اعتماد به ترامپ برای رفع تحریمها خطای محاسباتی است
اهواز - یک استاد دانشگاه، اعتماد به دونالد ترامپ برای مذاکره و رفع تحریمها علیه ایران را خطایی پر هزینه دانست و گفت: آمریکا به عنوان شریکی قابل اعتماد برای رفع تحریمها عمل نیست.

احسان عباسپور در گفتگو با خبرنگار مهر به بررسی امکان اعتماد به آمریکا و رفع تحریمهای ظالمانه علیه ایران پرداخت.
وی در پاسخ به این سوال که آیا دونالد ترامپ، رئیسجمهور سابق آمریکا، برای مذاکره و رفع تحریمها قابل اعتماد است، گفت: از دیدگاه من به عنوان یک مدرس دانشگاه، اعتماد به دونالد ترامپ به عنوان رئیسجمهور آمریکا برای مذاکره و رفع تحریمهای ظالمانه علیه ایران یک خطای محاسباتی و بسیار پر هزینه است.
این دیدگاه عمدتاً بر اساس تجربیات گذشته و رویکردهای ترامپ در قبال ایران شکل گرفته است.»
عباسپور در ادامه به برخی از دلایل این عدم اعتماد اشاره کرد و گفت: ترامپ در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را از توافق هستهای ایران (برجام) خارج کرد، توافقی که با توافق چندین کشور دیگر از جمله متحدان نزدیک آمریکا به دست آمده بود.
این اقدام نشاندهنده عدم پایبندی او به تعهدات بینالمللی بود و اعتماد ایران به آمریکا را به شدت تضعیف کرد.
وی همچنین گفت: پس از خروج از برجام، ترامپ تحریمهای شدید و گستردهای علیه ایران اعمال کرد که تأثیرات منفی قابل توجهی بر اقتصاد ایران داشت.
این تحریمها نه تنها بخشهای اقتصادی، بلکه بخشهای بهداشتی و انسانی را نیز تحت تأثیر قرار داد.
همچنین ترامپ در دوران ریاستجمهوری خود رویکردی تهاجمی و تحریکآمیز در قبال ایران داشت، از جمله اظهارات تهدیدآمیز و اقداماتی مانند ترور سردار قاسم سلیمانی که تنشها را به شدت افزایش داد.
فرماندار سابق آبادان ادامه داد: ترامپ به عنوان رئیسجمهور، سیاستهای خارجی خود را به سرعت تغییر میداد و گاهی اوقات مواضع متناقضی اتخاذ میکرد.
این عدم ثبات باعث میشد که اعتماد به او به عنوان یک شریک مذاکرهای دشوار باشد.
همچنین ترامپ تمایل داشت به جای همکاری با متحدان و جامعه بینالمللی، رویکردی یکجانبه در پیش بگیرد.
این موضوع باعث میشد که هرگونه توافق با او بدون حمایت بینالمللی، آسیبپذیر و بیثبات باشد.
عباسپور تأکید کرد: با توجه به این موارد، از دیدگاه اینجانب به عنوان یک مدرس دانشگاه، ترامپ به عنوان فردی که قابل اعتماد برای مذاکره و رفع تحریمها باشد، دیده نمیشود.
این دیدگاه بر اساس تجربیات گذشته و رویکردهای او در قبال ایران شکل گرفته است.
آمریکا شریک قابل اعتمادی نیست
این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اساساً میتوان به آمریکا به عنوان کشوری که در صورت حصول توافق، تحریمها را رفع میکند، اعتماد کرد، گفت: از دیدگاه اینجانب، اعتماد به آمریکا به عنوان کشوری که در صورت حصول توافق، تحریمها را به طور کامل و پایدار رفع میکند، بسیار دشوار و حتی غیرممکن تلقی میشود.
آمریکا در گذشته بارها تعهدات خود در قبال ایران را نقض کرده است.
وی افزود: تحریمهای آمریکا علیه ایران نه تنها یک ابزار اقتصادی، بلکه یک ابزار سیاسی برای تحت فشار قرار دادن نظام جمهوری اسلامی است.
حتی اگر تحریمها به طور موقت لغو شوند، آمریکا ممکن است در آینده از آنها به عنوان اهرم فشار استفاده کند.
این موضوع باعث میشود که رفع تحریمها به عنوان یک تضمین پایدار تلقی نشود.
عباسپور همچنین به نوسانات سیاست خارجی آمریکا تحت تأثیر تغییرات دولتها اشاره کرد و گفت: سیاست خارجی آمریکا تحت تأثیر تغییرات دولتها و نوسانات داخلی است.
به عنوان مثال، رویکرد دولت ترامپ و بایدن در قبال ایران بسیار متفاوت بوده است.
این نوسانات باعث میشود که هرگونه توافق با آمریکا بیثبات و آسیبپذیر باشد.
راهحل مشکلات اقتصادی فراتر از مذاکره با آمریکا است
عباسپور در پاسخ به سوالی درباره اینکه تا چه اندازه راهحل مشکلات اقتصادی ایران، از جمله افزایش نرخ دلار را مذاکره و ارتباط با آمریکا میدانید، گفت: از دیدگاه اینجانب به عنوان یک فرد دانشگاهی، راهحل مشکلات اقتصادی ایران از جمله افزایش نرخ دلار، پیچیده و چندوجهی است و نمیتوان آن را صرفاً به مذاکره و ارتباط با آمریکا تقلیل داد.
وی ادامه داد: اتکای صرف به مذاکره با آمریکا به عنوان راهحل اصلی مشکلات اقتصادی میتواند خطرناک باشد.
اقتصاد ایران با چالشهای ساختاری عمیقی مانند سیاستهای نادرست، مدیریت ناکارآمد، وابستگی به درآمدهای نفتی و ضعف بخش خصوصی مواجه است.
حتی اگر تحریمها به طور کامل لغو شوند، این مشکلات همچنان پابرجا خواهند بود.
عباسپور راهحلهای جایگزین و مکمل را برای حل مشکلات اقتصادی ایران پیشنهاد کرد و گفت: تقویت اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، توسعه صادرات غیرنفتی و تقویت تولید داخلی میتواند آسیبپذیری اقتصاد ایران را در برابر تحریمها کاهش دهد.
همچنین ایران میتواند با تنوع بخشیدن به شرکای تجاری خود (مانند چین، روسیه، هند و کشورهای منطقه) وابستگی به غرب را کاهش دهد.
وی افزود: بهبود فضای کسبوکار، مبارزه با فساد، افزایش شفافیت و تقویت نهادهای اقتصادی از جمله اقداماتی است که میتواند به ثبات اقتصادی کمک کند.
ایران میتواند از طریق سازمانهای بینالمللی مانند سازمان تجارت جهانی (WTO) یا دادگاههای بینالمللی به مقابله با تحریمهای ظالمانه بپردازد.
عباسپور در پایان گفت: حل اساسی مشکلات اقتصادی ایران نیازمند رویکردی جامع و چندبعدی است که فراتر از مذاکره با آمریکا و تحریمها عمل کند.