خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 25 اسفند 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

هندسه معرفتی دانش، نقشه هوایی از علم را به پژوهشگر می دهد

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 25 اسفند 1403 - 10:41
حجت الاسلام فرهاد داودی پور گفت: در اختیار داشتن هندسه معرفتی دانش، نوعی نقشه هوایی از دانش است که نگاهی به منظره دانش از بلندی را در اختیار دانش پژوه قرار می‌دهد.
دانش،فقه،منطق،علمي،كتاب،هندسه،معرفتي،پژوهشكده،انساني،علوم،اص ...

به گزارش خبرگزاری مهر، به همت انجمن علمی فلسفه اسلامی حوزه دفتر تهران، نهمین نشست علمی از سلسله نشست‌های حکمی شهر هزار حکیم با موضوع (هندسه معرفتی دانش منطق) و با همکاری پژوهشکده حوزوی فقه و علوم انسانی امام رضا علیه السلام در مکان مجتمع حوزوی امام رضا علیه السلام تهران برگزار گردید
مراسم رونمایی از کتاب (هنر درست اندیشیدن) و جشن امضا و هدیه کتاب به حاضرین در نشست رویداد حاشیه‌ای این نشست علمی بود.
در آغاز نشست حجت الاسلام فرهاد داودی پور مدیر پژوهشکده فقه و علوم انسانی و نیز نویسنده کتاب هنر درست اندیشیدن، هندسه معرفتی یک دانش را پاسخ به چهار پرسش قلمداد نمود نخست، این دانش چه ابوابی دارد دوم این دانش چرا این ابواب را دارد سوم ابواب دانش چگونه چیده شده اند و پرسش چهارم ابواب این دانش چرا این گونه چیده شده اند.
وی افزود: در اختیار داشتن هندسه معرفتی دانش، نوعی نقشه هوایی از دانش است که نگاهی به منظره دانش از بلندی را در اختیار دانش پژوه قرار می‌دهد که موجب شتاب در فراگیری دانش خواهد شد.
و نیز توان پیش بینی و تحلیل بنیادین گزاره‌های دانش را در اختیار جویندگان دانش قرار می‌دهد
در ادامه نشست حجت الاسلام جواد قدیری حاجی آبادی مدیر گروه مبانی و منطق فقه نظام ساز پژوهشکده فقه و علوم انسانی امام رضا علیه السلام تهران، ضمن ارج نهی بر تلاش نگارنده محترم کتاب نوآوری کتاب هنر درست اندیشیدن را در نمایانی ارتباط مسائل با هم و بیان ساختاری گزاره‌های دانش منطق برشمرد.
وی ابتنای هندسه معرفتی بر اصطیاد جهت وحدت دهنده دانش و ارتباط جهت وحدت دهنده دانش با غرض دانش را دچار چالش‌های اندیشه‌ای برشمرد که از دیرباز در حوزه‌های علمیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
نیاز به تبیین اصول بنیادین در تولید گزاره‌های دانش منطق از قبیل اصل اصاله الوحود در مقابل اصاله الماهیه ضرورت از دیگر مباحث مطرح شده از سوی حجت الاسلام قدیری بود.
ابتنای تقسیم مفهوم به مفهوم جزئی و مفهوم کلی به اصاله الماهیه از مواردی است که دچار چالش‌های علمی در دانش منطق و فلسفه است و لزوم تبیین اصول پیش انگاشته تحقیق مقتضی روشنی این دست مبانی می‌باشد
دبیری علمی این نشست را جناب آقای دکتر مصطفی احمدی معاون اجرایی پژوهشکده فقه و علوم انسانی بر عهده داشتند