روز قدس و فرهنگ انتظار؛ فریاد علیه صهیونیسم جهانی
روز قدس در واقع روز امت اسلامی است، روز قدس روز فریاد مسلمانان علیه صهیونیسم جهانی است. به خاطر اینکه اساساً روز قدس نشان دهنده یک جریان و درگیری بین حق و باطل است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام والمسلمین حسن ملایی از اساتید مرکز تخصصی مهدویت یادداشتی با موضوع "روز قدس و فرهنگ انتظار" برای خبرگزاری تسنیم نوشته که در زیر آمده است:
درباره راهپیمایی روز قدس و ارتباط آن با فرهنگ انتظار و مهدویت پیوندهای قابل توجهی وجود دارد.
نکته اولی که باید بدانیم این است که روز قدس فقط روز فلسطین یا دفاع از فلسطینیها نیست.
اگر ما دقت کنیم به این رخداد بزرگ روز قدس در واقع روز امت اسلامی است، روز قدس روز فریاد مسلمانان علیه صهیونیسم جهانی است.
به خاطر اینکه اساساً روز قدس نشان دهنده یک جریان و درگیری بین حق و باطل است.
کسانی که دارند پاسداشت روز قدس میکنند میخواهند بگویند که ما در صف بندی بین حق و باطل ما جانب حق را میگیریم.
جمعه آخر ماه مبارک رمضان ما میخواهیم در جمعیتی حاضر بشویم و بگوییم که ما حق طلب هستیم و در مقابل حق ستیزان میایستیم، ما در مقابل مستکبران میایستیم، ما در مقابل ظالمان بیتفاوت نیستیم و این بسیار نکته مهمی است.
آیهای در قرآن کریم وجود دارد که بسیار میتواند برای راهپیمایی روز قدس به ما کمک کند.
خداوند در آیه 120 سوره توبه می فرماید:
لا یُصیبُهُم ظَمَأٌ وَلا نَصَبٌ وَلا مَخمَصَةٌ فی سَبیلِ اللَّهِ وَلا یَطَئونَ مَوطِئًا یَغیظُ الكُفّارَ وَلا یَنالونَ مِن عَدُوٍّ نَیلًا إِلّا كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لا یُضیعُ أَجرَ المُحسِنینَ.
هیچ تشنگی و خستگی، و گرسنگی در راه خدا به آنها نمیرسد و هیچ گامی که موجب خشم کافران میشود برنمیدارند، و ضربهای از دشمن نمیخورند، مگر اینکه به خاطر آن، عمل صالحی برای آنها نوشته میشود؛ زیرا خداوند پاداش نیکوکاران را تباه نمیکند!
دقت کنید خداوند در این آیه میفرماید در هیچ جایی که کافران را به خشم میآورد قدم نمیگذارند.
این عبارت، عبارت عجیبی است یعنی راهپیمایی روز قدس آیا مستکبران و ظالمان عالم را به خشم نمیآورد؟
چرا یقیناً آنها میترسند، آنها به هراس میافتند، آنها به خشم می افتند و خدای متعال این را عمل صالحی میگیرد پس این نکته اول که ما در مورد روز قدس باید بدانیم.
درباره ارتباط روز قدس با فرهنگ انتظار نکات مهمی وحود دارد.
در بخش قبلی گفتیم روز قدس در واقع توجه به یک جریان و یک درگیری حق در مقابل باطل است خوب اگر ما به فرهنگ مهدویت و انتظار توجه کنیم شما میبینید که در واقع مباحث عدالت محوری، عدالت طلبی و ظلم ستیزی دو ویژگی برجسته در زمینه اخلاق اجتماعی منتظران است مگر ما در احادیثمان نداریم که برجستهترین ویژگی حکومت حضرت مهدی علیه السلام بر پایه عدالت، مقابله با ظلم و ریشهکنی آن است.
خب طبیعتاً برای شما برادر و خواهر بزرگواری که میخواهید جز منتظران امام زمان باشید از اخلاق اجتماعی این است که ما باید به دنبال عدالت باشیم و باید از ظلم نه تنها گریزان باشیم بلکه با ظلم نیز مقابله کنیم.
البته باید یک مطلبی را هم همه ما مورد توجه داشته باشیم که درسته امیرالمؤمنین فرمودند بهترین عدالت، یاری ظلم دیده است اما ما باید معنای ظلم و عدالت و بالاتر از آن مصادیق و معیارهای آن را بدانیم.
چون اگر این معیارها و این معنا را ندانیم ممکن است مثل دوران امیرالمؤمنین شود که برخی به نام عدالت با آن امام که مظهر عدل بود مقابله کردند.
این معلوم میشود که تشخیص حقیقت عدل و ظلم و مصادیق آن بسیار مهم است.
ما در عصر غیبت حضرت ولی عصر هستیم ممکن است گفته شود که معیار تشخیص ظلم از عدالت چیست؟
ما از چه مسیری باید به چه منبع و مرجعی پناه ببریم؟
خب حضرت ولیعصر فرمودند در عصر غیبت "اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا، فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ".
این حدیث معروف در پیشامدهای روزگار که شما نمیدانید جریان چیست، عدالت چیست، ظلم چیست ما باید جانب چه کسی را بگیریم؟
خب فرمودند از حضرت ولی عصر و البته از سایر ائمه که شما باید به عالمان دینی و مراجع بزرگوار و در عصر تشکیل حکومت آن عالمی که در راس حکومت قرار میگیرد یعنی ولی فقیه ما باید به آن مراجعه کنیم.
خب مراجعه ما به عالمان دینی و فقهای دین و ولی فقیه جامعه که زمانی حضرت امام راحل بودند و الان رهبر معظم انقلاب هستند به ما این حقیقت را گوشزد میکنند که الان آن مصداق واقعی ظلم و ظالم صحنه اجماع هستند و بخشی از این مظلومین عالم فلسطینیها هستند.
انشاالله که خدای متعال به ما توفیق بدهد که این آموزه سَتُرگ انتظار را به عنوان منتظر امام زمان خوب دریابیم و به عنوان مصداق آن در راهپیمایی روز قدس که با همین نگاه است انشاالله شرکت کنیم.
انتهای پیام/