حریزاوی: شبکهسازی در حوزه سبک زندگی در دستورکار سازمان تبلیغات است
حجتالاسلام حریزاوی گفت: لازم است که ابتدا فعالان حوزه سبک زندگی شناسایی و پالایش شوند و سپس این مجموعه واقعی با ساختارهای مجمع، مجوز و صندوق حمایتی شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام روح الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در رویداد ملی سبک زندگی که عصر امروز دوشنبه ۶ اسفند ماه ۱۴۰۳ در مجتمع شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار شد، گفت: رسالت ما همان در امتداد رسالت انبیا و اولیاست.
وی با اشاره به اهداف این رویداد گفت: تمام اقدامات خالصانهای که انجام میشود، متناسب با وسع افراد است، اما هدف این است که این وسع افزایش یابد.
یعنی هر کس تکلیف بیشتری دارد، اما تفسیر رهبری از آن متفاوت است.
در نگاه رهبر انقلاب، تکلیف صرفاً به معنای بار بر دوش گذاشتن نیست، بلکه متناسب با ظرفیت هر فرد تعیین میشود.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: از خداوند میخواهیم که وسع ما را افزایش داده و به کارهایمان برکت دهد.
یکی از مسائل اساسی اجتماعی مسلمین و ایران، پیگیری گفتگوهای بعدی و ایجاد دبیرخانهای است که قرار است شکل بگیرد.
وی ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی، در حوزه تنظیم، حمایت، تسهیلگری و تصدیگری، خود را صاحب نقش میداند.
رسالت ما، تقویت حلقههای میانی و تلاش برای ایجاد یک جریان واقعی و مردمی در حوزه سبک زندگی است.
یکی از مشکلات اصلی در این زمینه، عدم توجه کافی به مسائل کلان است، در حالی که برخی صرفاً به مسائل خرد میپردازند.اگر ۳۵ سال دیگر، مفاهیمی مانند بلوچ، گیلک و مازنی از بین بروند، جای تعجب ندارد؛ چراکه این امر مستقیماً به سبک زندگی مرتبط است.
همچنین، موضوع خانواده، مسئلهای بزرگتر از بحث جمعیت است و تمام این موارد ذیل مقوله سبک زندگی قرار میگیرند.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: برای مسائل جزئی مانند زاد و ولد و جوانی جمعیت، قوانین مفصلی داریم، اما برای حل مسائل کلان چه باید کرد؟
اگر جمعیت، مسائل مالی و سبک زندگی اهمیت دارد، باید صدها رویداد در این زمینه برگزار شود و به دنبال راهحلهای اساسی باشیم.
این همان مأموریتی است که مجمعی که در حال راهاندازی است، بر عهده دارد.
این مجمع باید ماهیت حقوقی و صنفی پیدا کند و در صورت نیاز، سامانهای برای اعطای مجوز آن تشکیل شود.
البته، اعطای مجوز نیز باید ضوابط و شرایط مشخصی داشته باشد.
حجت الاسلام حریزاوی افزود: لازم است که ابتدا فعالان حوزه سبک زندگی شناسایی و پالایش شوند و سپس، این مجموعه واقعی با ساختارهای مجمع، مجوز و صندوق حمایتی شکل گیرد.
حمایت مالی نیز اهمیت دارد، اما مهمتر از آن، ایجاد مسیرهای مطمئن و جلب اعتماد صاحبان شبکهها و رسانهها است.
یکی از این مسیرها، همکاری با رسانه ملی و میکرو رسانهها است، هرچند در این زمینه، رقبای سرسختی وجود دارند.
همچنین میتوان با رسانههای غیردولتی وارد گفتگو شد.
در سازمان تبلیغات اسلامی، تاکنون ساختاری مشخص برای موضوع سبک زندگی وجود نداشته است، با اینکه ۵۷ مأموریت مختلف را دنبال میکنیم.
بنابراین، لازم است که یک ستاد ویژه در این زمینه ایجاد شده و به رسمیت شناخته شود.
وی در پایان گفت: سال آینده، این ساختار در سازمان تبلیغات ایجاد خواهد شد.
علاوه بر پیشبینی بودجه، باید مکانیزمی طراحی کنیم که بتواند ۸۰ درصد فعالان سبک زندگی را تحت پوشش قرار دهد.
در این راستا در سطح ملی و استانی نیز ظرفیتهایی وجود دارد.
خوزستان، میزبانی دبیرخانه را پذیرفته و موضوع نهادهای مرتبط نیز قابل پیگیری است.