"هیتر" اتوبوسهای برقی گازوئیل میسوزاند
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: اتوبوسهای برقی کاملا برقی هستند و نیروی محرکه اصلی آنها برقی و از باتری تأمین میشود؛ "هیتر" این اتوبوسها لیتر گازوئیل میسوزانند.

به گزارش مشرق، حجتالاسلام سید محمد آقامیری با اشاره به ورود نخستین محموله از اتوبوسهای برقی به شهر تهران اظهار کرد: این اتوبوسها کاملاً برقی هستند و نیروی محرکه اصلی آنها برقی و از باتری های ۴۲۰ کیلووات ساعت لیتیومی تأمین میشود که قابلیت پیمایش ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ را دارد.
وی با بیان اینکه این اتوبوسها به هیچوجه از سوختهای فسیلی مثل گازوئیل و بنزین برای حرکت استفاده نمیکنند، ادامه داد: یکی از ویژگیهای مهم این اتوبوسها، سیستم سرمایشی و گرمایشی آنهاست که توسط موتورها و دینام برقی اتوبوس تأمین انرژی میشود و دمای مناسب داخل اتوبوس را فراهم میکند و موجب میشود اتوبوس به عنوان یک وسیله نقلیه کاملاً پاک و دوستدار محیط زیست عمل کند.
آقامیری یادآور شد: شهر تهران در فصل سرما بطور متوسط ۱۰ تا ۱۵ روز در دمای هوای زیر صفر درجه سانتیگراد قرار میگیرد که در آن صورت، این اتوبوسها از یک هیتر گرمایشی کمکی برای تولید گرما استفاده میکند.
وی افزود: این هیتر گرمایشی کمکی که در شرایط کاملا خاص و کمتر از ۱۵ روز در سال روشن میشود از گازوئیل استفاده میکند و مصرف آن در سه روز استفاده مداوم کمتر از ۲۰ لیتر است؛ این هیتر به منظور جلوگیری از فشار اضافی به باتریها و موتور اصلی برای تأمین گرما در داخل اتوبوس روشن میشود و آلودگی هوای آن در حد صفر است.
این عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: تجربه استفاده از اتوبوسهای برقی در بسیاری از کشورهای پیشرفته، به ویژه در چین، آلمان و برخی کشورهای اروپایی، نشان داده است که در شرایط مختلف آب و هوایی و حتی در مناطق سردسیر به خوبی عمل میکنند.