8 آسیب پیشروی دانشآموزان/ خطر مصرف مواد مخدر + فیلم - تسنیم
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان 8 آسیب پیش روی دانش آموزان کردستانی را تشریح کرد و گفت: متأسفانه سن مصرف موادمخدر کاهشی شده است.

علی محمدپناه در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در سنندج ابتدا به ساختار این شورا اشاره کرد و اظهار داشت: رئیس این ستاد در کشور، رئیسجمهور و به تبع و زیرنظر همین شورا، نهادهای مربتط با 5 حوزه اساسی، مسئولیت مستقیم مبارزه با موادمخدر را برعهده دارند.
ستادی ذیل نهاد ریاست جمهوری اقدامات، هماهنگی نظارت، بازرسی و کنترل این حوزه را انجام میدهد که دارای 5 کمیته اصلی از جمله قضایی حقوقی به ریاست دادستان کل کشور، مسئول کمیته درمان وزیر بهداشت، کمیته مقابله فرمانده فراجا، کمیته فرهنگی پیشگیری با رئیس سازمان بهزیستی و کمیته مشارکتهای مردمی نیز با وزارت کشور است.
به تبع همین چارت سازمانی، در استانها نیز مسئولان مربوطه مسئولیت کمیتهها را برعهده دارند.
البته کمیته فرهنگی اجتماعی در استان از بهزیستی به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تغییر پیدا کرده است.
وی افزود: این 5 کمیته در استان ذلیل شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر دارای یک ساختار بسیار قوی و حول محور پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با این آسیب فعالیت میکنند.
.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان در پاسخ به این سئوال که چه اقداماتی در جهت کاهش آسیبهای اجتماعی در استان انجام شده است؟
توضیح داد: کمیته فرهنگی پیشگیری به صورت ماهانه و گاها 45 روز یکبار یک سری وظایف ذاتی دستگاهها را دنبال میکند یا برخی مصوبات جلسات بعد از یک ماه، مجدد بررسی و نتایج و نقاط ضعف و قوت مورد ارزیابی قرار گرفته و برنامهریزیهای لازم صورت میگیرد.
احصا اطلس آسیبهای اجتماعی
وی با بیان اینکه همه دستگاههای فرهنگی استان عضو کمیته پیشگیری این شورا هستند، افزود: اطلس آسیبهای اجتماعی در استان احصا شده و با اشراف کامل متناسب با آسیبها، برنامهریزیهای لازم انجام میشود که در همین راستا و به عنوان نمونه بعد از احصا آسیبها، وظایف دستگاهها و نحوه کار مشخص و ابلاغ میشود.
محمدپناه به آسیبهای کنونی جامعه علیالخصوص حوزه دانشآموزان اشاره کرد و اذعان داشت: اولین آسیب در میان دانشآموزان و مراکز آموزشی، دخانیات؛ دومی مصرف مشروبات الکلی، سومی موادمخدر، چهارمی خشونتهای خانوادگی، پنجمی انحرافات جنسی، ششمی خودکشی و هفتمی ترک تحصیل است.
آسیب فضای مجازی نیز جداگانه بررسی شده است.
وی بیان کرد: برنامهریزی لازم جهت کاهش آسیبها میان دانشآموزان انجام شده که بخشی از آن وظیفه آموزش و پرورش است اما به منظور آگاهیبخشی میان دانشآموزان، اولیا و معلمان و مدیران مدارس جلساتی توسط این شورا برگزار و خطرات و آسیبهای این حوزه تشریح میشود تا مراقبتهای لازم صورت گیرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان اضافه کرد: همچنین این جلسات آگاهیبخشی و کارگاههای توانمندسازی برای برخی از دانشآموزان مصرفکننده مواد و محلات آسیبزا توسط سازمانهای مردم نهاد و NGOها برگزار میشود.
علاوهبر اینها کلاسهای آموزشی ویژه مقاطع بزرگسالان با همکاری ائمه جمعه و جماعات، حوزههای علمیه و سازمان تبلیغات برگزار میکنیم.
اقدامات مقابلهای برای پیشگیری از اعتیاد
وی در پاسخ به سئوال و دغدغه خبرنگار تسنیم که با توجه به اینکه متأسفانه سن مصرف موادمخدر میان دانشآموزان در مدارس استان کاهش یافته است، چه اقدامات مقابلهای و فرهنگی باید انجام دهیم تا دانشآموزان را نسبت به این خطر و آسیب آگاهتر کنیم، ممکن است برخی از افراد به دلیل ناآگاهی به این سمت و سو کشیده میشوند، ابتدا این موضوع را تأیید کرد و توضیح داد: در همین راستا و در جهت پیشگیری و مقابله با آسیبها ابتدا برای سنین پایین روش قدرت «نه گفتن» را آموزش میدهیم و متناسب با مقاطع تحصیلی مختلف، آموزشهای لازم ارائه میشود.
اکنون به این نتیجه رسیدهایم که آموزشها را هنرمندانه، عالمانه و آگاهانه از مهدکودکها شروع کنیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان وقتی بچهها از همان دوران مهد و کودکی با محیط پیرامونی و آسیبها آشنا و قدرت نه گفتن را بگویند، در مقابل تهدیدات این حوزه واکسینه میشوند، در همین راستا طبق کار کارشناسی اقدامات سلبی و محتواهای متناسب با نیاز و اقتضائات سنی تولید و برای آنان تبیین میشود.
وی اضافه کرد: همچنین به منظور پیشگیری از اعتیاد، جشنوارههای مختلف از جمله نوجوان سالم در سه سطح برگزار و پس از دریافت پیشنهادات و نقطه نظرات و راهکارها و ایدههای دانشآموزان، در قالب نصب روزنامه دیواری، مسابقات ورزشی و ایدهپردازی متناسب با سطح آموزش طراحی و منعکس میشود.
کردستان جزء 5 استان پاک کشور
محمدپناه اعلام کرد: در قالب برگزاری همین جشنواره نوجوان سالم 957 ایده از سوی دانشآموزان سنندجی به دبیرخانه ارسال که 200 اثر به کشوری راه یافتند.
همچنین مسابقات ورزشی فرهنگی نیز برگزار شد.
نظام مراقب آموزشی از دانشآموزان (نماد) نیز طراحی و جلسات آن به صورت ماهیانه با کمک بسیج و آموزش و پرورش برگزار میشود؛ هدف از برگزاری این برنامهها را کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس است.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا آمار مشخصی از اعتیاد میان مدارس استان وجود دارد؟
اظهار کرد: آمار قطعی نمیتوانیم مطرح کنیم اما آنچه که در مدارس و محیط مشاهده میشود، نخست اینکه کردستان از لحاظ مصرف موادمخدر، جزو 5 استان پاک کشور است.
این وضعیت نافی نبود اعتیاد نیست اما در کشور مناسب است، کما اینکه اقدامات موفقیتآمیز و آمار مبتلایان نیز کاهش یافته است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان تأکید کرد: باید همچنان اقدامات سلبی و آگاهسازی را میان مدارس انجام دهیم چراکه حتی یک مورد اعتیاد هم در بین دانشآموزان زیاد است اما متأسفانه این آسیب وجود دارد و هست، کما اینکه آسیبهای دیگر نیز پیشروی دانشآموزان و متوجه محیطهای آموزشی است.
خانوادهها مراقب فرزندانشان باشند
محمدپناه با طرح این سئوال مگر دانشآموزان چند ساعت در اختیار مدرسه هستند؟
افزود: در طول 24 ساعت، یک دانشآموز 6 تا 7 ساعت در مدرسه هست مابقی در خانه هستند، باید این اقدامات آگاهیبخشی، پیشگیرانه و الزامات در میان خانوادهها نیز انجام و رعایت شود، اکنون این شورا با مجموعه آموزش و پرورش، بهزیستی، دادستانی و مجموعه روانشناسی هماهنگی لازم داشته و در صورتی که دانشآموزی درگیر این آسیب شد، ورود و و مدیریت کرده و تا مرحله درمان، کارها دنبال میشود تا در آینده مدرسهها پاک و عاری از مواد مخدر باشد.
انتهای پیام/481/