خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 06 اسفند 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

۱۴ مسئله کلان در نظام آموزش و پرورش شناسایی شده است

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | دوشنبه، 06 اسفند 1403 - 19:40
وزیر آموزش و پرورش گفت: در بررسی علل عدم موفقیت آموزش و پرورش، به ۱۴ مسئله اساسی و کلان رسیده‌ایم که این موارد به‌صورت مستمر ارزیابی می‌شوند.
كانون،پرورش،تربيت،آموزش،تعليم،كودكان،نظام،مسير،كاظمي،ساختار، ...

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش، در آیین افتتاح کانون علوم و فناوری‌های نوین و رونمایی از سند و تمبر آن با اشاره به اینکه این اقدام از ضروریات اجتناب‌ناپذیر است، گفت: مهم‌ترین مأموریت کانون، تربیت کودکان و نوجوانان است، زیرا مهم‌ترین دوره شکل‌گیری هویت هر فردی، دوران طلایی کودک و نوجوانی است که جایگزینی هم ندارد.
وی افزود: ضریب نفوذ کانون باید در همه اقشار کودک و نوجوان زیاد شود.
در این حوزه، سازمان تعلیم و تربیت کودک نیز ایجاد شده تا در فرآیندی مشخص، اقدامات تربیتی با هدف‌گذاری‌های معین انجام دهد.
کاظمی تصریح کرد: هدف ما در سازمان تعلیم و تربیت، پوشش صددرصدی همه کودکان است تا طی یک پروسه چندساله به هدف غایی دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به جایگاه کانون و نقش آن در کشف و رشد استعداد‌های کودکان و نوجوانان، افزود: کانون به دلیل ابزار متفاوتی که دارد، نسبت به دیگر ارگان‌ها فاصله معناداری دارد و به همین دلیل، کانون جایگزینی ندارد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به تحولات در جامعه جهانی و پیشرفت فناوری‌های نوین، نیاز است که کودک و نوجوان را برای مواجهه با این ابزار‌ها آماده کنیم و کانون می‌تواند در این حوزه مؤثر باشد.
کاظمی گفت: باید نقشه مؤثری در این خصوص طراحی شود تا کودکان ما با ابزار‌های نوین آشنا شوند.
می‌توان با تلفیق آموزه‌های تربیتی با فناوری‌های نوین، نظام تعلیم و تربیت را زودتر به مقصد برسانیم.
وی آگاهی و شناخت فناوری‌های نوین را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: انتظار می‌رود کانون در ساختار ملی باقی نماند و در میدان عمل در استان‌ها با تعریف نقش و برنامه‌ها پررنگ‌تر شود.
باید کانون با اهداف مشخص و شناسایی نیاز‌ها به دل روستا‌ها برود و در گسترش فرهنگ و دانش در مناطق دورافتاده کشور نقشی پررنگ ایفا کند.
فعالیت‌های کانون باید متناسب با ذائقه نسل جدید بازنگری شود
وزیر آموزش و پرورش، همچنین در جلسه مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور، گفت: در کانون، نگاه‌های متفاوتی وجود دارد که برای ایجاد انسجام و حرکت در مسیر مأموریت‌های کلان، نیازمند هم‌اندیشی بیشتری هستیم.
وی با اشاره به اهمیت نگرش مدیران در مسیر تحول نظام تعلیم و تربیت اظهار داشت: اگر مدیری صرفاً با نگاه اجرایی و روزمره به سیستم آموزش و پرورش بنگرد، نمی‌تواند به موفقیت‌های اساسی دست یابد.
اما مدیری که باوجود کاستی‌ها، در مسیر تحول‌آفرینی و ریل‌گذاری اصولی حرکت کند، می‌تواند به موفقیت‌های بنیادین دست پیدا کند.
کاظمی افزود: مدیران در مسیر کاری خود با دو دسته مسائل روبه‌رو هستند: مسائل فوری و مسائل اولویت‌دار.
آنچه اهمیت دارد، تمرکز بر مسائلی است که ما را در مسیر تحولات زیربنایی و مأموریت‌های اصلی پیش ببرد.
نظام تعلیم و تربیت نیز بر همین اساس حرکت می‌کند.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر مسئولیت سنگین این وزارتخانه در تربیت و آموزش دانش‌آموزان گفت: در بررسی علل عدم موفقیت آموزش و پرورش، به ۱۴ مسئله اساسی و کلان رسیده‌ایم که تقسیم‌کار‌های لازم برای حل آنها صورت گرفته و این موارد به‌صورت مستمر ارزیابی می‌شوند.
وی با اشاره به ضعف‌های معماری نظام تعلیم و تربیت کشور تصریح کرد: با ساختار فعلی نمی‌توان به موفقیت مورد انتظار دست یافت.
باید به فکر تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت باشیم تا به اهداف مدنظر برسیم.
کاظمی دو محور اساسی برای تحول در آموزش و پرورش را بازطراحی ساختاری نظام تعلیم و تربیت و اصلاح برنامه‌های درسی دانست و گفت: بودجه و نیروی انسانی دو عامل تسریع‌کننده هستند، اما متغیر‌های اساسی در تحول آموزشی محسوب نمی‌شوند.
آنچه مهم است، تغییر بنیادین در ساختار و محتوای آموزشی است.
وی خاطرنشان کرد: ساختار کنونی آموزش و پرورش کارآمدی لازم را ندارد و با نیاز‌های جامعه امروز همخوانی ندارد.
بهره‌وری در این سیستم کاهش یافته و لازم است با ایجاد یک ساختار چابک، مسیر جدیدی را در نظام تعلیم و تربیت رقم بزنیم.
در این ساختار جدید، مهارت‌آموزی باید به گونه‌ای طراحی شود که ۸۰ درصد دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهد.
نقش کانون پرورش فکری در هویت‌سازی دینی و ملی دانش‌آموزان
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار، داشت: یکی از کلیدی‌ترین حوزه‌های نفوذ دشمن، حوزه فرهنگ است.
بنابراین، کانون نقش مهمی در تقویت هویت ملی و تربیتی دانش‌آموزان ایفا می‌کند.
وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیش از انقلاب تأسیس شد و پس از انقلاب نیز مورد توجه ویژه قرار گرفت، گفت: برخی به‌دنبال انحلال این مجموعه بودند، اما شهید بهشتی با درایت و آینده‌نگری، از آن حمایت کرد؛ چراکه معتقد بود کانون می‌تواند نقش بی‌بدیلی در تربیت کودکان انقلابی داشته باشد.
کاظمی افزود: کانون پرورش فکری باید در ارائه فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی، نقشی کلیدی در هویت‌سازی دینی و ملی نسل جدید ایفا کند.
این مجموعه جایگاهی متعالی و زیربنایی دارد و باید مأموریت خود را به‌درستی انجام دهد.
وی با تأکید بر لزوم بازنگری و بازبینی فعالیت‌های کانون متناسب با ذائقه نسل جدید تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که ریل‌گذاری‌های جدید در راستای شکل‌گیری هویت دینی و ملی دانش‌آموزان انجام شود تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان بر ارزیابی مستمر و استاندارد عملکرد کانون تأکید کرد و گفت: برنامه‌های کانون باید به‌صورت دائمی مورد بررسی قرار گیرد تا بتواند به بهترین شکل در مسیر اهداف نظام تعلیم و تربیت حرکت کند.
این مجموعه، نقشی راهبردی در تربیت نسل آینده دارد و باید از ظرفیت‌های آن به‌درستی بهره برد.
منبع: وزارت آموزش و پرورش