خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 25 اسفند 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سیاست‌های امیدبخش جبران عقب‌ماندگی آموزش در سیستان وبلوچستان - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 25 اسفند 1403 - 13:54
دولت سیزدهم با درک عمیق از عمق محرومیت های استان سیستان و بلوچستان، به ویژه در حوزه آموزش، گام های جدی و عملی را برای جبران این عقب ماندگی تاریخی برداشت که این مسیر همچنان ادامه دارد.
استان،آموزشي،سيستان،بلوچستان،نهضت،اجراي،اعتبارات،طرح،مدارس،ت ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، در پهنه وسیع و زرخیز ایران زمین، استان سیستان و بلوچستان با تاریخ کهن و فرهنگ غنی خود، همواره به‌عنوان گنجینه‌ای از تمدن و اصالت شناخته شده است؛ در کنار این شکوه تاریخی اما عقب‌ماندگی‌های توسعه‌ای ناشی از بی‌توجهی در دوران پهلوی، به‌ویژه در حوزه زیرساخت‌های آموزشی بر این استان سایه افکنده است.
اگر چه پس از انقلاب و به ویژه در دهه اخیر تلاش بی‌نظیر و ستودنی در حوزه ساخت مدارس در سیستان و بلوچستان صورت گرفته است، اما کمبود فضاهای آموزشی استاندارد و کلاس‌های درس مناسب، معضلی ریشه‌دار در این منطقه بوده که نه تنها فرصت‌های برابر آموزشی را از دانش‌آموزان این استان سلب کرده، بلکه بر روند توسعه و پیشرفت کلی منطقه نیز اثرات منفی عمیقی بر جای گذاشته است.
روایت تلخ محرومیت آموزشی
دانش‌آموزان این استان، در بسیاری از مناطق، به‌جای نشستن در کلاس‌های درس مجهز و ایمن، مجبور به تحمل شرایط نامساعدی هستند که نه تنها انگیزه تحصیل را در آنان کاهش می‌دهد، بلکه سلامت جسمی و روحی آنان را نیز به خطر می‌اندازد.
تصاویری از مدارس خشت و گلی و بعضاً کپری و دانش‌آموزانی که در فضاهای نامناسب مشغول به تحصیل هستند، بارها در رسانه‌ها منتشر شده و قلب هر ایرانی دغدغه‌مند را به درد آورده است.
این عقب‌ماندگی تاریخی در حوزه زیرساخت‌های آموزشی، صرفاً یک مشکل فنی و عمرانی نیست؛ بلکه مسئله‌ای چندوجهی است که ریشه در عوامل مختلفی از جمله پراکندگی جغرافیایی، کمبود اعتبارات، و بی‌توجهی‌های گذشته دارد.
بارقه‌های امید در افق روشن
در چنین شرایطی اما بارقه‌های امیدی نیز در حال درخشیدن است.
دولت سیزدهم با درک عمیق از عمق محرومیت‌های استان سیستان و بلوچستان، به‌ویژه در حوزه آموزش، گام‌های جدی و عملی را برای جبران این عقب‌ماندگی تاریخی برداشت که این مسیر همچنان ادامه دارد.
نهضت مدرسه‌سازی، طرحی جامع و بلندپروازانه است که با هدف توسعه عدالت آموزشی و رفع محرومیت از مناطق کم‌برخوردار، به‌ویژه سیستان و بلوچستان آغاز شده و امیدهای فراوانی را در دل مردم این استان زنده کرده است.
این نهضت، صرفاً یک برنامه کوتاه‌مدت و مقطعی نیست؛ بلکه یک رویکرد تحولی و پایدار است که با مشارکت تمامی ظرفیت‌های ملی و استانی، به دنبال ایجاد تغییرات بنیادین در زیرساخت‌های آموزشی سیستان و بلوچستان است.
عزم دولت بر این است که دیگر هیچ دانش‌آموزی در این استان، به‌دلیل کمبود فضای آموزشی مناسب، از تحصیل باز نماند و تمامی کودکان و نوجوانان این سرزمین، از فرصت‌های برابر آموزشی بهره‌مند شوند.
برای درک بهتر ابعاد این نهضت مدرسه‌سازی و اقدامات انجام‌شده در استان سیستان و بلوچستان، سراغ میثم لک‌زایی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سیستان و بلوچستان رفتیم و با وی به گفت‌وگو نشستیم.
لک‌زایی با چهره‌ای مصمم و پرانرژی، از تلاش‌های شبانه‌روزی مجموعه نوسازی مدارس استان برای تحقق اهداف این نهضت سخن گفت.
نهضت توسعه عدالت آموزشی در سیستان و بلوچستان
لک‌زایی در ابتدای سخنان خود، به اهمیت موضوع عدالت آموزشی و ضرورت توجه ویژه به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی، با هدف رفع محرومیت‌های تاریخی استان و ایجاد فرصت‌های برابر برای تمامی دانش‌آموزان، در دستور کار قرار گرفته است.
این نهضت، با حضور و حمایت استاندار محترم، معاونین استانداری، فرمانداران، دهیاران و تمامی مسئولان استانی، به یک حرکت فراگیر و همه‌جانبه تبدیل شده است.
وی ادامه داد: همچنین در همایش ملی نهضت مدرسه‌سازی که با حضور رئیس جمهور در چابهار برگزار شد، بر ضرورت اجرای این طرح و تخصیص منابع کافی برای آن، تأکید ویژه‌ای صورت گرفت.
این نشان از عزم جدی دولت برای حل مشکلات آموزشی استان سیستان و بلوچستان دارد.
نیازسنجی دقیق، کلید موفقیت طرح
مدیرکل نوسازی مدارس استان، با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و مبتنی بر نیاز واقعی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای، اظهار داشت: پیش از آغاز اجرای نهضت مدرسه‌سازی، یک نیازسنجی دقیق و جامع در سطح استان انجام شد.
بر اساس این بررسی‌های کارشناسی، مشخص شد که استان سیستان و بلوچستان نیازمند احداث 6533 کلاس درس جدید است.
وی تأکید کرد: با اجرای این طرح، بسیاری از مشکلات و کمبودهای فضای آموزشی استان برطرف خواهد شد و دانش‌آموزان مناطق محروم، از امکانات آموزشی استاندارد و باکیفیت بهره‌مند خواهند شد.
این امر، به ارتقای سطح علمی و آموزشی استان و کاهش نابرابری‌های آموزشی کمک شایانی خواهد کرد.
افزایش چشمگیر اعتبارات دولتی برای مدرسه‌سازی
مدیرکل نوسازی مدارس استان، با اعلام خبر افزایش چشمگیر اعتبارات دولتی در حوزه مدرسه‌سازی، گفت: در سفر رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان، مبلغ 2200 میلیارد تومان برای توسعه فضاهای آموزشی استان اختصاص یافت.
این میزان اعتبار، نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به رفع مشکلات آموزشی استان است.
وی افزود: از این مبلغ 2200 میلیارد تومان، 1000 میلیارد تومان در سال 1403 و 1200 میلیارد تومان در سال 1404 هزینه خواهد شد.
این تخصیص اعتبارات، پشتوانه مالی قوی برای اجرای نهضت مدرسه‌سازی فراهم کرده است.
لک‌زایی همچنین به تخصیص اعتبارات استانی و توازنی برای پروژه‌های مشارکتی اشاره کرد و گفت: «علاوه بر اعتبارات ملی، نزدیک به 550 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و 150 میلیارد تومان از محل اعتبارات توازنی به پروژه‌های مشارکتی اختصاص داده شده است.
این منابع مالی، سهم دولت در پروژه‌های خیری را تأمین خواهد کرد و زمینه مشارکت بیشتر خیرین مدرسه‌ساز را فراهم خواهد نمود.
تشکیل تیم‌های بین‌بخشی برای اجرای موفق طرح
مدیرکل نوسازی مدارس استان، با تأکید بر اهمیت هماهنگی و همکاری بین‌بخشی در اجرای طرح‌های بزرگ، گفت: برای اجرای موفق نهضت مدرسه‌سازی، تیم‌های بین‌بخشی متشکل از فرمانداران، دهیاران، شورای شهر، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده است.
وی افزود: این تیم‌ها، با هماهنگی استانداری و با ابلاغ وزرای محترم آموزش و پرورش و کشور، وظایف مشخصی بر عهده دارند و ملزم به همکاری کامل در اجرای طرح هستند.
تشکیل این تیم‌های بین‌بخشی، نشان‌دهنده رویکرد نظام‌مند و هماهنگ دولت برای اجرای این طرح است.
امید به حل بخش عمده مشکلات آموزشی تا سال 1404
لک‌زایی با ابراز امیدواری نسبت به آینده روشن آموزش در سیستان و بلوچستان، گفت: امید داریم با اجرای کامل این طرح تا سال 1404، بخش زیادی از مشکلات فضای آموزشی استان حل شود.
این نهضت، با همکاری دولت، خیرین، مردم و گروه‌های جهادی در حال اجراست و ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان، از حداقل‌های شایسته در فضای آموزشی بهره‌مند شوند.
وی تأکید کرد: ما به آینده آموزش در سیستان و بلوچستان خوش‌بین هستیم و معتقدیم با همت و تلاش جمعی، می‌توانیم چهره محرومیت را از این استان بزداییم و زمینه شکوفایی استعدادهای نهفته در دل این سرزمین را فراهم آوریم.
عزم ملی برای توسعه سیستان و بلوچستان
نهضت مدرسه‌سازی در سیستان و بلوچستان، فراتر از یک پروژه عمرانی، نمادی از عزم ملی برای جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی این استان و تحقق عدالت آموزشی است.
این نهضت، بارقه‌ای از امید در دل دانش‌آموزان و خانواده‌های سیستان و بلوچستانی است که سال‌ها چشم انتظار توجه و اقدام مسئولان بودند.
اجرای موفق این طرح، نیازمند تداوم حمایت‌های دولتی، مشارکت فعال مردمی و تلاش‌های بی‌وقفه تمامی دست‌اندرکاران است.
بی‌تردید، با همدلی و هم‌افزایی، می‌توانیم شاهد تحولات بنیادین در حوزه آموزش سیستان و بلوچستان باشیم و آینده‌ای روشن‌تر را برای نسل‌های آینده این استان رقم بزنیم؛؛ آینده‌ای که در آن، هیچ کودکی به‌دلیل کمبود مدرسه، از تحصیل باز نماند و هر دانش‌آموزی، در فضایی امن و استاندارد، به تحصیل و رشد بپردازد؛ این، آرزوی قلبی هر ایرانی دغدغه‌مند است.
انتهای پیام/