خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 31 فروردین 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

برنامه‎های کسل‎کننده نوروزی صداوسیمای قزوین؛ رویه مثل همیشه تکراری

مهر | استان‌ها | شنبه، 23 فروردین 1404 - 16:06
قزوین - صدا و سیمای مرکز قزوین همچنان برنامه‌ای برای همراهی با ذائقه مخاطب امروزی ندارد و ویژه‌برنامه‌های نوروزی آن نیز مانند همیشه تکراری و کسل‌کننده بود.
قزوين،مركز،صداوسيماي،مخاطبان،توليد،جذابيت،مخاطب،استان،محتواي ...

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: صداوسیمای مرکز قزوین سال‌ها است که با انتقادات زیادی در رابطه با محتوای ارائه شده به مردم روبرو است و کارشناسان و منتقدان این سازمان معتقد هستند شاهد قهر مردم قزوین با صداوسیمای مرکز قزوین هستیم.
این در حالی است که انتظار می‌رفت با شروع ماه مبارک رمضان و تقارن آن با نوروز ۱۴۰۴ صداوسیمای مرکز قزوین برای پرکردن این خلأ طراحی ویژه‌ای داشته باشد و برنامه‌ها و محتواهایی بر روی آنتن بروند که بتوانند توجه مردم را به خود جلب کنند.
از نظر مخاطبان تنها حسن ویژه‌ای که تلاقی نوروز و ماه رمضان برای سیمای قزوین داشت انتخاب برنامه افطار و سحر این شبکه بود و در بقیه برنامه‌ها عدم جذابیت باعث عدم استقبال مخاطبان شد.
گفتگوهای کسل‌کننده برنامه‌های به‌اصطلاح مجله‌ای سیمای قزوین یا حضور مهمانان تکراری نتوانست جذابیتی برای مخاطب ایجاد کند.
برخی کارشناسان استفاده محدود صداوسیمای مرکز قزوین از تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان را علت اصلی این شرایط و وضعیت می‌دانند به‌طوری‌که تهیه‌کنندگان صداوسیمای مرکز قزوین به طور چرخشی تولیدات این سازمان را در دست گرفته و برنامه‌های این سازمان تنها در اختیار افراد معدودی است و همین باعث عدم جذابیت و رونق در محتوای ارائه شده دارد.
عدم استفاده از ظرفیت هنرمندان قزوینی حتی به‌صورت پروژه‌ای و تولید محور و حتی به‌زعم برخی کارشناسان عدم استفاده صحیح از نیروهای استخدامی در مرکز قزوین باعث شده تا صداوسیمای مرکز قزوین با روزمرگی و یکنواختی در تولید روبرو شود.
مدیران صداوسیمای مرکز قزوین در نوروز نمره قبولی نمی‌گیرند
آرش شایسته نیا کارشناس حوزه رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به محتوای تولید شده در صداوسیمای مرکز قزوین با بیان اینکه بیشتر مخاطبان نوروزی شبکه قزوین مربوط به زمان افطار و سحر بودند، اظهار کرد: یکنواختی و محتوی ضعیف باعث شد تا مخاطب میل و اشتیاقی به تماشای شبکه قزوین نداشته باشد.
وی افزود: مدیران صداوسیمای مرکز قزوین باید بپذیرند که با توجه به ظرفیت و توانمندی استان قزوین و همچنین اعتبارات و امکانات موجود در قزوین نمره مثبتی برای جذب مخاطب در برنامه‌های نوروزی نمی‌گیرند.
این کارشناس حوزه رسانه با بیان اینکه بی‌برنامگی و عدم محتوای جذاب را به‌راحتی می‌توان در سیمای مرکز قزوین دید، عنوان کرد: عدم استفاده از نیروهای کارآمد باعث ایجاد روزمرگی و ضعف در تولید مخصوصاً در ایام نوروز شد.
شایسته نیا عنوان کرد: عدم جذب متخصصین باعث شد تا تولیدات مرکز قزوین قابل‌قبول نبوده و اثر آن را می‌توان در جامعه مشاهده کرد.
ضعف محتوا و عدم تنوع در برنامه‌ها
رکسانا رضایی از فعالان اجتماعی و کارشناس حوزه رسانه استان قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برنامه‌ها صداوسیمای مرکز قزوین در ایام نوروز فاقد جذابیت لازم برای جذب مخاطب بودند.
وی با بیان اینکه مشکل را نباید تنها در برنامه‌های نوروز دید؛ بلکه برنامه‌های سیمای مرکز قزوین مدت‌ها است با این مشکل روبرو شده است، افزود: بر اساس گزارش‌ها و تحلیل‌های صورت‌گرفته، چند عامل اصلی در عدم جذابیت برنامه‌های صداوسیمای مرکز قزوین نقش دارند که ضعف محتوایی و عدم تنوع برنامه‌ها را می‌توان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین این علل نام برد.
رضایی با بیان اینکه برنامه‌های شبکه قزوین اغلب فاقد جذابیت و عمق لازم هستند، عنوان کرد: طبق نظرسنجی که چندی پیش از لایه‌های مختلف اجتماعی صورت‌گرفته بود شهروندان عدم تمایل به تماشای سیمای قزوین را تهی بودن از برنامه‌های پرمغز و گیرا و گردش بر مدار کلیشه و تکرار عنوان کرده بودند که این موضوع باعث شده است مخاطبان احساس کنند برنامه‌ها پاسخگوی نیازها و دغدغه‌های آنها نیست.
صداوسیمای مرکز قزوین فاقد یک نقشه راه روشن و استراتژی برنامه‌سازی هدفمند است
وی ادامه داد: عدم ارتباط مؤثر با مخاطبان و کارشناسان را می‌توان دلیل دیگر عدم استقبال قلمداد کرد، چراکه صداوسیمای قزوین نتوانسته ارتباط مناسبی با اصحاب رسانه، کارشناسان و حتی مردم استان برقرار کند؛ این عدم تعامل باعث شده برنامه‌ها از واقعیت‌های جامعه فاصله بگیرند و نتوانند مخاطبان را جذب کنند.
این کارشناس حوزه رسانه ادامه داد: به نظر می‌رسد این مرکز فاقد یک نقشه راه روشن و استراتژی برنامه‌سازی هدفمند است؛ چراکه در یک بررسی ساده می‌توان به این نتیجه رسید که مدیران صداوسیمای قزوین بیشتر به خواسته‌های مسئولان توجه می‌کنند تا نیازهای مخاطبان که این امر منجر به تولید برنامه‌های بی‌اثر و کم مخاطب شده است.
وی بیان کرد: برنامه‌های صداوسیمای قزوین اغلب از شبکه‌های ملی کپی‌برداری می‌شوند و خلاقیت چندانی در تولید آنها دیده نمی‌شود؛ این در حالی است که مخاطبان امروزی به دنبال محتوای تازه و جذاب هستند.
استفاده از طیف محدودی از کارشناس و مجری
رضایی با بیان اینکه برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که برنامه‌های این شبکه از نظر اجرا، دکور، و حتی گفتگوها ضعیف هستند، تأکید کرد: مجریان و کارشناسان نیز بسیار محدود هستند و بسیار پیش‌آمده از یک مجری در چند برنامه با رویکردهای مختلف استفاده شود که این امر فاقد جذابیت و مهارت‌های لازم برای ارتباط با مخاطبان جوان هست.
وی گفت: به‌طورکلی، ترکیبی از ضعف مدیریتی، محتوای تکراری، عدم ارتباط مؤثر با مخاطب و نبود خلاقیت باعث شده صداوسیمای قزوین علی‌رغم بهره‌مندی از بودجه قابل‌توجه به شبکه‌ای خنثی و بی‌تأثیر در مسائل استان بدل شود و نتواند جایگاه مناسبی در میان مردم استان پیدا کند.
این کارشناس حوزه رسانه خاطرنشان کرد: برای بهبود این وضعیت، نیاز به بازنگری اساسی در سیاست‌های برنامه‌سازی، افزایش تعامل با جامعه و استفاده از ظرفیت‌های بومی احساس می‌شود.
صداوسیمای مرکز قزوین نیازمند دمیدن روح تازه
به نظر می‌رسد صداوسیمای قزوین نیازمند یک دگردیسی و دمیدن روح جدید است تا بتواند زمینه مشارکت و حضور طیف وسیع‌تری از هنرمندان و افراد دغدغه‌مند را فراهم کند.
این در حالی است که بنا به گفته برخی از فعالان فعلی صداوسیمای مرکز قزوین، فضای رخوت‌انگیزی که در مرکز قزوین ایجاد شده مانع اصلی حضور افراد دغدغه‌مند در این فضا شده است.
به نظر می‌رسد صداوسیمای مرکز قزوین امروز بیش از هر زمانی نیازمند همراهی با جامعه هنری و اجتماعی و تغییر رویکرد مسئول محوری به مردم‌محوری است.
توجه به تولید سریال بومی با استفاده از ظرفیت‌های داخل استان و همچنین استفاده از طیف وسیع‌تری از تولیدکنندگان و همچنین هنرمندان استان برای تولید محتوا می‌تواند به جذابیت و جذب مخاطب کمک کند.