خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 28 اسفند 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رعایت حقوق مسافران اولویت نخست فرودگاه‌ها

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | سه شنبه، 28 اسفند 1403 - 11:00
رعایت حقوق مسافران هوایی و خدمت‌رسانی مطلوب به هموطنان، اولویت نخست فرودگاه‌های کشور در ایام نوروز است.
كشور،مسافران،نوروزي،حقوق،هوايي،فرودگاهي،ايام،شركت،هواپيمايي، ...

باشگاه خبرنگاران جوان - سفر‌های نوروزی هموطنان از روز ۲۳ اسفندماه سال جاری در فرودگاه‌های کشور آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰ فروردین ماه امسال ادامه داشته باشد.
با توجه به تاکید دکتر فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی مبنی بر جلب رضایتمندی مسافران و سنجش مستمر عملکرد خدمات به مسافران حمل و نقل هوایی در فرودگاه‌های کشور، رعایت حقوق مسافران با توجه به آیین‌نامه حقوق مسافر بر اساس سند مصوب ۱۹۴۰ سازمان هواپیمایی کشوری در تمام فرودگاه‌های کشور در دستور کار قرار گرفته است.
سال گذشته بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر با حمل و نقل هوایی از طریق فرودگاه‌های کشور سفر‌های نوروزی خود را انجام داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود با افزایش بیش از ۱۰ درصدی امسال بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفراز طریق فرودگاه‌های کشور به مقاصد نوروزی خود سفر کرده‌اند.
از مدت‌ها پیش ستاد نوروزی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای سهولت انجام سفر‌های نوروزی کار خود را آغاز کرد تا با هماهنگی‌های لازم با مدیران آن شرکت‌های هواپیمایی، سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران فرودگاه‌های کشور سفر‌های نوروزی هموطنان در این ایام بدون هیچ مشکلی در فرودگاه‌های کشور به خوبی انجام شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در این خصوص گفت: عملیات نوروزی شرکت فرودگاه‌ها در حالی از روز ۲۳ اسفند ماه آغاز شده که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی‌های لازم جهت ارائه خدمات مطلوب به هموطنان عزیز در این ایام درفرودگاه‌های کشور در دستورکار قرار گرفته تا با رعایت حقوق کامل مسافر و اطلاع‌رسانی گسترده در فرودگاه‌های کشور خاطرات خوشی از سفر‌های نوروز ۱۴۰۴ در ذهن مسافران فرودگاهی باقی بماند.
محمد امیرانی تاکید کرد: تمام هماهنگی لازم با نهاد‌ها و سازمان در فرودگاه‌های کشور انجام شده تا همه مسافران و هموطنان عزیز ما بتوانند در ایام تعطیلات نوروزی سفر‌های خود را بدون هیچ مشکلی به سهولت انجام دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: طرح سنجش و پایش کیفیت خدمات فرودگاهی با اولویت فرودگاه‌های پرترافیک در اولویت نخست قرار گرفته و طبق هماهنگی‌های انجام شده باید در تمام ایام سفر‌های نوروزی، کیفیت خدمات فرودگاهی در سطح قابل قبولی ارائه شود.
امیرانی با بیان اینکه در نشست با مدیران شرکت‌های هواپیمایی بر رعایت حقوق مسافران در فرودگاه‌های کشور تاکید شده است، گفت: در این خصوص اطلاعیه‌ای در سطح فرودگاه‌های کشور منتشر که حاوی مطالب مربوط به صدور بلیت و شفافیت قیمت، تاخیرات پروازی، لغو پروازها، تغییر اجباری مسیر، تغییر کلاس پروازی، حقوق مسافر در قبال بار و جامه دان، حقوق مسافران توان‌خواه به خصوص در ایام سفر‌های نوروزی و نحوه شکایت و پیگیری حقوق مسافران در این اطلاعیه به خوبی تبیین شده است.
همچنین در راستای بهبود و ارتقای خدمات فرودگاهی و جلب رضایتمندی مسافران و نیز ارزیابی، کنترل عملکرد و سنجش مستمر خدمات فرودگاهی به خصوص در ایام نوروز، سامانه پیامکی برخط به شماره ۱۰۰۰۷۰۶۹ مرکز کنترل و کال سنتر از طریق تلفن همراه به صورت هوشمند پایش، تا با بررسی نقطه نظرات مسافران نوروزی در فرودگاه‌های کشور، نسبت به رفع نواقص و کاستی‌های احتمالی اقدامات لازم به عمل آید.
مقرر شده با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی و نیز مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، آیین‌نامه حقوق مسافر در تمام فرودگاه‌های کشور نصب و شرکت فرودگاه‌ها با نظارت شبانه‌روزی عملکرد شرکت‌های هوایی و فرودگاه‌های کشور را در این ایام پایش کند.
همزمان با آغاز سفر‌های نوروزی تمام تلاش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران این است تا با اطلاع‌رسانی موثر و با استفاده از سامانه‌های پایش و کنترل خدمات فرودگاهی در تمام فرودگاه‌های کشور، رضایت‌مندی مسافران از خدمات فرودگاهی ارتقا یابد.
در این راستا آیین‌نامه حقوق مسافر در تمام ترمینال‌های داخلی و بین‌المللی فرودگاه‌های کشور نصب شده تا مسافران با اطلاع از حق و حقوق قانونی خود از ابزار‌های پاسخگویی شرکت‌های هواپیمایی در این زمینه به خوبی مطلع شوند.
مدیران شرکت فرودگاه‌ها معتقدند، آگاهی مسافران از حق و حقوق قانونی خود در سفر‌های هوایی سبب خواهد شد، شرکت‌های هواپیمایی نیز موظف به رعایت، شان و کرامت مسافران خود در فرودگاه‌های کشور باشند و انجام پرواز‌های ایمن، زمینه افزایش رضایتمندی مسافران از حمل و نقل هوایی و خدمات فرودگاهی به‌خصوص در این ایام را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.
منبع: شرکت فرودگاه‌ها