آرزوی محالِ "کار پشت میزی و دستمزد ۵۰ میلیون تومانی"!/ امام گفت انقلاب کردیم تا این کتاب را بخوانیم
"تفسیر تسنیم" اثر ۴۰ سال فعالیت تألیفی و تفسیری آیت الله جوادی آملی است که می تواند مبنای جدیدی برای تنظیم حرکت مسئولان و البته متولیان تعلیم و تربیت به سمت بهبود کیفیت حکمرانی اسلامی در ایران باشد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابهلای اخبار و اتفاقات کشور است.
ما درباره این خوانش البته تحلیلها و پیشینههایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم میگذاریم.
هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
***
امام گفت انقلاب کردیم تا این کتاب را بخوانیم
آیت الله حسن رمضانی، عضو مجمع عالی حکمت اسلامی و از اساتید فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علمیه طی سخنانی در یک جلسه فرهنگی گفته است: برخی گمان می کنند عرفان امری فردی و شخصی است.
این امر بر خلاف مبانی اهل معرفت است زیرا اسفار اربعه که مورد اعتقاد اهل سلوک است بر خلاف این است.
سفر اول از خلق به سوی خدا و حق، سفر دوم نیز با حق و درباره حق است؛ سفر سوم بازگشت به میان مردم و جامعه و سفر چهارم نیز سیر کردن در میان خلق در مسیر حق است و انتهای این سلوک بهره مند کردن خلق از سفر عارف است.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه عارف واقعی تک تک افراد را با معارف آشنا می کند بیان داشت: قدرت است که حرف اول را در سراسر جهان می زند و هرکس که می خواهد معارف و اعتقادات خود را پیش ببرد با تکیه بر قدرت چنین می کند؛ کسی که بخواهد معارف الهی را پیش ببرد بدون قدرت سیاسی نمی تواند و ما باید امر اجتماعی را با معارف خود پیش ببریم.
به گزارش رسا، این استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: عارفانی که در این مسیر به ثمر و کمال رسیده همواره به فکر مردم و جامعه بوده و در جوامع بشری سازنده و تأثیرگذار بودند.
هر حرکت خدایی که در جامعه تحقق پیدا کرده با تلاش این افراد تحقق پیدا کرده است.
امام خمینی فقیهی عارف بود که ولایت ایشان نیز ولایت یک انسان به مقصد رسیده و به کمال دست یافته بوده است.
سردبیر مجله «کاوشی در معرفت اجتماعی» همچنین با اشاره به مباحثه مرحوم امام خمینی(ره) با عروس خود در مباحث کتاب فصوص اظهار داشت: از ایشان نقل شده که انقلاب کردیم تا فصوص را بخوانیم.[۱]
*منظور از فصوص کتاب فلسفی فصوص الحکم اثر ابن عربی است که به عرفان نظری می پردازد.
همه باید بدانیم و بدانند که اساسا انقلاب اسلامی بر اساس همین نظریه حادث شد که فقه و عرفان و فلسفه؛ جملگی باید از خدمت به مردم و بسط عدالت به مردم به سر منزل مقصود برسد.
چه اگر خدمت به مردم و تلاش برای برقراری حکومت عدل الهی نباشد؛ عرفان و فقه و فلسفه تبدیل به مشتی امر بیفائده به حال بشریت و مستبعد از رسالت آفرینش انسان خواهند بود.
در این زمینه نگاهی به زندگی و زمانه فلاسفه و عرفایی که کاری با بشریت نداشتند و گامی در جهت خدمت به مردم بر نداشتند مایه عبرت است.
همچنانکه درس گرفتن از زندگی فیلسوفان و عارفانی همچون امام خمینی، شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید چمران، آیت ا...
حسن زاده عاملی، آیت ا...
جوادی آملی و...
نیز نشان می دهد که چطور در جهت خدمت به خلق و الهی کردن جامعه خویش پیشگام شدند، به جبهه های نبرد حق علیه باطل شتافتند و حتی کسانی از آنها جان خویش را فدای اهداف الهی کردند.
تأکید انقلاب اسلامی و پیشگامان آن بر فلسفه و اندیشیدن؛ دُرّ گرانبهایی است که باید پاس داشته شود و عوام و خواص جامعه همواره به آن توجه کنند.
***
آرزوی محالِ "کار پشت میزی و دستمزد ۵۰ میلیون تومانی"!
حسین عبده تبریزی، از کارشناسان مبرّز اقتصاد کشورمان در بخشی از یک مصاحبه پیرامون معضل نبود نیروی کار در ایران گفته است: دستمزدها در ایران به دلیل اینکه بالا نرفته، یک عده خیلی کار نمیکنند و یا کارهای جانبی حاشیهای انجام میدهند.
به گزارش خبرآنلاین، او می افزاید: در کارخانه ها خانم ها دارند کار می کنند چون کارگر مرد پیدا نمی شود.
در شهرک های صنعتی هم مشکل کارگر دارند.
در برخی شهرک های صنعتی حتی از زندانیان استفاده میشود.
عبده تبریزی متذکر میشود: مشارکت در اقتصاد ما خیلی پایین است.
نرخ پایین مشارکت (یعنی عدم ورود بخش زیادی از نیروی کار به بازار کار) به این معناست که یک عده درس میخوانند و یک عده هم کارهای جانبی انجام میدهند که کارهای رسمی نیست.
جالب است که مشارکت در اقتصاد پایین -و بیکار زیاد- است، اما کارخانهها میگویند کارگر نیست.
او با اشاره به ضریب بالای حضور اتباع افغانستانی در مشاغل ایران می گوید: الان حتی در کارهای خانگی هم خانم های افغانستانی دارند کمک می کنند به نگهداری سالمندان و بیماران.
از یک طرف بخاطر سرکوب دستمزدها ما دچار کمبود نیروی کار هستیم.
از طرفی هم ممنوعیت گذاشتیم برای به کارگیری کارگران افغانستانی.
در حالی که بخش زیادی از اینها دارند کار می کنند و در ابعادی از صنعت هم حضور ۱۰۰ درصدی دارند.
نیروی کار ما آمادگی ندارد با دستمزدهای موجود کار کند.[۲]
*درباره اظهارات آقای عبده باید خاطرنشان کرد که اقتصاد ایران در بحث کار به معضل "بیکاری شیک" مبتلاست.
به این معنی که کارجویان به دلیل برخورداری از سطحی از معیشت و درآمد؛ حاضر به پذیرش هر شغلی نیستند.
دقت شود که نرخ بیکاری حدود ۷ درصدی ایران منطبق با استاندارد جهانی است و ایران اسلامی در آمار اشتغال وضعیت بسیار خوبی دارد لکن نمی توان از معضل و آسیب های مقوله بیکاری شیک غافل شد.
بر خلاف نظر آقای عبده؛ ما معتقدیم که علت بروز پدیده بیکاری شیک نبود دستمزدهای مطلوب نیست زیرا به هر حال در یک اقتصاد پویا؛ همه مشاغل در رده یکسان درآمدی نیستند.
علت این مسئله بیشتر به نبود فرهنگسازی و ترویج فرهنگ های غلط در زمینه درآمد و معیشت برمی گردد که موجب شده قشری از کارجویان ایرانی به دنبال درآمدهای بالا و البته کارهای پشت میزی باشند!
و مادام که این فرهنگ غلط و آرزوهای محال آن ترویج شود؛ معضل بیکاری شیک و پایین بودن مشارکت اقتصادی با هر میزان دستمزد معقولی حل نخواهد شد.
در پیوست مقوله بیکاری شیک باید دانست همانطور که آقای عبده هم اشاره دارند؛ اقتصادهای اینچنینی چاره ای جز "واردات نیروی کار" ندارند و کشور ما باید هر چه زودتر در زمینه واردات نیروی کار و پیوست های اجتماعی و فرهنگی و امنیتی این قضیه تمهیدات لازم را بیاندیشد.
درباره مقوله واردات نیروی کار و بیکاری شیک؛ این گزارش چندی قبل وبلاگ مشرق را نیز بخوانید.
***
"تفسیر تسنیم"؛ گامی جدید در پیشرفتگی حکمرانی اسلامی در ایران
رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست اندرکاران همایش رونمایی از تفسیر ۸۰ جلدی تسنیم؛ با تجلیل از شخصیت ممتاز آیتالله جوادی آملی مفسّر بزرگ قرآن کریم و صاحب تفسیر تسنیم؛ حوزه علمیه را وامدار مجاهدت این عالم فرزانه در ممارست بیش از ۴۰ ساله برای تحقیق و تدریس و تألیف تفسیر تسنیم دانستند و افزودند: البته فعالیتهای آیتالله جوادی آملی در زمینه علوم عقلی و نقلی و کارهای فقهی، فلسفی و عرفانی ایشان همگی مهم و درخور تقدیر است اما هیچکدام قابل مقایسه با کار تفسیر قرآن ایشان نیست.
به گزارش مشرق، حضرت آیتالله خامنهای تفسیر تسنیم را مایه افتخار شیعه و حوزه علمیه خواندند و در بیان برخی خصوصیات این تفسیر گفتند: قوت تفکر عقلانی مفسّر محترم، کمک زیادی به فهم نکات لطیف و ظریف نهفته در آیات قرآن کرده است.
همچنین این تفسیر مشابه تفسیر المیزان اما به روزتر و با گستردگی بیشتر، سرشار از مطالب دانستنی و قابل استفاده و در واقع یک دائرة المعارف جامع است.[۳]
*تفسیر ۸۰ جلدی تسنیم که حاصل ۴۰ سال درس تفسیری علامه جوادی آملی است؛ همانطور که انتظار می رفت مورد تفقد ویژه مقام معظم رهبری واقع شد و روزآمدی و گستردگی آن نسبت به تفسیر شریف المیزان نیز مورد تأکید قرار گرفت.
هم اکنون بر همه ارکان تعلیمی و تربیتی جامعه و حکومت است که این تفسیر را مبنا قرار داده و سمت حرکت خود را با قطب نمای تسنیم تنظیم کنند.
بدیهیست که دائره المعارف جامع تسنیم می تواند راهگشای مشکلات جامعه و پاسخگوی شبهات مختلف باشد و در افزایش کیفیت حکمرانی اسلامی و گشودن دروازه های تمدن اسلامی تأثیر بسزایی داشته باشد.
ترویج خوانش این تفسیر در سطح جامعه و تبلیغ آن یک رکن مهم در تحقق مقولات پیش گفته است.
***
1_https://rasanews.ir/003FmX
2_khabaronline.ir/xnfTg
3_mshrgh.ir/1692762