خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 21 فروردین 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پازل کریدور ترانزیت شمال_ جنوب چگونه تکمیل می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | جمعه، 15 فروردین 1404 - 12:46
با اتمام قطعه ۷ آزادراه شیراز‌_اصفهان شاهد تکمیل پازل کریدور ترانزیتی شمال جنوب خواهیم بود.
آزادراه،اصفهان،شيراز،عوارض،قطعه،تومان،وصول،تكميل،كيلومتر،نرخ ...

باشگاه‌خبرنگاران جوان؛ محبوبه‌کباری - محمدیان مدیرعامل شرکت ساخت و بهره‌برداری آزادراه شیراز - اصفهان با بیان اینکه آزادراه شیراز - اصفهان بخشی مهم و تکمیل کننده پازل کریدور شمال به جنوب به‌شمار می‌رود گفت: این آزادراه نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب (بالعکس) برعهده دارد، این آزادراه به عنوان مسیری میان‌بر بین دو مرکز مهم استان‌های فارس و اصفهان را به هم متصل می‌کند و از سوی دیگر با توجه به کاهش چشمگیر طول مسیر (۱۳۴ کیلومتر فاصله شیراز - اصفهان) و زمان سفر (۱۲۰ دقیقه)، نقش به‌سزایی در کاهش ۱۳۶ میلیون لیتر مصرف سوخت (سالانه) ایفا می‌کند.
وی با بیان اینکه در آزاد راه شیراز- اصفهان که به عنوان بلند‌ترین آزاد راه کشور محسوب می‌شود ۶ قطعه تکمیل شده است گفت: در این ۶ قطعه سهم شرکت آزاد شیراز- اصفهان ۵۰ درصد بوده، اما در قطعات ۷ و ۸ که هنوز تکمیل نشده سهمیه این شرکت ۳۰ درصد بوده که تابه امروز کل این سهمیه مالی تزریق شده است.
محمدیان بیان کرد: قطعه ۷ دارای معارضان بسیار زیادی است همچنین قطعات ۷ و ۸ دارای پل و تونل زیادی بوده و با توجه به آنکه تا زمانی که قطعه ۸ آغاز نشود امکان تکمیل قطعه ۷ هم وجود ندارد.
وی تاکید کرد: این آزادراه با طول ۲۲۰ کیلومتر، دارای حداکثر سرعت ۱۱۰ کیلومتر برای کامیون‌ها و ۱۲۰ کیلومتر برای خودرو‌های سواری است.
عوارض تردد برای خودرو‌های سواری ۱۲۰ هزار تومان، کامیون‌ها ۳۵۰ هزار تومان و برای ماشین‌های تریلی ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
وی با بیان اینکه با توجه به مشخصات فنی بالای این محور نسبت به جاده قدیم، سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی در این بخش از کریدور شده است افزود: با توجه به وجود دو قطب مهم گردشگری اصفهان و شیراز در این محور، بهره‌برداری از این آزادراه در توسعه صنعت ایرانگردی، گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه بسیار مهم و حائز اهمیت است.
مدیرعامل شرکت ساخت و بهره‌برداری آزادراه شیراز - اصفهان با بیان اینکه همواره ارتقا کمی و کیفی آزادراه شیراز - اصفهان را دنبال خواهیم کرد، گفت: قطعات ۱ تا ۶ این آزادراه در ۲۰ مهر ۱۴۰۲ توسط رئیس جمهور شهید دولت سیزدهم به افتتاح و بهره‌برداری رسید و پس‌از یک سال در ۲۳ مهرماه ۱۴۰۳ نرخ عوارضی آن تصویب شد.
وی با اشاره به مشکلات وصول عوارض ادامه داد: ۶ ایستگاه عوارضی در مسیر آزادراه فعال هستند و محاسبه به‌صورت پیمایشی انجام می‌شود.
حداقل عوارض ۵ هزار تومان و حداکثر ۱۲۰ هزار تومان برای خودروهای سواری است.
بااین‌حال، مشکل اصلی ما، نرخ پایین وصول عوارض است.
او بیان کرد:در حال حاضر، تنها ۳۵ تا ۴۰ درصد از قبض عوارضی‌های صادرشده، وصول شد که این مبلغ فقط کفاف هزینه‌های نگهداری را می‌دهد و هنوز نتوانسته‌ایم بازگشتی برای سهامداران داشته باشیم.
وی افزود: در سال ۱۴۰۳، برای وصول عوارض نرخ جریمه‌ای در نظر گرفته نشد، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۴، پیش‌بینی شده هنگام تمدید بیمه‌نامه یا شماره‌گذاری خودرو، ابتدا یابد بدهی عوارض آزادراهی پرداخت شود، همچنین اگر مجلس شورای اسلامی تصویب کند، از سال آینده نرخ عوارضی‌های از کارت‌های بانکی کسر شود که اگر این طرح تصویب شود، میزان وصولی ما می‌تواند به ۹۰ درصد برسد.