خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 13 فروردین 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

توصیف عاقبت عیب‌جویان مال‌اندوز در قرآن

مهر | استان‌ها | سه شنبه، 12 فروردین 1404 - 12:19
شهرکرد-یک مدرس قرآن کریم در چهارمحال و بختیاری گفت: بر طبق سوره همزه، مال‌اندوزانی که خود را مجاز به عیب‌گویی و عیب‌جویی می‌دانند، به عذاب سخت دچار خواهند شد.
عذاب،مال،ثروت،آتش،سبزيان،غيبت،سوره،آيه،كريم،قرآن،دنيا،دنياگر ...

ناهید سبزیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با پرداختن به مضامین نورانی سوره مبارکه همزه از جز سی‌اُم قرآن کریم با اشاره به اینکه این سوره به موضوع عیب‌جویی و غیبت برخاسته از دنیاگرایی می‌پردازد، اظهار کرد: خدا در این سوره کسانی را تهدید می‌کند که ثروتی را جمع کردند و مال و مکنت آنها در دنیا مایه عیب‌جویی و بدگویی از دیگران شد.
مدرس تدبر در قرآن کریم با ذکر اینکه تحقیر و آزار دیگران یکی از آفات ثروت اندوزی در دنیاست، ادامه داد: انسان مؤمن باید زبان و نگاه خود را کنترل کند چرا که نیش زبان و طعنه زدن از گناهان کبیره می‌باشد که خدا درباره آن وعده عذاب داده است.
سبزیان بیان کرد: کسانی که مال و ثروت دنیا را جمع کنند و به دنیاگرایی روی آورند و اندوخته‌های مادی خود را انباشته کنند و بدتر آنکه زبانشان به بدگویی و عیب‌جویی از دیگران باز شود، عذاب سختی در انتظار آنها خواهد بود.
عیب‌جویی؛ رفتار مذموم اجتماعی
این مدرس قرآن کریم با تأکید بر اینکه عیب‌جویی یک رفتار مذموم اجتماعی از نگاه دین است، افزود: غیبت میوه تلخ و زهرآگینی است که ریشه آن از مال‌اندوزی سیراب می‌شود.
البته همه کسانی هم که به ثروت در دنیا می‌رسند اهل غیبت و بدگویی از دیگران نیستند.
سبزیان در خصوص آیه «یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ»، اظهار کرد: مال‌اندوزانی که به جای انفاق و کمک به نیازمندان جامعه به فکر افزایش و احتکار اموال هستند باید منتظر منتظر عذاب الهی باشند چرا که این مال و ثروت به تصریح آیه، جاودان و همیشگی نیست.
در نگاه مال‌اندوزان، مال و ثروت مایه جاودانگی بوده و هر کسی دستش از مال دنیا تهی باشد محکوم به نابودی است.
وی افزود مال‌اندوزان تنها ثروت و دارایی را ملاک سعادت قرار می‌دهند، توضیح داد: آنان تصور می‌کنند که مال و مکنت باعث قدرت و توانایی و فضیلت و در نهایت سعادت آنها خواهد شد.
لذا چنین افرادی خود را بالاتر از دیگران می‌بینند و به راحتی زبان به گفتن عیب دیگران می‌گشایند.
سبزیان با اشاره به اینکه خداوند با تعبیر «ویل» از عذاب سخت این افراد خبر می‌دهد، بیان کرد: در آیه «لَیُنْبَذَنَّ فِی الْحُطَمَةِ» اشاره دارد که این مال‌اندوزان عیب‌جو محققاً در آتش درهم شکننده دوزخ پرت خواهند شد.
این افراد از آنجا که به علت داشتن دارایی انبوه خود را مجاز به عیب‌گویی و عیب‌جویی می‌دانند، به عذاب سخت دچار خواهند شد.
توصیف آتش سوزان الهی
وی تصریح کرد: خدا نه تنها آنها را به واسطه ثروتشان جاودانه نمی‌سازد بلکه در روز قیامت آنها را در آتشی عظیم و سوزان می‌اندازد.
این آتش در هم شکننده درواقع آتش برافروخته خداوند است که در نهایت سوزانندگی است.
سبزیان با تصریح اینکه آتش سوزان الهی بر طبق نص صریح آیه بر دل‌ها چیره می‌شود، ادامه داد: این آتش بر دل و جان اهل غیبت و عیب‌جویی زبانه می‌کشد و دل‌های مال‌اندوزانی را که توهم جاودانگی دارند، در هم می‌شکند.
این مدرس قرآن کریم در چهارمحال و بختیاری در پایان اظهار کرد: خداوند متعال در این سوره نسبت به عیب‌جویی برخاسته از مال‌اندوزی و دنیاگرایی هشدار و انذار می‌دهد و به توصیف عذاب این انسان‌ها در قیامت می‌پردازد.