«پیشمرگ» و لزوم احیای سینمای قهرمانمحور
یک فعال رسانه در یادداشتی درباره فیلم «پیشمرگ» بر اهمیت توجه به سینمای قهرمانمحور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سمیرا افتخاری فعال رسانه درباره فیلم «پیشمرگ» به کارگردانی علی غفاری و تهیه کنندگی آرش زینال خیری که این روزها در اکران سینماها است یادداشتی نوشته و به لزوم پرداختن به سینمای قهرمان محور اشاره کرده است.
متن این یادداشت به شرح زیر است:
«سینمای قهرمان محور نوعی از سینماست که در آن یک یا چند شخصیت به عنوان قهرمان داستان، در مرکز توجه قرار دارند.
این قهرمانان معمولا دارای ویژگیهای خاصی مانند شجاعت، فداکاری، قدرت بدنی یا هوش بالا هستند و در طول داستان با چالشها و موانعی روبهرو میشوند که در نهایت با غلبه بر آنها، به پیروزی میرسند.
سینمایی که همواره مخاطب آن را دنبال کرده و با اشتیاق تا پایان دنبال میکند.
در سینمای ایران سالهای گذشته آثاری با محوریت قهرمان تولید شد که مخاطب همچنان از آن یاد میکند از این میان میتوان به فیلمهایی چون «عقابها»، «شب واقعه»، «آژانس شیشهای»، «بادیگارد»، «روز صفر» و ...
اشاره کرد اما با وجود اینکه این آثار با اقبال خوبی در گیشه مواجه شدند، در سالهای اخیر با کمبود آثار قهرمانمحور در سینمای ایران مواجه بودهایم و کمتر فیلمسازی به سراغ ساخت آثاری از این دست رفته است.
این در حالیست که روایت زندگی قهرمانان ملی و تاریخی میتواند نقش بهسزایی در ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت در جامعه داشته باشد.
از میان فیلمسازانی که در این سالها تلاش کردند تا آثاری با محوریت قهرمانان تولید کنند، علی غفاری نمونه بارزی است که با ساخت آثاری مانند «استرداد»، «تکتیرانداز» و «پیشمرگ»، تلاش کرده است تا این خلأ را پر کند و با به تصویر کشیدن زندگی قهرمانان ملی، نسل جوان را با ارزشهای والای انسانی آشنا سازد.
آخرین ساخته علی غفاری فیلم «پیشمرگ» است که با تمرکز بر روایت زندگی شهید سعید قهاری سعید، تلاش کرده تا این خلأ را پر کند.
این فیلم در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.
علی غفاری، فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۶۵ آغاز کرد و در طول دوران کاریاش، آثاری با محوریت قهرمانان ملی و تاریخی خلق کرد.
شروع فعالیت هنری او به شکل رسمی در دهه ۷۰ رقم خورد، اما نام او از اواخر دهه ۸۰ و بیشتر در دهه ۹۰ به عنوان یک فیلمساز شناخته شده در محافل هنری شنیده شد.
او که «شاهرگ» و «چراغ قرمز» را کار کرده بود، «استرداد» را در سال ۱۳۹۰ ساخت که به وقایع تاریخی پس از جنگ جهانی دوم و مطالبه غرامت ایران از شوروی میپرداخت.
«استرداد» در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در ۱۳ بخش نامزد دریافت جایزه شد و توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم را کسب کند.
غفاری ۹ سال بعد «تکتیرانداز» (۱۳۹۹) را به جشنواره فیلم فجر آورد.
این فیلم به زندگی شهید عبدالرسول زرین تکتیرانداز برجسته دوران دفاع مقدس، میپردازد.
«تکتیرانداز» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و بهترین جلوههای ویژه میدانی شد.
غفاری در این فیلم، با بهرهگیری از روایتهای حماسی و اکشن، تلاش کرد تا بخشی از تاریخ دفاع مقدس را به تصویر بکشد.
او در این سالها در فضای تلویزیون و ساخت مجموعههای نمایشی نیز نقش مهمی ایفا کرد و با ساخت سریال «بچه مهندس» (۱۳۹۷-۱۳۹۹) در سه فصل مخاطبان را پای تلویزیون نگه داشت.
این سریال تلویزیونی، داستان زندگی پسری یتیم را از کودکی تا بزرگسالی روایت میکند.
اما غفاری پس از ساخت این مجموعه نمایشی بار دیگر به سینما بازگشت و با گذشت حدود ۴ سال از آخرین ساخته سینماییاش بار دیگر به سراغ یکی از قهرمانان جنگ تحمیلی رفت.
جدیدترین اثر علی غفاری، فیلم «پیشمرگ»، روایتی از زندگی شهید سعید قهاری سعید، از فرماندهان برجسته دوران دفاع مقدس است، که نخستین نمایش آن در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رقم خورد و موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.
«پیشمرگ» با بهرهگیری از تیمی از بازیگران حرفهای از جمله مهدی نصرتی در نقش شهید قهاری سعید، الناز ملک، ساناز سعیدی و حسام منظور، توانست روایتی تأثیرگذار از زندگی این شهید والامقام ارائه دهد.
فیلمبرداری در مناطق مختلف کشور و استفاده از جلوههای ویژه میدانی، به واقعگرایی و جذابیت بصری اثر افزوده است.
فیلم به تهیهکنندگی آرش زینال خیری، برشی از زندگی شهید سعید قهاری سعید، از فرماندهان دوران دفاع مقدس، را به تصویر میکشد که در سال ۱۳۵۸ در ماجرای پاوه در کنار مصطفی چمران حضور داشت و بعدها در کنار شهیدان احمد متوسلیان و احمد کاظمی در عملیاتهای مختلف شرکت کرد.
وی در سال ۱۳۸۵، در حالی که فرماندهی لشکر ۳ نیروی مخصوص حمزه سیدالشهدا را بر عهده داشت، به شهادت رسید.
حضور قهرمان در سینما نقشی کلیدی در جذب مخاطب ایفا میکند و با ایجاد همدلی، تعلیق، انتقال پیام و ایجاد سرگرمی، تجربه تماشای فیلم را برای مخاطب جذاب و لذتبخش میکند.
همانطور که موفقیت «پیشمرگ» در جشنواره فیلم فجر نیز نشاندهنده استقبال مخاطبان از اینگونه آثار و نیاز به تولید بیشتر فیلمهایی با محوریت قهرمانان واقعی در سینمای ایران است که با احیای سینمای قهرمانمحور، میتوان به غنای فرهنگی و هنری کشور افزود و نسلهای آینده را با تاریخ پرافتخار ایران آشنا کرد.»