لیورپول از فصل آینده آدیداس می پوشد/ چگونه یک قرارداد حرفهای آینده باشگاه را تضمین می کند؟
بهطور خلاصه جایی که لیورپول قرار می گیرد در مکانی بسیار زیبا و با پتانسیل بالا برای ادامه رشد از طریق یک برنامه بازاریابی جدید با آدیداس است.

کد خبر: 704338 | ۱۴۰۳/۱۲/۲۵ ۱۲:۲۵:۰۰
قرارداد جدید آدیداس با لیورپول برای تولید البسه باشگاه سوالات زیادی به وجود آورده است.
به گزارش روزنامه اعتماد، اینکه از لحاظ درآمدزایی چه معنایی دارد؟
در نقل و انتقالات چه تاثیری میگذارد و در نهایت لباس فصل آینده قرمزهای آنفیلد چه شکلی است؟
لیورپول پس از اعلام همکاری چند ساله با برند پوشاک ورزشی آدیداس، از فصل 2026 - 2025 لباسهای سهراه آدیداس را بر تن خواهد کرد.
این حرکت که از اول آگوست انجام میشود، گام دیگری به سوی افزایش درآمد تجاری است.
این قرارداد بعد از قرارداد 5 ساله با نایک از راه میرسد.
نشریه The Athletic نگاهی دقیقتر به این قرارداد و معنای آن دارد.
در مورد شرایط قرارداد جدید چه میدانیم؟
این یک معامله پرسود و به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که البته برای باشگاهی به بزرگی لیورپول جای تعجب ندارد.
تیمی که گرچه سهشنبه شب از لیگ قهرمانان حذف شد، اما همیشه جزو تیمهای مطرح و مدعی آن به حساب میآید.
لیورپول در حال حاضر در مسیر قهرمانی لیگ برتر در این فصل قرار دارد و قرمزها در موقعیت قدرتمندی برای مذاکره با شرکای خود هستند.
هنگامی که عملکرد درون زمین بهبود مییابد، ارزش معاملات کیت به ندرت رو به کاهش میرود، بنابراین لیورپول به خوبی میتواند قرارداد جدیدی تنظیم کند.
طبق شرایط فعلی با نایک، لیورپول مبلغ ثابتی معادل 30 میلیون پوند (38.7 میلیون دلار) در هر فصل به اضافه حق امتیاز 20 درصدی از کل فروش خالص کالاهای باشگاهی دریافت میکند که رقم کلی را فراتر از 60 میلیون پوند (77.5 میلیون دلار) میبرد.
مدت دقیق قرارداد جدید فاش نشده است و میزان افزایش به عملکرد و فروش جهانی بستگی دارد.
قراردادهای کیت قبلی با نایک و نیو بالانس پنج سال طول کشید.
قرارداد جدید لیورپول در مقایسه با سایر باشگاههای بزرگ چگونه است؟
بیایید ابتدا با منچستریونایتد شروع کنیم (تیمی که به شکل خندهداری در رده پانزدهم جدول لیگ برتر قرار دارد و این شبیه شوخی است که آنها را با لیورپول مقایسه کنیم) .
با این حال بهرغم مشکلات اخیرشان در لیگ برتر، آنها پس از یک دهه قرارداد با آدیداس در جولای 2023، همچنان رکورددار فروش لباس در لیگ برتر هستند.
ارزش این قرارداد حدود 900 میلیون پوند (1.16 میلیارد دلار) یا 90 میلیون پوند (116 میلیون دلار) در هر فصل بود، اما در صورت عدم دستیابی به اهداف مرتبط با عملکرد باشگاه، این رقم ممکن است کاهش یابد.
جدیدترین بررسی چشمانداز سرمایهگذاری و مالی باشگاههای اروپا که توسط یوفا انجام شده، نشان میدهد که لیورپول و منچستریونایتد در فصل 24-2023 در زمینه تجزیه و تحلیل درآمد از طریق فروش کیت و اقلام هواداری در کنار یکدیگر قرار گرفتند.
این گزارش میگوید که هر دو باشگاه در فصل گذشته 146 میلیون یورو (122.6 میلیون پوند / 158 میلیون دلار به نرخ ارز فعلی) از این بخش خاص در فصل گذشته درآمد به دست آوردند و تنها بارسلونا (171 میلیون یورو)، بایرن مونیخ (171 میلیون یورو) و رئال مادرید (196 میلیون یورو) که بیشترین درآمد را از نظر فروش لباس در جهان دارند از این دو باشگاه جلوترند.
انتظار میرود آخرین قرارداد لیورپول به ارزشی مشابه نزدیکترین رقبای خود از جمله منچسترسیتی و آرسنال نزدیک شود.
سیتی در سال 2019 قراردادی 10 ساله با پوما به ارزش حدود 650 میلیون پوند (فصلی 65 میلیون پوند) امضا کرد.
قرارداد 8 ساله آرسنال با آدیداس در سال 2022 حدود 600 میلیون پوند (75 میلیون پوند به ازای هر فصل) ارزش داشت.
آیا این یک برد بزرگ برای آدیداس است؟
عقد قرارداد با قهرمانان احتمالی لیگ برتر، یک برد بزرگ برای هر برندی است و آدیداس به خصوص خوشحال خواهد شد که یک شریک برتر را از چنگ رقبای دیرینه خود مثل نایک بیرون بکشد.
آدیداس در حال حاضر برای قهرمانان فعلی لالیگا و بوندسلیگا، به ترتیب رئال مادرید و بایرن مونیخ و همچنین یوونتوس، آرسنال و منچستریونایتد کیت تهیه کرده است، بنابراین لیورپول در حال پیوستن به جمع باشگاههای برتر که با غول تولید لباس ورزشی آلمانی همکاری میکنند، است.
آدیداس میگوید پس از تجربه همکاری بین سالهای 1996-1985 و 2012-2006، برای همکاری دوباره با لیورپول هیجانزده هستند.
تعدادی از بازیکنان تیم اصلی از جمله محمد صلاح، ترنت الکساندر-آرنولد، کورتیس جونز، داروین نونز، الکسیس مک آلیستر، دیوگو جوتا، لوئیس دیاز و رایان گراونبرخ نیز خودشان قرارداد جداگانه با آدیداس دارند، بنابراین قرارداد باشگاه احتمالا در آینده آنها را تقویت خواهد کرد.
چرا معامله تا اول آگوست شروع نمیشود؟
این یک مساله غیرعادی است، زیرا قراردادهای تازه برای کیتهای جدید معمولا در ماه ژوئن شروع میشود تا کل دوره پیش فصل را پوشش بدهد.
به عنوان مثال آستونویلا در لیگ قهرمانان اروپا را در نظر بگیرید؛ سال گذشته اگرچه کیت جدید آنها تا آخرین هفته در ماه جولای عرضه نشد، همکاری آنها با آدیداس در ژوئن استارت خورد.
این احتمال وجود دارد که مفاد قرارداد سابق لیورپول با نایک در تاریخ شروع قرارداد جدید نقش داشته باشد.
قرارداد پنجساله نایک قرار بود در ژوئن 2020 شروع شود، اما به دلیل همهگیر شدن بیماری جهانی به تعویق افتاد و لیورپول فصل قهرمانی 20- 2019 را که به خاطر تعطیلی موقت لیگ طولانیتر از حالت نرمال شد با لباس New Balance به پایان رساند.
تاریخ دیرهنگام استارت قرارداد به این معنی است که لیورپول قرار است برنامه پیش فصل خود را با لباس فعلی نایک به انجام برساند.
قبل از اینکه رسما تنها دو هفته قبل از شروع فصل 2026-2025 لباسهای سهراه آدیداس را به تن کند.
این از نظر تجاری لیورپول را در چه شرایطی قرار میدهد؟
بهطور خلاصه جایی که لیورپول قرار میگیرد در مکانی بسیار زیبا و با پتانسیل بالا برای ادامه رشد از طریق یک برنامه بازاریابی جدید با آدیداس است.
آخرین مجموعه از حسابها نشان داد که درآمد تجاری با رشد قوی در مشارکت و خردهفروشی با 36 میلیون پوند افزایش به 308 میلیون پوند خواهد رسید.
قراردادهای سودآوری با UPS، Google Pixel، Peloton و Orion Innovation در این دوره امضا شد و Kodansha و Carlsberg شراکت فعلی خود را با لیورپول گسترش دادند.
خردهفروشی همچنین در هفت نقطه در جهان به رکوردی قابل توجه دست یافته است.
از جمله افتتاح یک فروشگاه جدید در دوبلین، بنابراین قرارداد جدید به دلایل مختلف هیجانانگیز است.
آیا این میتواند بودجه نقل و انتقالات باشگاه را تقویت کند؟
به زبان ساده، پول بیشتر در باشگاه به معنای فرصتی بیشتر برای سرمایهگذاری مجدد در حوزههای دیگر است.
در دو پنجره نقل و انتقالات گذشته لیورپول کم کار بوده است، با این حال آرنه اسلات، سرمربی تیم میگوید برنامههایی برای رسیدگی به تعدادی از پستها در تابستان در دست اجراست.
عملکرد تجاری قوی، بستر محکمی را برای لیورپول فراهم میکند تا بتواند در رقابت باقی بماند و مرحله بعدی فرآیند تیمسازی را آماده کند.
به حداکثر رساندن هر جریان درآمدی برای انجام این کار ضروری است.
کیت جدید کی عرضه میشود؟
جزییات کیتهای جدید یعنی کیتهای خانگی و مهمان از طریق کانالهای رسمی لیورپول و آدیداس فاش خواهد شد و از اول آگوست 2025 برای خرید در دسترس خواهد بود.