خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 13 فروردین 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

قرارداد 150 میلیون پوندی ایرباس برای فتح مریخ

تسنیم | اجتماعی و حوادث | سه شنبه، 12 فروردین 1404 - 15:49
شرکت ایرباس با دریافت قرارداد 150 میلیون پوندی از آژانس فضایی اروپا، مسئولیت توسعه سیستم فرود مریخ نورد "روزالیند فرانکلین" را بر عهده گرفت. این مریخ نورد که نخستین کاوشگر اروپایی در سطح مریخ خواهد بود، قرار است در سال 2028 به فضا پرتاب شود.
فضايي،بريتانيا،مريخ،فرود،سطح،مأموريت،ايرباس،دانشگاه،پرتاب،حي ...

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، آژانس فضایی اروپا 150 میلیون پوند به شرکت ایرباس انگلستان اختصاص داده است تا سیستم فرود مریخ‌نورد "روزالیند فرانکلین" را تکمیل کند.
این مریخ‌نورد که نخستین کاوشگر اروپایی در سطح مریخ خواهد بود، برای پرتاب در سال 2028 برنامه‌ریزی شده است.
این قرارداد که از سوی آژانس فضایی بریتانیا تأمین مالی می‌شود، علاوه بر جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی، به حفظ 200 شغل تخصصی در بخش فضایی بریتانیا کمک خواهد کرد.
مریخ‌نورد سازمان فضایی اروپا (ESA) برای عملکرد در شرایط سخت مریخ، که دما در آن می‌تواند تا منفی 100 درجه فارنهایت کاهش یابد، از یک سیستم گرمایش هسته‌ای استفاده می‌کند.
این کاوشگر به واحدهای گرم‌کن رادیوایزوتوپی (RHUs) مجهز است که از ایزوتوپ‌های پرتوزا مانند آمریسیم-241 برای تولید گرما و تأمین انرژی فضاپیما بهره می‌برد.
این مریخ‌نورد که توسط بریتانیا ساخته شده و به افتخار دانشمند کلیدی در کشف ساختار DNA نام‌گذاری شده است، قادر خواهد بود تا عمق دو متری سطح مریخ حفاری کند و نمونه‌هایی از یخ محافظت‌شده در برابر تشعشعات و دمای شدید را جمع‌آوری کند.
کشف اسرار باستانی مریخ
هدف این مأموریت، جست‌وجوی نشانه‌هایی از حیات باستانی، مانند میکروب‌های فسیل‌شده، و بررسی سرنخ‌هایی درباره منشأ منظومه شمسی است.
این پروژه از فناوری‌های پیشرفته رباتیک و ناوبری مستقل بریتانیا بهره می‌برد که علاوه بر فضا، در محیط‌های دشوار زمینی مانند نیروگاه‌های هسته‌ای و اعماق اقیانوس‌ها نیز کاربرد دارد.
پل بیت، مدیرعامل آژانس فضایی بریتانیا، در بیانیه‌ای اظهار کرد: این مأموریت، نقطه اوج دانش بشری است و بهترین فرصت ما برای کشف این موضوع است که آیا در گذشته حیات در مریخ وجود داشته است یا خیر.
وی افزود: اکتشافات فضایی تأثیراتی فراتر از مرزهای علم دارند و موجب رشد و پیشرفت در بخش‌های مختلف صنعت بریتانیا می‌شوند، در حالی که نوآوری‌های فناورانه حاصل از این پروژه‌ها، زندگی همه ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
توسعه فناوری فرود مریخ‌نورد
تیم‌های ایرباس در استیونیج، تحت قرارداد با Thales Alenia Space، مسئولیت طراحی و ساخت سیستم‌های مکانیکی، حرارتی و پیشرانه‌ای را بر عهده دارند تا فرود ایمن مریخ‌نورد بر سطح سیاره سرخ تضمین شود.
این تیم‌ها همچنین بر ساختار فرود، سیستم ترمز نهایی و ارابه‌های فرود تمرکز خواهند داشت تا پایداری مریخ‌نورد در هنگام تماس با سطح مریخ تضمین شود.
برای اطمینان از فرود ایمن، دو رمپ در طرفین کاوشگر مستقر خواهد شد تا مریخ‌نورد بتواند با کمترین خطر، سطح سیاره را لمس کند.
پیشگامی انگلستان در فناوری فضایی
چندین دانشگاه بریتانیا در توسعه و پرتاب این مریخ‌نورد مشارکت دارند.
دانشمندان آزمایشگاه علوم فضایی مولارد در دانشگاه کالج لندن، به همراه پژوهشگران دانشگاه آبریستویث، کالج بیرکبک و دانشگاه لستر، در حال توسعه سیستم دوربین پانورامای (PanCam) مریخ‌نورد هستند.
همچنین، محققان دانشگاه آبریستویث یک طیف‌سنج مادون قرمز طراحی کرده‌اند که به شناسایی سنگ‌های امیدوارکننده برای حفاری و جست‌وجوی نشانه‌های حیات باستانی کمک خواهد کرد.
کاتا اسکات، مدیرعامل بخش دفاعی و فضایی ایرباس بریتانیا، اظهار داشت که باوجود چالش‌های این مأموریت، پروژه "روزالیند فرانکلین" به‌طور قابل‌توجهی دانش و تخصص فضایی بریتانیا را ارتقا خواهد داد.
این مریخ‌نورد نخستین کاوشگری خواهد بود که قادر است نمونه‌هایی را از عمق دو متری سطح مریخ استخراج و تجزیه‌وتحلیل کند تا نشانه‌هایی از حیات گذشته یا احتمالی را شناسایی کند.
اسکات در بیانیه‌ای اعلام کرد: این مأموریت دانش فضایی ما در بریتانیا را گسترش می‌دهد و درک جمعی ما از منظومه شمسی را ارتقا خواهد داد.
ایرباس، این مریخ‌نورد را در اتاق تمیز بارزیستی استیونیج طراحی و ساخته و سپس در سال 2019 به شرکت Thales Alenia Space تحویل داده است.
چالش‌های پرتاب و آینده مأموریت
این مأموریت که در ابتدا برای پرتاب در سال 2022 برنامه‌ریزی شده بود، به دلیل درگیری روسیه و اوکراین به تعویق افتاد.
ایرباس هم‌اکنون با همکاری Thales، ESA و ناسا در حال ارتقای بخش‌های مختلف مریخ‌نورد، از جمله تجهیز آن به واحدهای گرمایشی RHU تأمین‌شده توسط ناسا و توسعه یک نرم‌افزار جدید برای عملیات مستقل پس از فرود است.
برنامه‌ریزی‌ها نشان می‌دهد که این مریخ‌نورد در سال 2030 بر سطح مریخ فرود خواهد آمد تا از مواجهه با فصل طوفان‌های گرد و غبار جهانی در این سیاره جلوگیری شود.
انتهای پیام/