تدوین اطلس آسیبهای اجتماعی و روانی مدارس اردبیل - تسنیم
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: اطلس آسیب های اجتماعی و روانی دانش آموزان با همکاری مدیران مدارس در استان اردبیل تهیه و تدوین شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، غفور حضوری عصر دوشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش و در تشریح طرح نماد و ضرورت اجرای آن در کلیه مدارس اظهار کرد: در این طرح که با هدف کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی با همکاری وزارت کشور و 14 دستگاه دیگر در حال انجام است، سعی بر این است تا در حوزه آموزش و پرورش نیز مهمترین آسیبها و دغدغههای دانشآموزان جمعبندی شده و در شورای اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در کلیه مدارس استان در قالب جلسات تخصصی آسیبهای پرخطر و شیوع آنها به صورت دقیق و بعد از رصد چند ساله احصا شده و در قالب سامانه نماد به صورت محرمانه تکمیل و در اختیار متولیان امر قرار گرفته است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: از 71 هزار آسیب ثبت شده، 61 خرده آسیب بزرگ در حوزه آموزش و پرورش مورد توجه بوده که اصلیترین آسیب در حوزه دانشآموزی طلاق والدین است که بسیاری از مدیران مدارس را درگیر کرده است.
حضوری افزود: در مقطع متوسطه اول و دوم با بررسیهای انجام شده عمده آسیبهای دانشآموزان از طلاق والدین گرفته تا خشونت، استعمال دخانیات، مصرف مواد مخدر و سایر ناهنجاریها مورد رصد و پایش قرار گرفته تا با مداخله بهنگام بخش عظیمی از این آسیبها رفع شود.
همکاران ما در قالب 10 گروه مشاوره با شماره تلفن 1570 از صبح تا شب در خدمت دانشآموزان هستند تا در حوزههای مختلف مشکلات آنها را شنیده و راهنماییهای لازم را انجام دهند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان اردبیل اضافه کرد: یکهزار و 954 تماس برقرار شده عمدتا مربوط به دختران و در مراحل بعد پسران بوده که از مشاورههای تحصیلی و کاهش آسیبهای اجتماعی بهرهمند شدند.
حضوری بیان کرد: در کل استان 14 دستگاه در این حوزه تعهد دارند که از مدیریت و برنامهریزی گرفته تا بهزیستی و سایر دستگاهها سعی میکنند به تعهدات خود در موضوعات و محورهای مختلف توجه کرده و بر اساس اطلس تدوین شده در باب آسیبهای اجتماعی دانشآموزان در رفع این مشکلات گامهای اساسی بردارند.
وی در ادامه یادآور شد: حتی در حوزه ساماندهی کودکان کار با بهزیستی و سایر نهادها همکاری لازم انجام شده و مدیریت اجتماعی استانداری نیز بیشترین همکاری را انجام میدهد تا ما بتوانیم در قالب شورای اجتماعی استان این آسیبها را با وسواس و دقت خاص مورد رصد و پایش قرار داده و زمینه حل مشکلات را فراهم کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان اردبیل همراهی والدین را در این زمینه بسیار مهم اعلام کرد و گفت: ما از ظرفیت دستگاههای فرهنگی و کارشناسان مذهبی نیز در این زمینه استفاده کرده و معتقدیم بهترین درمان در حوزه آسیبهای اجتماعی گرایش به مسائل دینی و معنوی است که در رأس آن نماز و واجبات میتواند نسل آینده را از آسیبها و دغدغههای جدی برحذر دارد.
انتهای پیام/131/