گزینه شاذ برای یک بزرگراه؛"مسعود تا مسعود" جای استاندار شهید
آزادراه مراغه-هشترود در 21 آذر افتتاح شد و در حالی که مردم منتظر معرفی این مسیر به نام شهید مالک رحمتی استاندار فقید آذربایجان شرقی بودند حالا با پیشنهاد عجیب فرید موسوی نماینده مراغه برای این مسیر مواجه شده اند؛ آزادراه "مسعود تا مسعود"!

بهگزارش خبرنگار تسنیم از تبریز، افتتاح آزادراه مراغه-هشترود در روز 21 آذر، بهعنوان بخشی از کریدور شرق به غرب کشور، میتوانست به نمادی از وحدت و پاسداشت ارزشهای ملی و محلی تبدیل شود.
اما این مراسم به صحنهای از سیاستزدگی، بیتوجهی به خواستههای مردمی و نادیده گرفتن مقام شهید مالک رحمتی بدل شد.
در حالی که مردم منطقه با امید به نامگذاری این مسیر به نام شهید در مراسم حاضر بودند، انتشار بخشی از ویدیو سخنرانی فرید موسوی، نماینده مراغه، پس از انتشار فیلمی از امتناع فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، از تایید و تثبیت نام شهید مالک رحمتی، موج جدیدی از اندوه اجتماعی و اعتراض مردمی را برانگیخت.
انتشار ویدیویی جدید از مراسم مبنی بر پیشنهاد عجیب «مسعود تا مسعود» از سوی فرید موسوی، به جای نامگذاری این مسیر به نام شهید، بهوضوح بیتوجهی به خواستههای مردم و ارزشهای انقلابی را نشان داد و خشم عمومی را بیش از پیش شعلهور کرد.
اهمیت آزادراه مراغه-هشترود؛ کریدور عشق و توسعه
آزادراه مراغه-هشترود، بخشی از کریدور غرب به شرق است که مرزهای سرخس تا تمرچین را به هم متصل میکند.
این مسیر، خورشید طوس را به خورشید نینوا پیوند میدهد و بهعنوان یک محور گردشگری مذهبی، میتواند نقش مهمی در تقویت ارتباطات فرهنگی و معنوی میان زائران ایرانی کربلا و زائران عراقی مشهد مقدس ایفا کند.
علاوه بر این، این آزادراه نقش کلیدی در توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا و رونق منطقهای دارد.
نامگذاری این مسیر به نام شهید مالک رحمتی، نمادی از پیوند عشق، ایثار و خدمت بود و میتوانست ارزشهای انقلابی و ملی را برجسته سازد.
اما تصمیمگیریهای پشت پرده، بهویژه پیشنهاد «مسعود تا مسعود» از سوی فرید موسوی، این مسیر معنوی و ارزشی را به انحراف کشاند.
شهید مالک رحمتی، خادم آستان قدس رضوی و قائممقام این آستان، تجسم خدمت و ایثار بود.
او در استانداری آذربایجان شرقی با تمام وجود برای پیشرفت و آبادانی منطقه تلاش کرد و در راه خدمت، در سانحه سقوط بالگرد به همراه شهید رییسی و هیئت همراه، در بازگشت از افتتاح سد "قیزقلعه سی" به شهادت رسید.
مالک رحمتی، از خادمین در موکبهای اربعین حسینی بود و یاد و خاطرهاش همچنان در دل مردم زنده است.
مردم منطقه، با امید به پاسداشت مقام شامخ این شهید، در مراسم افتتاحیه آزادراه مراغه-هشترود حاضر شدند.
حتی نوشتههایی با نام شهید مالک رحمتی بر ماشینآلات مستقر در محل نقش بسته بود.
اما در اقدامی نابهنگام، این نام با پردهای پوشانده شد و بیاحترامی آشکاری به مقام شهید صورت گرفت.
مطالبه مردمی و بیتوجهی مسئولان
مطالبه مردم منطقه روشن و ساده بود: نامگذاری آزادراه مراغه-هشترود به نام شهید مالک رحمتی.
این خواسته نهتنها ادای احترام به یک شخصیت برجسته و ایثارگر بود، بلکه بیانگر عزم مردم برای پاسداشت ارزشهای ملی و انقلابی بود.
اما این مطالبه مردمی، بهوضوح نادیده گرفته شد.
غلامرضا رسولزاده، سرپرست اداره کل راهداری حملونقل جادهای استان آذربایجان شرقی، در مصاحبهای با خبرنگار تسنیم، گفت: این موضوع باید در کمیسیون ایمنی کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی مطرح شود.
پس از تصویب و ابلاغ توسط کمیسیون ایمنی کشور، امکان تغییر نام آزادراه مراغه-هشترود به آزادراه شهید مالک رحمتی وجود دارد.
وی همچنین افزود: با توجه به اینکه مصوبه کمیسیون ایمنی کشور وجود ندارد، پیگیر موضوع خواهیم بود تا این آزادراه به نام شهید رحمتی مزین شود.
این وعده هرچند نشاندهنده وجود فرآیندهای اداری در تصمیمگیری است، اما بههیچوجه توضیحدهنده اقداماتی نظیر پوشاندن نام شهید رحمتی یا پیشنهاد نامگذاری عجیب «مسعود تا مسعود» نیست.
مردم همچنان منتظر تحقق این وعده و احترام به خواستههایشان هستند.
نقش منفی فرید موسوی؛ سیاستزدگی به جای احترام
در میان اعتراضات مردمی، پیشنهاد عجیب «مسعود تا مسعود» از سوی فرید موسوی، نماینده مراغه در مجلس شورای اسلامی، بهوضوح نشاندهنده انحراف از مسیرخواست مردم منطقه و ارزشهای انقلابی و ملی بود.
این پیشنهاد نهتنها هیچ ارتباطی با هویت این کریدور ندارد، بلکه به نوعی تلاش برای به حاشیه بردن خواستههای مردمی است.
چرا نمایندهای که باید صدای مردم منطقه باشد، چنین پیشنهادی را مطرح کرده است؟
آیا این اقدام بهمنظور جلب منافع خاص سیاسی صورت گرفته است؟
فرید موسوی، بهجای پیگیری مطالبات مردمی و احترام به شهید مالک رحمتی، تصمیم گرفت با این پیشنهاد عجیب، توجهها را از خواسته مردم منحرف کند.
این رفتار، نهتنها نمایانگر بیتوجهی به ارزشهای ملی و انقلابی بود، بلکه شکاف میان مسئولان و مردم را بیشازپیش آشکار کرد.
سکوت وزیر راه و شهرسازی؛ بیتوجهی به خواستههای مردمی
وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم، هیچ پاسخی به خواستههای مطرحشده درباره نامگذاری آزادراه نداد.
سکوت وزیر، بهوضوح نشاندهنده بیتوجهی به دغدغههای مردم و فعالان اجتماعی بود.
در شرایطی که انتظار میرفت مسئولان با اتخاذ تصمیماتی ارزشی و احترامآمیز، اعتماد مردم را جلب کنند، این سکوت و سیاستزدگی، موجی از خشم و ناامیدی در میان مردم ایجاد کرد.
طوس تا نینوا بر مسعود تا مسعود ارجحیت دارد
در شرایطی که آزادراه مراغه-هشترود میتوانست بهعنوان «طوس تا نینوا» نمادی از عشق، ایثار و ارتباطات فرهنگی باشد، پیشنهاد «مسعود تا مسعود» چیزی جز یک تصمیم سیاسی و ناموجه نیست.
این پیشنهاد، نهتنها هیچ ارتباطی با هویت این کریدور ندارد، بلکه بهوضوح نشاندهنده انحراف از مسیر ارزشی و فرهنگی این پروژه است.
لزوم پاسخگویی مسئولان و احترام به خواستههای مردم
اتفاقات رخداده در مراسم افتتاح آزادراه مراغه-هشترود، نمادی از سیاستزدگی و بیتوجهی به ارزشهای انقلاب و مطالبات مردمی بود.
پیشنهاد «مسعود تا مسعود» از سوی فرید موسوی، نهتنها هیچ ارتباطی با هویت این کریدور ندارد، بلکه بهوضوح نشاندهنده انحراف از مسیر ارزشی و فرهنگی این پروژه است.
اکنون وظیفه وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان است که با شفافسازی در این موضوع، نام شهید مالک رحمتی را برای این آزادراه احیا کنند.
تصمیمگیری صحیح در این زمینه، علاوه بر ترمیم اعتماد مردم، پیامی روشن از احترام به ارزشهای ایثار و شهادت خواهد بود.
آزادراه مراغه-هشترود، مسیری استراتژیک و کریدوری از عشق و توسعه است.
این مسیر باید به نام شهید مالک رحمتی مزین شود تا برای همیشه یادآور خدمت و ایثار او باشد.
هر نام دیگری، چیزی جز بیاحترامی به مردم و شهید نخواهد بود.
انتهای پیام/