دستور استاندار آذربایجان شرقی برای تسریع در مرمت دبیرستان فردوسی تبریز
تبریز- استاندار آذربایجان شرقی برای تسریع در مرمت دبیرستان فردوسی تبریز دستور داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، استاندار آذربایجان شرقی روز جمعه با حضور دو ساعتی در این مرکز آموزشی ۱۱۰ ساله نشان داد که فرهنگ و مسائل مرتبط با آن در اولویت دغدغههای اوست.
در این میان، پیوستن شهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور به جمع میهمانان جلسه که اتفاقاً خود از دانش آموختگان این مدرسه بوده، نسبت به آن عرق داشته و سالها در کسوت عضو هیأت امنای دبیرستان ماندگار فردوسی تبریز، برای پویایی و ماندگاری آن کوشیده است، بر ضرورت اتخاذ تصمیمات جدی برای تعیین تکلیف طرح مرمت و تجهیز این مرکز آموزشی دلالت میکرد.
نکته جالب توجه در این بازدید، حضور رسول براهنی، مدیر موفق و نام آشنای دبیرستان ماندگار «فردوسی» تبریز در اوایل دهه ۱۳۶۰ و ابراهیم شامخی از دبیران سرشناس این مدرسه از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۸۲ بود.
حضور جمعی از دانش آموختگان دهههای ۱۳۴۰ تا ۱۳۶۰ دبیرستان فردوسی تبریز نیز در جلسه مرمت و تکمیل ابن مرکز آموزشی تاریخی، اهمیت آن را مضاعف کرد؛ به ویژه اینکه آنان امروزه جزو نخبگان علمی، اقتصادی و فرهنگی تبریز به شمار میروند.
بدیهی است که در تشکیل این جلسه فرهنگی پربار، «انجمن دانش آموختگان دبیرستان ماندگار فردوسی» و آقای نجاری کهنمویی، مدیرعامل پیگیر و خستگی ناپذیر آن نقش ویژه ای داشت، ضمن اینکه آقای حسن زاده، مدیر فعلی دبیرستان نیز با حمایتهای بی دریغش به رونق این گردهمایی نخبگانی کمک میکرد.
استاندار آذربایجان شرقی و حاضران در جلسه، در ورودی دبیرستان به تماشای تصاویر شهدا و جمعی از فرهیختگان سالهای آغازین فعالیت این مرکز آموزشی، ایستاده و پس از آن برای بازدید از کیفیت مرمت، به ساختمان قدیمی و «اچ» شکل رفتند که عملیات ساخت آن در سال ۱۳۰۸ شمسی پایان یافته است.
حال که به اینجا رسیدیم، بد نیست بدانید که دبیرستان ماندگار «فردوسی» تبریز در سال ۱۲۹۵ شمسی و در دوره ریاست عباس ادهم بر اداره فرهنگ و بهداشت ایالت آذربایجان ابتدا در محله سرخاب، پس از آن در ششگلان، حرمخانه و دانشسرای پسران و با نام «مدرسه متوسطه محمدیه» تشکیل کلاس داده و در سال ۱۳۲۰ به محل فعلی آن در خیابان امام خمینی، حدفاصل چهار راه شریعتی و باغ گلستان نقل مکان کرده است.
بدون شک حضور استاندار آذربایجان شرقی در دبیرستان ماندگار «فردوسی» تبریز با همراهی رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس شورای شهر تبریز، مدیران کل آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و نوسازی مدارس استان و پیشکسوتان و دانش آموزان دهههای قبل، علاوه بر مرور خاطرات ۱۱۰ سال نقش آفرینی بی بدیل این مرکز آموزشی در سپهر تعلیم و تربیت ایران زمین، حکایت از عزم حدی مدیریت ارشد استان برای تسریع در تکمیل عملیات مرمت و بازسازی آن دارد.
بدیهی است که تحقق این امر با لحاظ ضیق منابع مالی دولت، جز با مشارکت دانش آموختگان دبیرستان ماندگار فردوسی میسر نیست؛ به ویژه اینکه شخصاً و به کرات از این بزرگان که امروزه صدی نود آنان نه تنها در ایران که در اقصی نقاط جهان، مصدر کارها و مسوولیتهای بزرگ هستند، شنیدهام که با عشق و از ته دل اعلام کردهاند که «ما هر چه داریم از این مدرسه داریم و اینجا خانه دوم ماست».
استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه با تاکید بر لزوم تسریع در تکمیل مرمت و بازسازی ساختمان تاریخی دبیرستان ماندگار فردوسی خطاب به حاضران گفت: بسیار خوشحالم که امروز به عنوان یک معلم و نه استاندار، در جمع شما هستم.
بهرام سرمست با بیان اینکه دبیرستان ماندگار فردوسی تبریز، مهد پرورش نخبگان و مفاخر شمال غرب در طول افزون بر یک سده گذشته بوده است، دستور داد که همایش تجلیل از چهرههای ماندگار این مرکز آموزشی قدیمی و پیشرو در سال جدید برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ دوستی و خیرخواهی تبریزیان، افتخارآمیز است، افزود: در این راستا، تکمیل دبیرستان ماندگار فردوسی نیز یک کار ماندگار است.
وی با تاکید بر اینکه کارکرد مدرسهای و آموزشی دبیرستان باید حفظ شود، اضافه کرد: البته با توجه به تعدد اتاقهای ساختمان تاریخی مدرسه، میتوان از برخی از آنها برای کارهای جانبی مانند برپایی موزه، آزمایشگاه و...
بهره برد.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: برای از سرگیری عملیات تکمیل مرمت و بازسازی ساختمان تاریخی دبیرستان ماندگار فردوسی در سال جدید چهار میلیارد تومان اعتبار میدهیم، اما بدیهی است که مسؤولیت قسمت عمده کار با شهرداری میباشد.
وی گفت: بدیهی است که دانش آموختگان دبیرستان نیز برای رضایت خاطر خودشان و تجدید خاطرات زیبای دوران دانش آموزی در این مدرسه تاریخی به تسریع در تکمیل مرمت و بازسازی آن کمک خواهند کرد.
وی تاکید کرد: همزمان با برگزاری کنگره بزرگداشت استاد شهریار ۱۱۰ مین سالگرد تأسیس دبیرستان فردوسی و تجلیل از چهرههای ماندگار آن نیز برگزار شود.
حیدر فتح زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز به عنوان یکی از علاقه مندان و حامیان مرمت دبیرستان ماندگار فردوسی تبریز نیز در این جلسه بر اعلام آمادگی این سازمان برای کمک به تسریع در اختصاص اعتبارات لازم جهت از سرگیری عملیات مرمت آن اعلام آمادگی کرد.
وی افزود: برای این منظور، تدابیر ضروری جهت اجرای امانی طرح توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اتخاذ میشود.
غلامرضا احمدی، رئیس شورای اسلامی کلان شهر تبریز نیز اعلام کرد که اعتبار ۲ میلیارد تومانی مرمت ساختمان تاریخی دبیرستان در بودجه شهرداری لحاظ شده است.
اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم حفظ کاربری آموزشی و مدرسهای دبیرستان ماندگار فردوسی تبریز از برنامه ریزی برای احیای سینما فرهنگیان در مجاورت این مدرسه خبر داد.
وی با بیان اینکه تکمیل عملیات مرمت و بازسازی دبیرستان ماندگار فردوسی از اولویتهای آموزش و پرورش استان است، مشارکت مردمی در این زمینه را بسیار مهم خواند.
احمد حمزه زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه، با ارائه گزارشی از استحکام بخشی بنا، تعویض تیرهای چوبی بخشی از ساختمان و تعمیر زیرزمین با ۷۰ سانتی متر خاکبرداری، از نیاز به ۴۴ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مرمت ساختمان تاریخی دبیرستان ماندگار فردوسی تبریز خبر داد.
فرهاد فرهودی، مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی نیز از آمادگی این نهاد برای هر گونه کمک به نوسازی دبیرستان فردوسی، خبر داد و گفت: آمادهایم هر سال پنجرههای چوبی یک طبقه از ساختمان را تأمین و تعویض کنیم.
غلامرضا حسن زاده، مدیر دبیرستان ماندگار فردوسی تبریز نیز که سابقه نزدیک به سه دهه مدیریت این مرکز آموزشی را در کارنامه دارد، حفظ کارکرد مدرسهای ساختمان تاریخی این مرکز آموزشی قدیمی را مهم خواند و گفت: دانش آموختگان قدیمی مدرسه وقتی برای تحدید خاطره به اینجا می آیند، دوست دارند که با نشستن پشت میز و صندلی کلاسهایشان، یاد ایام تحصیل در مدرسه را گرامی بدارند و خاطرههایشان را تجدید کنند.
رسول براهنی، از مدیران اوایل دهه ۱۳۶۰ دبیرستان ماندگار فردوسی و از شخصیتهای نام آشنا و تأثیرگذار این مدرسه قدیمی و دانشسرای پسران تبریز نیز با ذکر برخی از تجربیاتش در مدیریت مدرسه، بر لزوم بهره گیری از ظرفیت دانش آموزان در تجهیز ساختمان تاریخی و تجهیز بخش موزهای آن تاکید کرد.
وی افزود: مشارکت دادن دانش آموزان در مدیریت دبیرستان ماندگار فردوسی، تجربه زیسته ارزشمندی است که بکارگیری آن همواره نتایج مثبتی داشته است، زیرا مدرسه متعلق به دانش آموزان و خانه دوم آنهاست.
محمد نجاری کهنمویی، مدیرعامل «انجمن دانش آموختگان دبیرستان ماندگار فردوسی تبریز» نیز که در دو سال گذشته به همراه هیأت مؤسس این نهاد، تلاشهای فراوانی برای احیای جایگاه تاریخی این مرکز آموزشی متحمل شده است، گزارشی از چگونگی تشکیل این سازمان مردم نهاد و اقدامات آن ارائه کرد.
وی با اشاره به ثبت تنها ۲ مدرسه تبریز، دبیرستان فردوسی و هنرستان صنعتی وحدت، در فهرست مدارس ماندگار کشور و سهم شش تایی شهرهایی مانند اصفهان و چهارتایی همدان از آن افزود: این وضعیت برای تبریز به عنوان خاستگاه مدارس نوین ایران و شهری که تنها در سه چهار سال اول پس از پیروزی انقلاب مشروطه حداقل ۲۰ باب مدرسه در آن دایر بوده، قابل قبول نبوده و در شأن تبریز و تبریزیان نیست.
وی با تاکید بر لزوم هم افزایی برای افزایش سهم تبریز از فهرست مدارس ماندگار کشور، حداقل به ۶ مورد، از رایزنی برای تشکیل انجمن دانش آموختگان دبیرستانهای طالقانی، سعدی و صفا و مدارس رشدیه و لقمان برای تحقق این مهم خبر داد.
نجاری کهنمویی ادامه داد: علاوه بر این پیگیر تأسیس انجمن مدارس ماندگار کشور به ابتکار آذربایجان شرقی و با مشارکت ۱۶ استان هستیم.
وی با اشاره به طولانی شدن بیش از حد زمان اجرای طرح مرمت و تجهیز دبیرستان ماندگار فردوسی تبریز، درخواست کرد که دستگاههای مسؤول برای اتمام این طرح در حداقل زمان ممکن مشارکت و مساعدت حداکثری کنند.