آموزش و پرورش باید درباره تعطیلی مدارس تصمیم بگیرد
تبریز- مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت: تلاشها بر این است که تا آموزش و پرورش در خصوص نحوه فعالیت مدارس در روزهای آلوده و سرد، تصمیم گیرنده باشد و تعطیلیها به حداقل برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسفندیار صادقی امروز در اجلاس مشترک شورای معاونان و مدیران و رؤسای نواحی و مناطق استان در آموزش و پرورش استان با تبریک هفته امور تربیتی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهیدان رجایی و باهنر، با ارائه مطالبی در خصوص پوشش تحصیلی، اظهار کرد: ضرورت دارد تا به پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی توجه شود تا کسی خارج از چرخه آموزش باز نماند و خود رؤسا و مدیران باید به این موضوع ورود کرده و تک به تک بازماندگان را شناسایی و وضعیتشان را احصا کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه به خلاقیت بها دهیم، گفت: برنامههای برگزار شده در راستای ایجاد خلاقیت در بین معلمان و دانشآموزان باشد؛ چرا که خلاقیت موجب پویایی سیستم میگردد.
وی با ارائه پیشنهاداتی در زمینه امور رفاهی، اظهار کرد: جهت ایجاد روحیه و انگیزه در بین همکاران، در حوزه رفاهی تعاونیهای خرد مانند تعاونی مسکن راهاندازی کنید و حرکت از کمیگرایی به کیفیگرایی را مورد توجه قرار دهید.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر لزوم همسویی خانه و مدرسه، گفت: امروز فاصلهای بین این دو نهاد مهم افتاده و مسائلی پیش آمده که با تقویت ارتباط بین این دو برطرف میشوند.
وی در ادامه، تدبیر و دوراندیشی در تصمیمات، عدم شتابزدگی، برنامه داشتن برای تمام امور برنامه را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: نداشتن برنامه بهترین برنامهریزی برای شکست است و تصمیمگیری با عقلانیت میتواند موج آفرین باشد.
وی در ادامه توصیههایش به مدیران و رؤسای نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان با تاکید بر لزوم تقویت نگرش سیستمی و همه جا نگری، متذکر شد: سیاسی بازی و سیاسی کاری در آموزش و پرورش مردود است.
کار ما آموزش و پرورش بوده و تفکرات و گرایشهای سیاسی جایی در این دستگاه ندارد.
صادقی، افزایش انگیزه تدریس در معلمان و انگیزه تحصیل و پژوهش در دانشآموزان و افزایش انگیزه مشارکت در اولیا را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم تا معلم و دانشآموز راغب به حضور در مدرسه باشد.
صادقی با بیان اینکه تمرکز روی مدیریت جهادی باشد، ارتباط مستمر و تنگاتنگ با خیران، توجه ویژه به هنرستانها و استفاده از مشوقهای اثربخشی در تشویق همکاران را مورد اشاره قرار داد و متذکر شد: به دنبال بهانهای برای تشویق باشیم، نه تنبیه.وی با توصیه به تعهد در عمل، تحول در آموزش و تنوع در پرورش بر لزوم جدی گرفتن فعالیتهای پرورشی و فعال نمودن مشاورهها جهت انجام کار فرهنگی تاکید نمود و افزود: برای حرکت، منتظر بخشنامه بودجه و بازرس نباشیم.
هنر در مدیریت جهادی و کار خالصانه است.
وی ادامه داد: از راههای میانبر برای انجام امور استفاده کنیم.
راههای میانبر بسیاری از گرهها را باز میکند.
هنر مدیریت این است که از هیچ چیز، همه چیز بسازیم.
آموزش پویا و اثر بخش میتواند کشوری پویا و اثربخش و مد نظر مقام معظم رهبری ایجاد نماید.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم تکریم معلمان و همکاران فرهنگی شاغل در سایر بخشها متذکر شد: در آموزش و پرورش، هدف خدمت به دانشآموزان و اولیا بوده و پشت میزنشینان در بخشهای اداری با سایرین تفاوتی نداشته و همگی فرهنگی و معلم هستیم.
جایگاه آموزش و پرورش، رفیع بوده و با سایر ادارات تفاوت دارد؛ از این رو سعی کنیم، جایگاه واقعی آموزش و پرورش را حفظ نموده و به استقلال و اقتدار آموزش و پرورش بها دهیم.
وی، تعامل بین بخشی و بین دستگاهی را مورد تاکید قرار داد و افزود: دانشآموزان، امانتی در دست ما هستند و خانوادهها معلمان را امینترین فرد دانسته و فرزندانشان را به دست ما سپردهاند.
به دنبال امنیت فرهنگی، نه فرهنگ امنیتی باشیم تا معلمان و دانشآموزان در مدارس احساس آسودگی و امنیت خاطر کنند.
وی ادامه داد: برای مچگیری نیامدهایم؛ بلکه برای کمک کردن آمدهایم.
باید با میانهروی با همکاران برخورد کرده و به دیده اغماض به آنان نگاه نکنیم.
ضرورت دارد از کف کلاس باخبر باشیم و برای دانشآموزان برنامهریزی و نسبت به آینده دانشآموزان احساس مسئولیت کنیم و نسبت به طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) عنایت داشته باشیم.
صادقی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم ترویج اخلاق، متذکر شد: باید شعار اخلاق سر ندهیم، بلکه عمل اخلاقگرایانه داشته باشیم.
به اخلاقمداری بها دهیم؛ کسی از اخلاق مدار بودن متضرر نشده است و اخلاقمداری را در رفتار با همکاران رعایت کنیم.وی خاطرنشان کرد: جلب رضایتمندی همکاران چندان سخت نبوده و خط قرمز ما تکریم همکاران است.
اجرای قانون و فصل الخطاب بودن قانون را مورد توجه کنیم و سرلوحه تمام امور قرار دهیم.
صادقی با بیان اینکه معلم، عنصر کلیدی آموزش و پرورش است، اظهار کرد: توجه ویژه به معلمان کشور و تحول مورد تاکید و مد نظر رهبر و وزیر محترم بوده و باید به جایگاه معلمان ارزش قائل شویم و آنان را از خدمت باز نگذاریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: تلاشها بر این است که تا آموزش و پرورش در خصوص نحوه فعالیت مدارس در روزهای آلوده و سرد، تصمیم گیرنده باشد و تعطیلیها به حداقل برسد.
وی در ادامه با اشاره به استفاده از تجارب مدیران ادواری آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، توصیه کرد تا این مهم مورد توجه دیگر رؤسا و مدیران نیز قرار گیرد.
توجه به امر آموزش و نمرات نهایی، فعال نمودن گروههای آموزشی، توجه به شاخصهای ابلاغی، نهصت مدرسهسازی مورد تاکید ریاست جمهوری، تهیه شناسنامه مدارس سنگی و کانکسی، انتقال موارد مطرح شده در جلسات تا سطح مدارس، جدی گرفتن سنجش نوآموزان، بهرهمندی از خیران در تجهیز و نوسازی مدارس نیز از دیگر موارد مورد تاکید مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی بود.