سینما را گران کردید حالا نوبت به نمایشخانگی رسید!
در گران کردن بلیت سینماها که کسی به مخاطب فکر نکرد؛ دل همان مخاطب به تماشای سریالها و فیلمهای پلتفرمها خوش بود و حالا نمایشخانگی را گران کردید.

به گزارش مشرق، از روز گذشته انتقادها به افزایش قیمت محصولات فرهنگی بهای اشتراک پلتفرمهای نمایشخانگی بالا گرفته؛ چرا که هرکدام از پلتفرمهای شاخص (فیلیمو و فیلمنت) هزینه اشتراک ماهیانهشان را نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان رساندند.
اتفاقی که در هفتههای پیش برای سینمای ایران افتاد و بالأخره بعد از حدس و گمانهای فراوان به قیمت ۱۱۰ هزار تومان بلیت رسیدند.
یعنی در واقع مسئولین سازمان سینمایی اعلام کردند که قیمت بلیت سینماهای مدرن ۱۱۰ هزار تومان، ممتاز ۸۸ هزار تومان و درجهیک ۶۶ هزار تومان تعیین شد.
در روزهایی که گرانی معیشت و اتفاقات اقتصادی بیداد کرده، مدیریت اقتصادی فرهنگی میتوانست گرهگشای موضوعات تفریحی مخاطبان علاقهمند به سینما و هنر باشد.
اما پس از گران شدن بلیت سینماها، حالا نوبت به نمایشخانگی رسیده که بسیاری ناامید از گرانی پرده نقرهای، رهسپارِ قابِ نمایشخانگی شده بودند.
البته در هفته گذشته بحثِ عرضه ۱۰۰ هزار تومانی بلیت اکران آنلاین سینمای تلوبیون هم مطرح شد.
پلتفرمی که پیش از این فیلمهای اکران آنلاین خود را رایگان در اختیار مخاطب قرار میداد.
چرا که اصولاً تلوبیون جزو پلتفرمهایی است که رایگان به مخاطبانِ خودش خدمات ارائه میدهد.
اما این موج تازه گرانی، احتمالاً با انتقادهای دیگری هم همراه خواهد شد.
در حالی که هنوز بحث تبلیغات ساماندهی نشده، بیلبوردهای جعلی گسترش بیشتری پیدا کردهاند و البته در فیلیمو و حتی فیلمنت و نماوا هم اختلالات فنی پابرجاست.
زیرا بعضاً به دلیل اختلال، مخاطب بایستی از فیلم در حال تماشای خود خارج شود و دوباره وارد شود و هر بار ورود با تماشای تبلیغاتِ رنگارنگ همراه میشود.
این اتفاق البته در تلوبیون، پلتفرمِ اختصاصی صداوسیما هم در بسیاری از موارد صدایِ انتقاد مخاطبان را بالا برده است.
به نظر میرسد فیلیمو و فیلمنت در کنار گران کردن هزینه اشتراک ماهانهشان، ای کاش فکری به حال اختلالهای فنی و تبلیغاتِ سرسامآور و بیلبوردهای جعلی فیلمهایشان میکردند که اینها هم جزو حقوق مخاطبان است.
حتماً توجه به حقوق مخاطبان، پایه اصلی مشتریمداری است.
البته ناگفته نماند که فیلمنت البته برای عید نوروز، طرح موقت تخفیف ارائه کرده که گاه تا ۶۰ درصد تخفیف به مشتریان میدهد.
اما با این اوصاف، دو بازیگر اصلی این روزهای صنعت ویاودی، سال ۱۴۰۴ را با افزایش قیمت آغاز کردهاند.
در حالی که در روزهای گذشته، پلتفرم فیلیمو با افزایش اشتراک ماهانه از ۱۶۵ هزار تومان به ۱۹۸ هزار تومان، رسانده و پلتفرم فیلمنت نیز از روز گذشته هزینه اشتراک ماهانه را از ۱۵۰ هزار تومان به ۱۹۰ هزار تومان رساند و به رقیبش پیوست.
افزایش یادشده معادل ۲۰ درصد در پلتفرم فیلیمو و ۲۶.۶ درصد در پلتفرم فیلمنت است.
احتمالاً هزینه اشتراک سرویسهای رقیب نیز به زودی بالا خواهد رفت.
البته این نکته هم نباید نادیده گرفته شود؛ ارقام یادشده بعد از افزودن ۱۰ درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به حدود ۲۲۰ هزار تومان (در فیلیمو) و حدود ۲۱۰ هزار تومان (در فیلمنت) میرسد.
شروع این گرانیها با افزایش قیمت بلیت اکران آنلاین آغاز شده بود که البته کماکان هم ادامه دارد.
فیلیمو حدود سه ماه پیش همراه با فیلمنت، فیلمها را با بلیت ۱۰۰ هزار تومان اکران میکرد و بعد از سه ماه حالا فیلم «عزیز» را با ۱۳۰ هزار تومان که با احتساب مالیات به ۱۴۳ هزار تومان میرسد، عرضه میکند.