خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 24 اسفند 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تونل ریلی مشهد- گلبهار 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 23 اسفند 1403 - 13:13
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: بخش تونل ریلی مشهد- گلبهار 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که مهم ترین چالش این پروژه تأمین مالی است.
پروژه،شهرسازي،رضوي،خراسان،مديركل،داعي،مشهد،استان،تأمين،قطار، ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد،وحید داعی در نشست خبری گفت: با پیگیری‌های مدیرعامل شهر جدید گلبهار و هماهنگی‌های انجام‌شده، مقرر گردید که بخشی از ریل مورد نیاز، با دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی از طریق یکی از کارخانه‌های تولید ریل تأمین شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی عنوان کرد: براساس قانون بودجه امسال، حدود 200 میلیارد تومان به این پروژه تزریق شده و عملیات اجرایی آن همچنان فعال است.
وی درخصوص آخرین وضعیت اراضی ارتفاعات جنوبی مشهد، عنوان کرد: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره توسعه مشهد، طرح‌های شهری بازنگری شد.
در سال 1394، مصوبات کمیسیون ماده 5 استان، براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی تنظیم و پس از تصویب، به تهران ارسال شد.
داعی با اشاره به دو محور اصلی این مصوبه، افزود: در مصوبه جدید کاهش تراکم ساختمانی در برخی کاربری‌ها انجام شد.
پیش از آن ساخت برج‌ها تا 22 طبقه امکان‌پذیر بود اما سقف ارتفاع به 6 طبقه کاهش پیدا کرد.
همچنین در این منطقه، توسعه فضای سبز بر ساخت‌وساز غلبه دارد.
وی درخصوص بررسی وضعیت شیب زمین در دو پلاک مورد بحث، خاطرنشان کرد: کارشناسی‌های لازم تحت نظارت دادستانی در حال انجام است و نتیجه نهایی پس از بررسی اعلام خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، با اشاره به پروژه قطار سریع‌السیر مشهد – تهران عنوان کرد: برای اجرای این پروژه حدود 20 میلیارد یورو برآورد شده است؛ این پروژه در قانون امسال دارای ردیف بودجه شده و اثر قانونی خود را پیدا کرده است.
داعی خاطرنشان کرد: با پیشنهاد راهبردی استاندار خراسان رضوی و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی برقی‌سازی مسیر ریلی موجود در کنار پروژه قطار سریع‌السیر است می‌تواند در کوتاه‌مدت، بخشی از نیاز حمل‌ونقل استان را برآورده کند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان کرد: هزینه اجرای طرح برقی‌سازی مسیر فعلی، تقریباً یک‌دهم هزینه قطار سریع‌السیر است.
داعی افزود: بنابراین، این دو پروژه به‌صورت موازی در حال پیگیری هستند و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این خصوص اقداماتی را آغاز کرده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به چالش‌های مالی پروژه، اظهار کرد: آنچه مسلم است، تأمین مالی این پروژه به منابع کلان نیاز دارد.
داعی خاطرنشان کرد: در مقطع زمانی موضوع تأمین منابع از طریق میادین اقتصادی مطرح شد، اما هنوز این موضوع به نتیجه نهایی نرسیده است.
دهه فجر، قطار تندرو مشهد به تهران(تهران به مشهد) که شامل پنج واگن خودکششی با سرعت متوسط 160 کیلومتر بر ساعت است، راه‌اندازی شد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این قطار هر روز ساعت 6 صبح از مشهد حرکت کرده و حدود ساعت 13:30 وارد تهران می‌شود.
وی در بخش دیگر سخنانش در خصوص حفاری تونل الله‌اکبر در مسیر دالان ترانزیتی لطف‌آباد – بازرگان، اظهار کرد: این تونل در سه بخش به طول تقریبی 4000 متر در حال انجام است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این پروژه به تأمین مالی قابل‌توجهی نیاز دارد، اما در حال حاضر با همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیا فعال بوده و بخشی از عملیات لاینینگ آن نیز انجام شده است.
داعی ادامه داد: همچنین، امسال دستگاه اجرایی این پروژه به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور واگذار شده که انتظار می‌رود با ورود این مجموعه، روند اجرای پروژه شتاب بگیرد.
وی افزود:حفاری تونل از جمله بخش‌های پرهزینه پروژه‌های عمرانی محسوب می‌شود و تأمین منابع مالی، مهم‌ترین چالش آن است.
امیدواریم در سال آینده، با مدیریت شرکت ساخت، اعتبارات بیشتری به این پروژه تخصیص یابد و روند اجرایی آن تسریع یابد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در بخش دیگر سخنانش به بهبود فضای سکونتگاه‌های غیر رسمی استان اشاره و عنوان کرد: از مجموع 17 هزار هکتار سکونتگاه در استان، حدود 4500 هکتار را سکونتگاه‌های غیررسمی تشکیل می‌دهند.
داعی ادامه داد: در این مناطق، سه اقدام اساسی برنامه‌ریزی شده که نوسازی مسکن یکی از مهم‌ترین آن‌هاست.
همچنین، ایمن‌سازی سکونتگاه‌های غیررسمی به‌صورت مستمر ادامه دارد و در دستور کار قرار گرفته است.
وی یکی دیگر از اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان برای بهبود سکونتگاه‌های غیر رسمی را تأمین قیر رایگان برای بهبود وضعیت معابر این محلات دانست و تاکیدکرد: یکی از مشکلات اساسی این محلات، وجود معابر خاکی و فرسوده است.
در این راستا، تاکنون 5500 تن قیر رایگان در اختیار شهرداری‌های استان قرار گرفته تا برای آسفالت معابر این مناطق استفاده شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان در بخش دیگر سخنانش به پایین بودن سرانه خدمات عمومی در سکونتگاه‌های رسمی اشاره و عنوان کرد: پروژه‌هایی با رویکرد توسعه خدماتی تعریف شده است.
احداث پارک، مدرسه، درمانگاه، کلانتری و...
از جمله این اقدامات است که با مشارکت دستگاه‌های اجرایی در حال اجراست تا سطح خدمات عمومی در این مناطق افزایش پیدا کند.
انتهای پیام/282