خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 11 اسفند 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نقش کلیدی ایده‌پردازان در تحول آموزش و پرورش - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 11 اسفند 1403 - 10:36
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش بر نقش کلیدی ایده پردازان در تحول آموزش و پرورش کشور تاکید کرد.
رويداد،تحول،نظام،آموزشي،آموزش،پرورش،عنوان،كشور،اشاره،تغييرات ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، سمیه سادات ابراهیمی،شب گذشته در مراسم اختتامیه سکوی تحول آموزش و پرورش (ستاپ) با بیان اینکه حضور در جمع ایده‌پردازان برایش افتخارآمیز است، اظهار داشت: در این جمع اشتیاق به یادگیری، امید و ایمان به آینده را دیدم.
شما افرادی هستید که با آغوش باز به استقبال چالش‌ها می‌روید و این ویژگی‌ها شما را به سازندگان دنیای آینده تبدیل می‌کند.
وی با تأکید بر اهمیت نقش ایده‌پردازان در تحول نظام آموزش و پرورش، افزود: نوآوری‌های شما می‌تواند جریان تحول در آموزش و پرورش رسمی کشور را رقم بزند.
شما کسانی هستید که با ایده‌های خود می‌توانید تغییرات بزرگ ایجاد کنید و این تغییرات می‌تواند منشأ تحولات گسترده در نظام تعلیم و تربیت شود.
ابراهیمی با اشاره به پنج نکته کلیدی در رابطه با نقش ایده‌پردازان، گفت: نکته اول این است که جایگاه خود را در این تحول جدی بگیرید.
شما به عنوان ایده‌پردازان، نقش کلیدی در شکل‌دهی به آینده آموزش و پرورش دارید.
نوآوری‌های شما می‌تواند جریان‌های جدیدی در نظام آموزشی ایجاد کند.
وی در ادامه به اهمیت نگاه کلان و دغدغه‌مندانه اشاره کرد و گفت: نکته دوم این است که باید به دنبال نگاهی کلان و دغدغه‌مندانه برای تحول در نظام تعلیم و تربیت باشیم.
این نگاه باید فراتر از منافع فردی و کسب‌وکار باشد و به دنبال ایجاد تغییرات پایدار در نظام آموزشی کشور باشد.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، نکته سوم را برقراری ارتباط با حاکمیت دانست و افزود: شما به عنوان ایده‌پردازان باید مأموریت خود را در ارتباط با حاکمیت تعریف کنید.
این ارتباط می‌تواند به شما کمک کند تا از حمایت‌های لازم برخوردار شوید و چالش‌های پیش‌روی خود را مرتفع کنید.
ابراهیمی در نکته چهارم به نقش ایده‌پردازان به عنوان چشم‌های نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: شما به عنوان کسانی که در میدان عمل حضور دارید، می‌توانید آسیب‌ها و چالش‌های نظام آموزشی را از نزدیک ببینید و راه‌حل‌های عملی برای رفع آن‌ها ارائه دهید.
این نگاه کلان و همه‌جانبه شما به ما کمک می‌کند تا نیازهای ساختار رسمی آموزش و پرورش را بهتر درک کنیم.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به ایده‌ها و نوآوری‌های ایده‌پردازان نیاز دارد، افزود: ما روی شما حساب می‌کنیم.
شما با ایمان به ایده‌های خود و اراده راسخ، می‌توانید آینده بهتری برای فرزندان این سرزمین بسازید.
شما سرمایه‌های اصلی این نظام هستید و ما به شما به عنوان سازندگان آینده آموزش و پرورش اعتماد داریم.
ابراهیمی ابراز امیدواری کرد: این سکو بتواند به عنوان بستری برای تحول در نظام آموزش و پرورش کشور عمل کند.
سومین رویداد ستاپ؛ پیوند نوآوری و آموزش برای تحول در تعلیم و تربیت
دبیر سومین دوره رویداد ستاپ با اشاره به نقش مهم نوآوری در تحول نظام آموزشی کشور، از جذب بیش از 700 طرح در دوره‌های پیشین و برنامه‌ریزی برای برگزاری استانی این رویداد خبر داد.
سید حسام نوربخش، مدیرعامل خانه خلاق ستاپ و دبیر سومین دوره رویداد ستاپ (سکوی تحول آموزش و پرورش)، نیز با اشاره به اهمیت این رویداد در ایجاد تحول در نظام آموزشی کشور اظهارداشت: ستاپ، در آستانه چهارمین سال فعالیت خود، به عنوان یک پلتفرم همرسان‌ساز بین چالش‌های آموزش‌وپرورش، نخبگان و شبکه‌های پشتیبان عمل می‌کند.
این رویداد به دنبال حل چالش‌های آموزشی از طریق اتصال نخبگان به حامیان مالی و اجرایی است.
وی با تأکید بر اینکه بیش از یک دهه از تصویب سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش گذشته است اما همچنان در اجرای آن چالش‌هایی وجود دارد، افزود: تحولات دیجیتالی و تغییرات نسلی در سال‌های اخیر باعث شده است که نیازهای آموزشی دستخوش تغییرات اساسی شود.
نسل جدید که از بدو تولد با ابزارهای دیجیتالی آشناست، اقتضائات متفاوتی دارد و لازم است برنامه‌های اجرایی آموزش‌وپرورش نیز متناسب با این تغییرات بازنگری شود.
نوربخش خاطرنشان کرد: انتظار اجرای این تحول صرفاً از سوی نهادهای رسمی آموزش‌وپرورش غیرواقع‌بینانه است، بدون مشارکت شبکه‌های مردمی و نخبگانی، نمی‌توان انتظار تحول اساسی در نظام آموزشی را داشت.
از همین رو، ستاپ به عنوان یک سکوی تحول، تلاش کرده است تا با جذب طرح‌های نوآورانه و حمایت از آنها، مسیر اجرای ایده‌های خلاقانه در آموزش‌وپرورش را هموار کند.
نوربخش با اشاره به موفقیت‌های دوره‌های پیشین این رویداد گفت: در دو دوره گذشته، بیش از 700 طرح از سراسر کشور دریافت شد که پس از فرآیندهای شتاب‌دهی، بخشی از آنها وارد مرحله سرمایه‌گذاری شدند.
تاکنون بیش از 50 تیم موفق به جذب سرمایه شده و خدمات خود را در بیش از هزار مدرسه ارائه داده‌اند.
وی افزود: این دستاوردها نشان‌دهنده ظرفیت بالای شبکه نخبگانی کشور در ارائه راهکارهای عملی برای بهبود وضعیت آموزشی است.
رویداد ستاپ به عنوان یک پلتفرم حمایتی، مسیر تحقق این راهکارها را هموار کرده و امیدواریم با ادامه این روند، تأثیر گسترده‌تری بر نظام آموزشی کشور داشته باشیم.
دبیر سومین دوره رویداد ستاپ با تأکید بر اهمیت تمرکززدایی در برگزاری این رویداد گفت: در دو دوره قبلی، این رویداد به صورت ملی و متمرکز برگزار شد، اما امسال تصمیم گرفتیم که با برگزاری استانی در پنج یا شش نقطه کشور، امکان مشارکت گسترده‌تر را فراهم کنیم.
استان‌های زنجان، مازندران، اصفهان، گلستان و خراسان رضوی به عنوان مراکز اصلی برگزاری این رویداد انتخاب شده‌اند و مشهد نیز به عنوان قطب شرق کشور، میزبان این برنامه خواهد بود.
وی افزود: با همکاری مجموعه‌های تربیتی این استان‌ها، شاهد برگزاری یک رویداد با کیفیت و حرفه‌ای هستیم که می‌تواند زمینه‌ساز تحولات مهمی در آموزش‌وپرورش باشد.
نوربخش در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اهمیت تأمین منابع مالی برای پایداری فعالیت‌های آموزشی، گفت: در زیست‌بوم تعلیم و تربیت، کسب‌وکار هدف نیست، بلکه وسیله‌ای برای پایداری فعالیت‌های آموزشی است.
اگر کسب‌وکاری نتواند منابع مالی خود را تأمین کند، محکوم به عمر کوتاه خواهد بود و در نهایت از بین خواهد رفت.
وی با تأکید بر اینکه استراتژی‌های پیچیده و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت نباید مانعی برای ورود به عرصه نوآوری باشند، افزود: هیچ کسب‌وکاری از تدوین استراتژی‌های پیچیده شروع نشده است، بلکه موفقیت در اجرای برنامه‌های معقول و عملی است.
تجربه نشان داده است که استمرار و تاب‌آوری در این مسیر، کلید موفقیت است.
نوربخش خاطرنشان کرد: امیدواریم سومین دوره رویداد ستاپ بتواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های استانی و حمایت از طرح‌های نوآورانه، تأثیر عمیق‌تری بر نظام آموزشی کشور بگذارد و موجب توسعه پایدار در حوزه تعلیم و تربیت شود.
انتهای پیام/282/.