تخصیص سالانه نیم درصد از سطح زیرکشت به تولید محصولات ارگانیک
رئیس انجمن ارگانیک گفت: بنابر مصوبه مجلس، سالانه نیم درصد از سطح زیرکشت باید به تولید محصولات ارگانیک اختصاص یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ آزاده محبی- ترویج شیوه های پایدار توسعه در صنایع غذایی می تواند به کاهش اثرات منفی بر محیط زیست کمک شایانی کند که این موضوع منجر به ایجاد یک زنجیره تامین پایدار در کشور می شود، اما در این میان اهمیت گرمایش جهانی و تغییر اقلیم طی دهه اخیر بر کسی پوشیده نیست، مسئولیت اجتماعی و تغییرات اقلیمی ۲ موضوع بسیار مهم و مرتبط هستند؛ مسئولیت اجتماعی به معنی تعهد دولت ها، سازمان ها و افراد به حمایت از جامعه، محیط زیست و حقوق بشر بوده و تعهدات اخلاقی و اجرایی در کاهش تاثیرات منفی بر محیط زیست را در بر می گیرد.
توسعه تولید محصولات ارگانیک یکی از مباحث حفظ محیط زیست و سلامت انسان است که آمار جهانی فدراسیون ارگانیک در یک ماه اخیر بیانگر اهمیت سلامت غذاست.
از این رو انتظار می رود که شرکت های بزرگمواد غذایی به رغم تمامی مشکلات طی سال های آتی به حوزه تولید محصولات سلامت محور ورود کنند.
آمارها حاکی از آن است که سطح زیرکشت محصولات ارگانیک در دنیا ۹۹ میلیون هکتار است و گردش مالی سالانه ۱۸۸ کشور تولیدکننده محصولات ارگانیک در دنیا ۱۳۵ میلیارد یورو است.
تولید محصولات سالم باید در دستور کار قرار بگیرد
رضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک کشور با اشاره به اهمیت پایداری صنعت غذا در کشور گفت: امنیت و ایمنی غذا از اهمیت بالایی برخوردار است به طوریکه تمامی کشورها ملزم به رعایت این ۲ مولفه مهم هستند.
وی با بیان اینکه انجمن ارگانیک از سال ۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: کمیسیون اجتماعی انجمن ارگانیک در طول این مدت کارهای بزرگی را انجام داده چراکه امروزه سلامت غذا بسیار اهمیت دارد.براین اساس بنده بارها منتقد سازمان غذا و دارو بودم و به رئیس جمهور هم پیشنهاد جمع شدن این سازمان را داده ایم چراکه امروز دارو غذای مردم شده است، درحالیکه غذا باید داروی افراد باشد، از این رو نیاز است که در کشور سازمان سلامت غذا داشته باشیم.
نورانی ادامه داد: در بحث پایداری و مسئولیت اجتماعی که ۲ کلمه مترادف هستند، باید نگاه ویژه ای به تولید داشته باشیم که در این راستا ابتدا سلامت غذا داشته باشیم و سپس به سراغ ارگانیک رویم.
رئیس انجمن ارگانیک با اشاره به تخصیص سالانه نیم درصد از سطح زیرکشت تولید به ارگانیک بیان کرد: بنابر مصوبه مجلس سالانه نیم درصد سطح زیرکشت باید به تولید محصولات ارگانیک تخصیص یابد که طی ۱۰ سال، سطح زیرکشت ارگانیک به ۵ درصد می رسد و ۹۵ درصد سطح زیرکشت باقی مانده باید به تولید محصولات سالم اختصاص یابد چراکه امروزه دنیا و کشورما گرفتار خیلی از بیماری هاست که براین اساس باید در خوردن و آشامیدن دقت کنیم.
تعادل تولید غذا و حفظ محیط زیست راه حلی برای رشد اقتصادی
در ادامه حسین محمودی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: انجمن ارگانیک ایران در میان تشکل های اتاق بازرگانی، تقریبا تنها تشکلی است که کمیسیونی با نام مسئولیت اجتماعی دارد و به مدیریت پایدار کسب و کار در صنعت غذا می پردازد.
به گفته وی، پایداری و مسئولیت اجتماعی در صنعت حیاتی و تاثیر گذار در جهان امروز که همان پایداری و مسئولیت اجتماعی در صنعت غذاست، میپردازد که این موضوع نه تنها بدلیل پیوند عمیقش با محیط زیست و جامعه، بلکه به خاطر نقش کلیدی اش در شکل دهی به آینده ای پایدار، شایسته توجه و بررسی دقیق است.
محمودی ادامه داد: افزایش جمعیت جهانی و تغییرات اقلیمی فشار بی سابقه ای بر منابع طبیعی وارد کرده است و از سوی دیگر انتظارات جامعه از شرکت ها برای ایفای نقش مسئولانه تر در قبال محیط زیست و اجتماع روزبه روز بیشتر می شود و در این میان شرکت های مواد غذایی نه تنها به عنوان تامین کنندگان غذا، بلکه به عنوان بازیگران کلیدی در ایجاد تغییرات مثبت مورد توجه قرار گرفته اند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: در شماره چهلم فصلنامه ارگانیک، ویژه نامه ای با مشارکت یکی از برندهای مطرح لبنی تدارک دیده شده که براین اساس این ویژه نامه تلاش می کند تا ابعاد مختلف پایداری شرکتی و مسئولیت اجتماعی را در این صنعت بررسی کند.
از کاهش ردپای کربن و مدیریت منابع آب و خاک تا حمایت از کشاورزان محلی و بهبود شرایط کار در زنجیره تامین، هریک از این اقدامات بیانگر تعهد شرکت ها به آینده ای پایدارتراست
وی با بیان اینکه پایداری تنها به اقدامات محیط زیستی محدود نمی شود، اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی شرکت ها در قبال جامعه از جمله ارائه محصولات سالم و مشارکت در پروژه های اجتماعی بخشی جدایی ناپذیر از این مسیر است.
گفتنی است پایداری در شرکت های مواد غذایی به معنای تلاش برای ایجاد تعادل بین تولید غذا، حفظ محیط زیست، مسئولیت پذیری اجتماعی و رشد اقتصادی است.
محمودی گفت: با افزایش نگرانی ها درباره تغییرات اقلیمی، کاهش منابع طبیعی و رشد جمعیت، شرکت های مواد غذایی نقش کلیدی در ایجاد سیستم های غذایی پایدار ایفا می کنند.
گفتنی است تولید محصولات ارگانیک در کاهش پسماند و زباله تر، حفظ محیط زیست و پایداری تاثیر بسزایی دارد که براین اساس باید تولید محصولات سلامت محور در دستور کار قرار بگیرد.