نیکی کردن در برابر بدیها روابط اجتماعی و خانوادگی را مستحکم میکند
گناوه- امام جمعه گناوه با اشاره به تأثیر نیکی کردن در استحکام روابط خانوادگی و اجتماعی بر اهمیت روابط اجتماعی میان مسلمانان و ضرورت پاسخ نیکو به بدیها تأکید کرد.

حجتالاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح آیه ۳۴ سوره فصلت (ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ) پرداخت و اظهار کرد: قرآن کریم دعوت به نیکی در برابر بدی میکند و این رفتار حتی میتواند دشمن را به دوستی صمیمی تبدیل کند.
وی با اشاره به سیره پیامبر اسلام (ص) در فتح مکه، گفت: پیامبر اکرم (ص) پس از فتح مکه، تمامی دشمنان خود را مورد عفو قرار داد و فرمود: «اذهبوا فأنتم الطلقاء» (بروید که شما آزادید).
امام جمعه گناوه بیان کرد: این عفو و گذشت پیامبر اسلام (ص) نشان میدهد که بخشش و نیکی، حتی در برابر دشمن، مورد تأکید اسلام است.
حجت الاسلام رکنی حسینی با اشاره به تأثیر نیکی کردن در روابط خانوادگی و اجتماعی بر اهمیت روابط اجتماعی میان مسلمانان و ضرورت پاسخ نیکو به بدیها تأکید کرد و افزود: در زندگی روزمره، گاهی افراد با رفتار نادرست دیگران مواجه میشوند، اما اگر به جای مقابله به مثل، با نیکی پاسخ داده شود، میتوان از بسیاری از مشکلات و اختلافات خانوادگی و اجتماعی جلوگیری کرد و بر استحکام این روابط افزود.
امام جمعه گناوه با اشاره به احکام فقهی نماز و روزه در وطن اصلی و وطن اتخاذی، نظرات مراجع عظام تقلید را در این موارد تشریح کرد.
وی افزود: وطن اصلی، مکانی است که فرد در آن متولد شده و رشد یافته است و تا زمانی که فرد اعراض نکند، نماز و روزه او در آن مکان کامل خواهد بود، همچنین، در صورتی که فرد سالها از وطن خود دور باشد و دیگر قصد بازگشت نداشته باشد، آن مکان دیگر حکم وطن را نخواهد داشت.
وی در ادامه به بحث وطن اتخاذی و توضیحاتی در این زمینه پرداخت.
حجتالاسلام رکنی حسینی همچنین به شرایط قصد اقامت ده روزه در سفر اشاره کرد و گفت: اگر فردی در شهری مسافر باشد و قصد اقامت ده روز کامل داشته باشد، نماز او تمام و روزهاش صحیح است اما اگر از ابتدا بداند که ده روز کامل نمیماند، نمیتواند قصد اقامت کند و نماز او شکسته خواهد بود.
وی همچنین به احکام شرعی مربوط به روزه در سفر بر اساس نظر برخی مراجع، پرداخت.