هرج و مرج ترافیکی در دل اهواز؛ کابوس روزانه شهروندان
شهر اهواز قفل شده و مرکز شهر به محلی برای فرسایش روح و روان شهروندان پیاده و سواره تبدیل شده است؛ انبوه پارک های مجاز و غیرمجاز و سدمعبرهای بی حساب آنچنان هرج ومرجی ایجاد کرده که گویی هیچ نظارت شهری وجود ندارد و شهر و مردمش به حال خود رها شده اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، در میانه خیابانهای پرهیاهوی مرکز شهر اهواز، صدای بوقهای ممتد خودروها و فریادهای گاه و بیگاه رانندگان، گواهی از بینظمی و آشفتگی روزافزونی دارد که به بخشی جداییناپذیر از زندگی روزمره شهروندان تبدیل شده است.
این بینظمی وقتی به اوج می رسد و اعصاب و روان شهروندان را به بازی میگیرد که به خیابانهای مسدود و پارک های غیرمجاز و ترافیک قفل و سنگین منتهی میشود و درهم تنیدگی ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوس و تاکسی و خودروهای شخصی، جایی برای تردد آرام و بی زحمت شهروندان باقی نمیگذارد.
روایت خیابانهای مسدود خیابانهای اصلی مرکز شهر، مانند شریانهایی که دچار انسداد شدهاند و دیگر نمیتوانند به درستی نقش خود را ایفا کنند، حکایت جدیدی از آشفتگی و بی نظمی شهری در دل اهواز است؛ حکایت خودروهایی که مجاز و غیرمجاز در هر نقطهای پارک کرده و برای خودروها و عابرین سد معبر ایجاد کرده و جریانی از ترافیک سنگین و ممتد را به راه انداختهاند.
یکی از شهروندان که در حال عبور از خیابان چهار راه نادری بود، با لحنی پر از نا امیدی گفت: این خیابانها دیگر برای ما نیست.
هر روز باید ساعتها وقت و انرژیمان را برای عبور از بین خودورها طی کنیم و هیچ تغییری هم نمیبینیم.
یکی از کسبه ساکن در جوار بازار سی متری، با تأکید بر تأثیرات اقتصادی این بینظمی،گفت: مشتریانمان دیگر به سختی به مغازهها میرسند.
این تاکسیهای غیرمجاز مدام سد معبر می کنند و این وضعیت به همه ضرر زده است.
در این میان تاکسیهای غیرمجاز و خودروهای شخصی که بدون مجوز به جابهجایی مسافران میپردازند، نهتنها به معضل اضافه کردهاند، بلکه اعتماد عمومی به حملونقل شهری را نیز خدشهدار کردهاند.
رانندگان تاکسی رسمی از این وضعیت بهشدت گلایه مند هستند.
یکی از رانندگان تاکسی میگوید: چطور میتوانیم با کسانی رقابت کنیم که هیچ قانونی برایشان معنی ندارد؟
آنها در هر جای شهر که خواستند میایستند و مسافر میزنند.
ما مجبوریم قوانین را رعایت کنیم، ولی آنها بدون نظارت، همه جا حضور دارند.
یکی از عابران که به سختی از میان خودروهای متوقف عبور میکند، با عصبانیت میگوید: کسی به فکر ما عابرین نیست.
خیابان پر از ماشینهای پارکشده است و پیادهروها هم که جای خود دارد.
واقعاً این وضعیت چه زمانی درست خواهد شد؟
شهروند دیگری در جوار بازار طالقانی با ناراحتی میگوید: شما خودتان نگاه کنید ببیند بی قانونی در اهواز چه اوضاعی را برای مردم درست کرده است.
گاهی در یک خیابان با سه لاین، به دلیل توقفهای اینچنینی فقط یک لاین آزاد برای تردد خودروها باقی میماند، یا در خیابانهای 2 لاین، بیتوجه به حقوق دیگران، با توقف خودرو، یک لاین بسته میشود.
وی ادامه داد: اغلب این توقفها برای خریدهای یک یا چند دقیقهای یا پیاده کردن افراد است، توجه نمیکنیم که حقی را از دیگران ضایع کردهایم.
راننده اتوبوس خط شریعتی نیز در حالی که با مشقت فراوان در حال توقف روی ایستگاه آخر است می گوید: روز به روز گره های کور خیابانها زیادتر میشود و این موضوع نه تنها از بعد روانی بر روح و روان شهروندان، رانندگان و مسافران تاثیر میگذارد، بلکه باعث اختلال در تردد وسایل نقلیه عمومی بویژه تاکسی و اتوبوسها شده است.
وی با بیان اینکه این شرایط باعث شده هر روز جنجالهایی بین رانندگان این خودروها و مردمی که با این مشکل مواجه هستند، ایجاد شود، ادامه داد: برای توقف بر سر ایستگاه باید مدام بوق بزنیم یا با هر سختی و مشقتی که باشد توقف کنیم.
از یک سوی حضور اتوبوس های مدارس که دانش آموزان را به سینما اکسیون می آورند، بینظمی ایجاد میکند؛ از سوی دیگر پارک کردن سه لاین تاکسی های غیرمجاز و نبود ماموران راهنمایی و رانندگی در خیابان ها به اندازه کافی نیز این معضل همیشگی را به گره کوری تبدیل کرده است.
اگرچه پلیس هم برای سدمعبر جریمههایی در نظر گرفته اما مردمی که تن به این هرج و مرجها میدهند اعتقادی به این جریمه هم ندارند.
راننده اتوبوس دیگری نیز در گفت و گو با خبرنگار تسنیم تاکید کرد: خودروهای شخصی که بهطور غیرقانونی به جابهجایی مسافران میپردازند، خود به یکی از بزرگترین عوامل تشدید این بحران تبدیل شدهاند.
رانندگان این خودروها، بدون توجه به حقوق دیگران یا مقررات، هر جا که بخواهند توقف میکنند و نظم عبور و مرور را مختل میسازند.
وی گفت: پارک خودروهای شخصی در ایستگاه های ویژه اتوبوسرانی به افزایش سرفاصله حرکت اتوبوسها منجر شده که در ساعات پیک ترافیک نمود بیشتری دارد و موجب نارضاتی شهروندان شده است.
یکی دیگر از رانندگان اتوبوسرانی نیز با اشاره به پارکهای نامناسب در کنار خیابانهای اصلی، مشکلاتی که برای جریان ترافیک ایجاد شده را فاجعهبار توصیف کرد و گفت: خیابانها باریک است و اگر حتی یک خودرو اشتباه پارک کند، کل مسیر قفل میشود.
هیچ نظارتی هم بر این وضع وجود ندارد.
وی افزود: این بی نظمی شدید شهری شکایات فراوان شهروندان را به دنبال داشته و این شکایات بازتاب گستردهای از نارضایتی عمومی نسبت به نبود مدیریت صحیح ترافیکی است که در مرکز اهواز مشاهده میشود.
در کنار معضل پارکهای نامناسب، فعالیت برخی خودروهای شخصی بهعنوان تاکسی غیرمجاز نیز به این وضعیت دامن زده است.
این خودروها نه تنها در نقاط پرتردد شهر مانند تقاطعها و ایستگاههای اتوبوس توقف میکنند، بلکه با سد معبر و ایجاد اختلال در تردد، نظم موجود را بهکلی برهم میزنند.
رانندگانی که در این حوزه فعالیت دارند، اغلب با بیتوجهی به قوانین، مشکلات بیشتری را برای شهروندان و ناوگان حملونقل عمومی ایجاد میکنند.
یک راننده تاکسی رسمی میگوید: این افراد نه تنها مسافران ما را جذب میکنند، بلکه با بینظمی خود باعث میشوند مردم به سیستم حملونقل عمومی بیاعتماد شوند.
یکی از شهروندان که در حوالی میدان شهدا در حال تردد است، از تراکم خودروها و پارکهای نامناسب گلایه کرده و میگوید: هر روز از همین جا عبور میکنم و انگار با معبر جدیدی از خودروهایی که وسط خیابان پارک کردهاند، روبهرو میشوم.
رفتوآمد برای ما شهروندان و حتی عابرین پیاده بسیار دشوار شده است.
بسیاری از شهروندان از مسئولان شهری خواستهاند که با اجرای قوانین و نظارت دقیقتر، از ادامه این بینظمی و تبعات مختلف آن جلوگیری کنند و آرامش را به فضای شهر اهواز برگردانند.
سخن یکی از شهروندان شاید بهخوبی و به طول کامل نشان دهنده وضعیت موجود در اهواز باشد: "اهواز شهری زنده و پویا بود؛ اما این ترافیک و بینظمی دارد روح زندگی را از خیابانهای ما میگیرد."
خبرنگار تسنیم برای رسیدگی به درخواست شهروندان درباره موضوع ترافیک سنگین و بی نظمی در سطح شهر اهواز با سرهنگ سعید حسنوند؛ رئیس پلیس راهور اهواز به گفت و گو پرداخت.
سرهنگ سعید حسنوند؛ رئیس پلیس راهور اهواز به خبرنگار تسنیم گفت: در بخش مقابله و جریمه خودروهای مسافربر شخصی, نیروهای پلیس راهور به شدت و با حساسیت حضور دارند و اعمال قانون میکنند و در برخورد با تخلفات رانندگی بویژه ایجاد ترافیک و پارک دوبل حضور و اعمال قانون زیاد صورت میگیرد.
رئیس پلیس راهور اهواز افزود: در بخش مسافربرهای شخصی دو موضوع هست؛ یکی اینکه باید بپذیریم ظرفیت ناوگان حملونقل عمومی چه در اتوبوس و چه در تاکسی متناسب با نیاز نیست و ما کمبود ماشین داریم و نکته دوم که باید این مسافربرهای شخصی از سوی شهرداری اهواز ساماندهی شوند.
سرهنگ حسنوند بیان کرد: سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز باید این خودروهای مسافربری شخصی را در سطح اهواز ساماندهی کند، اگر این ساماندهی صورت بگیرد کمکی به حل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی است.
وی با بیان اینکه این خودروهای مسافری شخصی باید تحت نظارت قرار گرفته و ساماندهی شوند گفت: پیشنهاد میکنم تسهیلاتی مانند سوخت، لنت ترمز و لاستیک برای این ها در نظر گرفته شود.
این خودروها تا زمانی که ساماندهی نشوند پلیس در سطح شهر با تخلفات آنها برخورد خواهد کرد.
رئیس پلیس راهور اهواز در خصوص پاسخ به این پرسش که چرا نیروهای کمی در بخش مرکزی شهر برای نظارت بر تخلفات راهنمایی و رانندگی وجود دارند، گفت: بخش استقرار و حضور نیروی پلیس راهور در شهر بویژه هسته مرکزی شهر، در ساعات شلوغ و پر ترافیک نیروی راهوار حضور موثری دارد و نگرانی از این بابت نیست.
وی ادامه داد: عمده مشکل ترافیک در هسته مرکز شهر به هندسه نامناسب این هسته مربوط است که یا باید زوج و فرد شود و یا اصلاح هندسی خیابان ها از سوی شهرداری اهواز صورت گیرد.
سرهنگ حسنوند با اشاره به کمبود پارکینگ در اهواز اظهار داشت: یکی از چالشهای مهم در این خصوص، مشکل نبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر اهواز است؛ منطقه ای که مجتمع های زیاد پزشکی، تجاری و فرهنگی در آن قرار دارد.
رئیس پلیس راهور اهواز گفت: مردم برای اینکه به روان شدن ترافیک در این ایام پایانی سال کمک کنند، لطفا خرید و ترددهای خود را به آخر سال موکول نکنند و قبل از ساعت اوج ترافیک انجام دهند.
گزارش از فاطمه دقاقنژاد
انتهای پیام/