهمین دوره جایزه فیروزه را تمرکز آن بر آموزش و ترویج فرهنگ در تمام استانهای ایران دانست و گفت: امسال از تمام استانها خواسته شد که این رویداد را در شهرها و روستاهای خود تبلیغ کنند و هنرمندان را به شرکت در جشنواره تشویق کنند.
هدف ما این بود که هنرمندان از تمام نقاط ایران در این جشنواره حضور داشته باشند و به نوعی این جشنواره تبدیل به یک جشن ملی از تنوع فرهنگی ایران شود.
وی همچنین به این نکته اشاره کرد که این جشنواره پایان کار هنرمندان نیست و فیروزه به دنبال حمایتهای مستمر از آنها در طول سال است.
«این جشنواره نه تنها در زمان برگزاری اهمیت دارد، بلکه بعد از آن هم از هنرمندان حمایت میکنیم.
در کنار جوایز مادی، فیروزه تلاش میکند تا امکانات و تسهیلات لازم برای ادامه مسیر هنرمندان فراهم شود.
به همین دلیل، نقش دولت و نهادهای مختلف مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونت علمی در این مسیر بسیار مهم است.
کارگاههای نوآورانه و هوش مصنوعی در طراحی عروسکها
نوری زاده با اشاره به برگزاری اولین کارگاه هوش مصنوعی در طراحی عروسک ها گفت: «برای اولین بار، کارگاههایی برای استفاده از هوش مصنوعی در طراحی شخصیتها و عروسکها برگزار کردیم که با استقبال بسیار خوبی از سوی هنرمندان مواجه شد.
این کارگاهها نشان داد که هوش مصنوعی میتواند به عنوان ابزاری برای تقویت خلاقیت هنرمندان استفاده شود و نه تهدیدی برای آنها.
نوریزاده گفت: برای اولین بار در تاریخ جشنواره فیروزه، یک بخش مجزا برای ایدههای نوجوانان در نظر گرفتیم.
ما معتقد بودیم که نیازهای نوجوانان و کودکان امروز ممکن است متفاوت از گذشته باشد، بنابراین این ایدهها باید در جشنواره مورد توجه قرار گیرند.
به همین دلیل، تعداد زیادی از آثار از نوجوانان دریافت شد که به طراحی شخصیت و ایجاد اسباببازیهایی که متناسب با نیازهای امروزی هستند، پرداخته بود.
محسن جوادی ، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در اختتامیهی نهمین جایزه فیروزه گفت: اقتصاد فرهنگ و فناوریهای نوین در جایزهی فیروزه دنبال میشود.
امیدوارم جایزه فیروزه در گامهای بعدی و رویکرد بینالمللی نیز داشته باشد و به رونق فعالیت محصولات فرهنگی و برآوردن نیازهای فرهنگی جامعه بپردازد، این یک فعالیت دوسویه است که به اقتصاد فرهنگ نیز کمک میکند.
جوادی به سه رویکرد اصلی در این جایزه اشاره کرد و گفت: سه رویکرد اصلی جایزه فیروزه شامل بخش ایدههای فرهنگی استارتاپی، بخش کسب و کارهای فرهنگی نوپا و همینطور بخش کسب و کارهای فرهنگی تجاری شده است.
سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد جایزه فیروزه توضیح داد: جایزه فیروزه با هدف رونق دادن به تولید و مصرف محصولات فرهنگی برگزار میشود که از جهات گوناگونی آسیبپذیر است.
میدانیم در جامعهای که اقتصاد آن به مشکل میخورد و نیازهای اولیهی آن به سختی تأمین میشود، اولین جایی که ممکن است آسیب ببیند محصولات فرهنگی است.» او افزود: «جایزهی فیروزه در این اوضاع میتواند سهمی داشته باشد و به رونق محصولات فرهنگی کمک کند.
هرچند به تنهایی نمیتواند کاری کند.
فیروزه معنای خودش را از همین فعالیتهای هنرمندان و مشارکت فرهنگی میگیرد.
وی تصریح کرد: «جایزه فیروزه گفتمانی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دورهی قبلی راه انداختند و به برنامههای معاونت فرهنگی افزودند.
چه برنامهی به جا و درستی است که امروز در راستای اهداف کلان فرهنگی ایشان پیش میرود.
وی با تأکید بر توجه به مصرف کالاهای فرهنگی درکنار تولید آن، گفت: آمار خوبی در مورد مصرف کالاهای فرهنگی نداریم، لذا در حوزهی مصرف این کالاها هم باید فعالیت کنیم.
با ایجاد تنوع مناسب در محصولات، تجاری سازی و ارزان رساندن به دست مصرفکنندگان، در سبد خانوار هم میتوانیم نقش داشته باشیم.
اشتغال فرهیختگان در حوزهی تولید محصولات فرهنگی اهمیت دارد و سهم زیادی میتواند در مصرف کالای فرهنگی داشته باشد.
جوادی افزود: توان تولید کالای فرهنگی به خاطر تعداد زیاد هنرمندان و هنرورزان، ظرفیت بیشتری از ظرفیت مصرف فرهنگی ما در ایران است.
در واقع توان تولید کالای فرهنگی زیادی داریم و اگر نتوانیم راه را هموار کنیم تا محصولات فرهنگی ما به سوی مردمان کشورهای دیگر برود، شاید نتوانستهایم به هدف و به سامان برسیم و پاسخ به تلاش افراد تولید کننده را نمیدهیم.
وی دربارهی نیاز مخاطبان به محصولات فرهنگی توضیح داد: 6-7 میلیون ایرانی تحصیل کردهی فرهیخته داریم که مهاجر هستند و خارج از کشور زندگی میکنند و در این حوزه نیاز و تقاضا دارند از آنجایی که گسترهی تمدنی وسیعی برای ایران وجود دارد و با بسیاری از همسایگانش تشابهات فرهنگی و هنری دارد، بازار خوبی میتوانیم داشته باشیم.
در این دوره، جایزه فیروزه، 2751 اثر در بخشهای هدیه فرهنگی، عروسک، نوشتافزار، اسباببازی، طراحی شخصیت و کاراکتر و ایدههای نوجوانان ثبت و بررسی شدند.
هیات داوران پس از ارزیابی این آثار، برگزیدگان را اعلام کرد.
از ویژگی های این دوره، توجه ویژه به بخش ایدههای نوجوانان بود که به نوعی نوآوری و خلاقیت جوانان را در عرصه کالاهای فرهنگی مورد توجه قرار داد.
آثار برگزیده این دوره جشنواره به شرح ذیل است:
بخش عروسک:
رتبه اول -درحوزه عروسک های معاصر -آذربایجان شرقی-فاطمه محمودی چروزی
رتبه اول - در حوزه عروسکهای بومی و اقوام -گلستان -رحیمه کردکتولی
رتبه دوم - در حوزه عروسک های معاصر -تهران -مریم ابراهیم آبادی
رتبه دوم مشترک -در حوزه عروسک های بومی و اقوام -گلستان -عصمت خواجه
رتبه دوم مشترک -در حوزه عروسک های بومی و اقوام -قزوین -رقیه کاظمی
رتبه سوم مشترک _ در حوزه عروسک های بومی و اقوام-مازندران -سارا بهجتی
- رتبه سوم مشترک - در حوزه عروسکهای بومی و اقوام -خراسان شمالی -رقیه قره قاشلو
شایسته تقدیر - در حوزه عروسکهای معاصر- ایلام - هایده هواسی
شایسته تقدیر - در حوزه عروسک های معاصر - خوزستان - بهناز پویان نسب
شایسته تقدیر - درحوزه عروسک های معاصر - البرز - صفورا نوفلاح
شایسته تقدیر - در حوزه عروسک های معاصر -چهارمحال و بختیاری - زینب هاشمی
شایسته تقدیر - در حوزه عروسکهای معاصر - خوزستان - زینب موسوی
شایسته تقدیر - در حوزه عروسکهایی بومی و اقوام -سیستان و بلوچستان - زهرا جهان تیغ
شایسته تقدیر - در بخش عروسک های آئینی - آذربایجان غربی - محراب عبدالله زاده
شایسته تقدیر - در بخش عروسک های آئینی - آذربایجان غربی - اسرین ابراهیمی
اسباب بازی:
رتبه اول - تهران - عطیه دلیری
رتبه دوم- تهران - حامد علامتی
رتبه سوم - هرمزگان - زینب مشوش
رتبه شایسته تقدیر- تهران - حامد علامتی
نوشت افزار
رتبه شایسته تقدیر- یزد - حسین رستگاری
هدایای فرهنگی
رتبه اول مازندران - سیدرضا موسوی راد
رتبه دوم زنجان عصمت علیرضایی
رتبه سوم قزوین زینب محمدی
شایسته تقدیر قزوین سکینه زارعی موینی
شایسته تقدیر مازندران زهرا حبیبی
شایسته تقدیر همدان مرضیه فرهادی
شایسته تقدیر مازندران الهام افشان زاده
شایسته تقدیر سیستان و بلوچستان محمود قاسمی وفا
ایده های نوجوانان:
شایسته تقدیر قزوین مهدیه دیاله آبادی
شایسته تقدیر قزوین سپیده فتاحی
شایسته تقدیر قم عارفه الیاسی
شایسته تقدیر اردبیل مبینا چراغعلی زاده
طراحی شخصیت و کاراکتر:
رتبه اول تهران پوریا عالمی
رتبه دوم تهران فرزانه طاهونی
رتبه دوم تهران حامد اسدی
انتهای پیام/