خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 29 اسفند 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

۵۰۰ سایت و دفتر هواپیمایی تعلیق شد/بازرسی های سرزده سازمان هواپیمایی آغاز شد

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | سه شنبه، 28 اسفند 1403 - 18:18
طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری ۵۰۰ سایت و دفتر هواپیمایی یه دلیل گران فروشی تخلف از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تعلیق شدند.
هواپيمايي،بليت،مسافران،هوايي،فروش،سازمان،نظارت،حقوق،نوروزي،م ...

همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آغاز سفرهای نوروزی بخش زیادی از مسافران سفرهای نوروزی خود را از طریق بخش هوایی انجام می دهند که‌ البته در این بین مشکلات بسیاری وجود داشت که یکی از مهم ترین آن فروش بلیت چارتری و یا گران فروشی بلیت بود که همین امر باعث شد که وزیر راه وشهرسازی در چند هفته گذشته تذکرات و ابزار گلایه مندی از این وضعیت کند که‌ در همین زمینه سازمان هواپیمایی کشوری ورود کرده و اقدام به تشدید نظارت بر آژانس های مسافرتی و سایت‌های فروش بلیت کند.
که در همین رابطه‌سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: به منظورجلوگیری از سوداگری و گران فروشی بلیت هواپیما به صورت مستمر به نظارت و بازرسی از نحوه فروش و نظارت شرکت‌های هواپیمایی بر فروش بلیط و فعالیت دفاتر خدمات مسافرت هوایی اقدام می کند.
همچنین با توجه به قرار داشتن در دوره اوج سفرهای نوروزی و به منظور پایش و نظارت بر بازار فروش بلیت هواپیما، بازرسی مشترک دفتر نظارت سازمان هواپيمايي کشوری و واحد بازرسی وزارت صمت به صورت سرزده از شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی آغاز شده است و تا پایان تعطیلات نوروز ادامه خواهد داشت و در صورت محرز شدن هرگونه تخلف، شرکتها و دفاتر متخلف ضمن برخوردهای قانونی بر اساس قوانین و مقررات این سازمان، جهت برخوردهای مقتضی به دادسرای ویژه فرودگاههای تهران و سازمان تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.
در این راستا می توان گفت در نه ماهه گذشته تاکنون بالغ بر ۵۰۰ سایت و دفتر خدمات مسافرت هوایی تعلیق شده اند.
گفتنی است برخی کانالهای و سایت های غیرمجاز فاقد مجوز نسبت به فروش بلیت هواپیما اقدام می کنند که در این صورت به مسافران تاکید می شود از سایت های معتبر خریداری و بلیت خود را از طریق سایت شرکتهای هواپیمایی صحت سنجی کنند.
براساس الزامات سازمان هواپیمایی کشوری شرکت ها ملزم شدند نسبت به رعایت دستورالعمل حقوق مسافر پای بند باشند و به منظور آشنایی بیشتر مسافران بخش حمل ونقل هوایی کارتکس دستورالعمل حقوق مسافر را تحت عنوان "دانستنی های پرواز" در دو بخش ایمنی و حقوق مسافر در باکس جلوی صندلی پرواز و محیط فرودگاهی قرارداده شود تا مسافران بیش از پیش به حقوق خود در بخش حمل و نقل هوایی آگاه شوند.
همچنین با توجه به آغاز پروازهای نوروزی و به منظور بهبود شرایط سفر و افزایش رضایتمندی مسافران و نظارت دقیق بر رعایت حقوق مسافر، مركز مديريت و كنترل پروازها و خدمات مسافران نوروزي (OCC) با هدف کاهش تاخیر پروازها، مانیتورینگ تمامي فرودگاه‌ها به‌ویژه فرودگاه‌های پرتردد، هم‌پوشانی مشکلات شرکت‌ها، پردازش اطلاعات و ارتقای سطح خدمات هوایی، به صورت مجازی راه اندازی شده است.
به دلیل محدودیت در برخی فرودگاههای کشور در زمان تاخیر و یا لغو پروازها هتل به اندازه کافی وجود نداشته اما اقدامات جایگزین صورت خواهد گرفت.
از مسافران تقاضا می شود هرگونه شکایت خود در زمینه گرانفروشی یا فروش اجباری را از طریق مراجعه به سایت سازمان به آدرس caa.gov.ir در سامانه حقوق مسافر به همراه مستندات لازم ثبت و پیگیری کنند و با توجه به پایش سامانه مذکور به صور ت مستمر در اسرع وقت توسط کارشناسان این سازمان تا حصوص نتیجه پیگیری‌های لازم به عمل خواهد آمد.
#سازمان_هواپیمایی_کشوری