خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 22 اسفند 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آغاز به کار لوکوموتیو قرارگاه خاتم الانبیا(ص) در زاهدان

تسنیم | استان‌ها | چهارشنبه، 22 اسفند 1403 - 14:31
سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق گفت: اضافه شدن یک دستگاه لوکوموتیو اختصاصی به ناوگان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)، پیشرفت فیزیکی و عملیات مکانیزه ریل گذاری پروژه راه آهن زاهدان- چابهار را تسریع و تسهیل می کند.
كريدور،جنوب،چابهار،شمال،بندر،درياي،الانبيا،لوكوموتيو،قرارگاه ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، آیین آغاز به کار لوکوموتیو اختصاصی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) ظهر امروز با حضور عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص) برگزار شد.
محمدمهدی زارعی در این آیین اظهار داشت: اضافه شدن یک دستگاه لوکوموتیو اختصاصی به ناوگان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)، پیشرفت فیزیکی و عملیات مکانیزه ریل‌گذاری پروژه راه‌آهن زاهدان- چابهار را تسریع و تسهیل می‌کند.
لوکوموتیو اختصاصی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) نخستین لوکوموتیو ساخت داخل است که وارد سیستان و بلوچستان می‌شود.
سرپرست اداره‌کل راه‌آهن جنوب شرق گفت: اتصال بندر چابهار به شبکه راه‌آهن و امتداد آن تا پایانه میلک، شمتیغ و سرخس و افزایش ظرفیت تخلیه بار در بنادر چابهار موجب تقویت و رونق کریدور ترانزیتی شمال- جنوب و کریدور شرق کشور و توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق شرقی کشور می‌شود.
وی افزود: کریدور شمال- جنوب، مهم‌ترین حلقه تجارت آسیا و اروپا است که شاخصه آن نسبت به سایر مسیر ها از نظر زمان تا 40 درصد کوتاه تر و از نظر هزینه 30 درصد ارزان تر است.
وی بیان کرد: کریدور شمال- جنوب از هند شروع و پس از گذر از ایران و سایر کشور ها به روسیه می‌رسد، مسافت 6 هزار و 948 کیلومتری، زمان در نظر گرفته شده برای این کریدور 19 روز است.
سرپرست اداره‌کل راه آهن جنوب شرق ادامه داد: مسیر رایج برای ترانزیت کالا از بمبئی به مسکو یک مسیر دریایی وجود داشت که از دریای عمان آغاز و از خلیج عدن، دریای سرخ، دریای مدیرترانه، دریای شمال و دریای بالتیک می‌گذشت و حدودا 45 روز به طول می‌انجامید.
وی تصریح کرد: تقریباً 400 پروژه راه و راه‌آهن در کریدور شمال- جنوب قرار دارد که پروژه راه آهن چابهار- زاهدان و پروژه راه آهن رشت- آستارا مهم‌ترین پروژه‌های حوزه حمل و نقل ریلی جهت رونق این کریدور محسوب می‌شود.
زارعی خاطرنشان کرد: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، نزدیک‌ترین بندر برای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به آب‌های آزاد است، کریدور شمال- جنوب که درحال حاضر از بندر بمبئی آغاز و از طریق دریا به بندرعباس درجنوب ایران متصل می‌شود؛ با طرح توسعه سواحل مکران و افزایش ظرفیت تخلیه بنادر چابهار، رونق اقتصادی و اشتغال زایی را به دنبال دارد.
انتهای پیام/