آیاتی که امام علی(ع) در صفین برای افزایش انگیزه یاران خود تلاوت کردند
در تاریخ آمده است که در جنگ صفین حضرت امیر علیه السلام برای بالا بردن انگیزه یاران خود، آیات ابتدایی سوره صف را تلاوت فرمودند.

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: خداوند متعال دین اسلام را برای هدایت انسانها فرستاده و هر آنچه را برای رسیدن به بالاترین قله فضیلت بدان نیازمندند برایشان تبیین فرموده است.
در طرح ملی زندگی با آیه، هر روز ماه مبارک رمضان، مهمان یک آیه از آیات کلام وحی خواهیم بود.
تفسیر و تلاش برای فهم قرآن کریم از زمان پیامبر اعظم (ص) تا به امروز ادامه داشته است و جاودانگی قرآن سبب میشود تا تفسیر آن کتاب در هر عصر و زمانی ادامه یابد؛ چرا که آیات قرآن، مهمترین و نخستین منبع برای فهم دین به شمار میروند.مهمترین ویژگی تفسیری که در ادامه، آن را مشاهده میکنید، کوشش در تبیین بعد هدایتی قرآن، یعنی هدف اصلی نزول است: «هُدیً لِلنَّاسِ».در این تفسیر فقط به کشف معنا و ذکر پارهای الفاظ و عبارات تفسیری صرف بسنده نمیشود؛ بلکه آنها درآمدی برای تبیین ابعاد هدایتی کلام خداوند قرار داده شده و مخاطب را از معبر لفظ به معنا و از معبر معنا به بلندای هدایت قرآن، سوق میدهد.
طرح زندگی با آیهها درصدد است که عموم مردم را با مفاهیم آیات منتخب بیش از پیش آشنا کند و خبرگزاری مهر در مجموعه مطالب «زندگی با آیه ها» به صورت تفصیلی و تصویری با بیان استاد محمدعلی انصاری مفسر قرآن کریم، تفسیر این آیات مبارکه را تقدیم نگاه مخاطبان میکند.
سوره صف آیات ۲ الی ۴
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ * کَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ * إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیَانٌ مَرْصُوصٌ
ای مؤمنان!
چرا چیزی را میگوئید که خود عمل نمیکنید؟
*نزد خدا به شدت موجب خشم است که چیزی را بگویید که خود عمل نمیکنید.
*خدا کسانی را دوست دارد که صف زده در راه او جهاد میکنند [و از ثابت قدمی] گویی بنایی پولادین و استوارند.
نکتهها
«بُنْیانٌ» به معنای ساختمان است.
«مَرْصُوصٌ»، از «رصاص» به معنای سُرب است و «بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ» یعنی ساختمانی که از فرط استحکام، گویی از سرب ساخته شده است.
شاید آیه قبل، انتقاد از کسانی باشد که شعار جهاد و پیکار دادند، ولی به آن شعارها عمل نکردند، لذا خداوند فرمود: کسانی که عمل نکردند مورد غضب هستند، «کَبُرَ مَقْتاً» امّا در این آیه از کسانی که به شعار و وعده خود عمل کردند، تمجید کرده و محبوب خدا دانسته است.
«إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ»
در تاریخ آمده است که در جنگ صفین حضرت امیر علیه السلام برای بالا بردن انگیزه یاران خود، این آیه را تلاوت فرمودند.
پیامها
۱- در تربیت، قهر و مهر هر دو لازم است.
(در آیه قبل سخن از قهر الهی بود و در اینجا سخن از مهر الهی است).
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُ...
۲- برای بازداشتن از کار ناپسند انذار لازم است، لِمَ تَقُولُونَ … کَبُرَ مَقْتاً ولی واداشتن به کار نیک، تشویق لازم دارد.
«یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ»
۳- جلب رضایت و محبت خداوند، بالاترین تشویق برای مؤمنان است، حتّی برتر از بهشت و امثال آن.
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُ...
۴- کارهای سخت، انگیزه قوی لازم دارد و بالاترین انگیزهها، محبوب خدا شدن است.
«إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ»
۵- مؤمنانِ مجاهد، دوستداران خداوند هستند و در راه او میکنند، «یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ» خداوند هم آنها را دوست دارد.
«یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ»
۶- در شرایط عادّی، وحدت و اتحاد و دوری از تفرقه لازم است ولی در برابر دشمن، صفوف مؤمنان باید متّحدتر و نفوذناپذیر و مستحکمتر باشد.
«صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ»