مردودی بیش از ۳۰ درصد از خودروهای تیبا، کوییک، ساینا، پراید و پژو ۴۰۵ با سن زیر ۴ سال در معاینه فنی
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران گفت: منشأ اصلی آلاینده ناکس، خودروها هستند که در دستگاههای قبلی ظرفیت شناسایی این آلاینده وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان ـ محمدمهدی میرزایی قمی در سیصد و شانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش عملکرد ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه ۳۲ خط در هشت مرکز معاینه فنی در اختیار داریم، اظهار کرد: بخش اول اقدامات در ایستگاه یک مربوط به آزمون آلایندگی است و بخش دوم در ایستگاهها به مباحث فنی دیگر میپردازد.
وی افزود: سه مرکز خودروهای سنگین و سه مرکز معاینه فنی موتورسیکلت در کنار هشت مرکز تحت مالکیت شهرداری و ۹ مرکز خصوصی فعالیت میکنند.
اولین مرکز معاینه فنی خودروهای سبک در سال ۱۳۷۹ افتتاح شد و آخرین مرکز در سال ۱۳۸۹ راه اندازی شد که سالها از نوسازی آن میگذشت.
سال گذشته تنها ۳۴ درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز مراجعه کردند
میرزایی قمی با بیان اینکه یک میلیون و ۹۰۲ هزار مراجعه با احتساب مراجعات مجدد در سال قبل انجام شده است، خاطرنشان کرد: سالیانه ظرفیت پذیرش سه و نیم میلیون خودرو را داریم، اما در سال قبل تنها ۳۴ درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز مراجعه کردند.
از طرفی ۲۹ درصد از خودروها در مراجعه اول تأییدیه معاینه فنی نمیگیرند.
وی ادامه داد: خودروهایی که وارد مرکز میشوند، در ابتدا به صورت چشمی و ظاهری از لحاظ وضعیت ظاهری برای دودزا بودن، عدم شکستگی شیشه و چراغ بررسی میشوند و سپس تست ایمنی آنها صورت میگیرد.
میرزایی قمی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۱۲۲ هزار تأییدیه فنی دریافت کردهاند، یادآور شد: درنهایت پس از مراجعات مجدد نزدیک به ۹۷ درصد از خودروها معاینه فنی گرفتند و تنها چهار درصد از خودروها معاینه فنی دریافت نکردند.
نوسازی سه مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین
وی با بیان اینکه نوسازی تجهیزات معاینه فنی در سال گذشته صورت گرفت، تصریح کرد: ۳۲ دستگاه تستهای ایمنی در سال قبل نوسازی شد.
سه مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین داریم که تمامی خطوط آن نوسازی شده است.
میرزایی قمی با اعلام اینکه مکاتباتی در سال قبل با بخشهای مختلف شهرداری انجام دادیم که زمینهایی را معرفی کنند تا مراکز جدید ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: ۱۵ سال از نصب تجهیزات در مراکز معاینه فنی میگذشت.
عمر دستگاهها مبتنی بر سال ساخت و تعداد دفعات فعالیت است و بر این اساس تمامی دستگاهها مستهلک بودند که باعث خطا در تستها میشد؛ لذا نسبت به نوسازی دستگاهها با دستگاههای روز دنیا اقدام کردیم.
آلاینده شاخص نیمه اول سال ازن است
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از شرکتهای دانش بنیان مورد تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مناقصات برای خرید دستگاههای جدید انتخاب شد، گفت: دستگاههای تست آلایندهها شامل اکسید نیتروژن را شناسایی میکند.
آلاینده شاخص نیمه اول سال ازن است که به خودی خود در جو وجود ندارد و ناشی از اکسید نیتروژن به دلیل تابش خورشید است.
وی افزود: منشأ اصلی آلاینده ناکس، خودروها هستند که در دستگاههای قبلی ظرفیت شناسایی این آلاینده وجود ندارد که در هماهنگی با سازمان ملی استاندارد مقرر شد، اندازه گیری این آلاینده در دستگاههای جدید اندازه گیری شود.
تست کدرسنجی در مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین انجام میشود
میرزایی قمی با بیان اینکه تست کدرسنجی در مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین انجام میشود، تصریح کرد: دستگاههای جدید برای خودروهای سنگین این تستها را انجام میدهند تا تحلیلی در مورد آلایندگی داشته باشیم.
اگر قرار است برنامهای برای کاهش آلودگی هوا در تهران تدوین شود باید بر اساس دادهها و تحلیلها باشد.
وی با بیان اینکه گیربکس خودروهای جدید عمدتاً دو دیفرانسیل و اتوماتیک است، یادآور شد: دستگاههای جدید قابلیت تست این خودروها را دارند؛ درحالی که در گذشته تا زمانی که راننده اعلام نمیکرد، امکان اطلاع از دو دیفرانسیل بودن گیربکس خودروها وجود نداشت و تستها باعث صدمه به گیربکس میشد که شکایاتی هم به دنبال داشت، اما دستگاههای جدید، این خودروها را شناسایی و سپس تست میکنند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با اعلام اینکه دستگاههای جدید با اینکه خرید خارجی است، اما مشکلی برای ما ایجاد نکرده است، یادآور شد: شرکت دانش بنیان این خریدها را انجام داده و مشکلی بابت ضمانت آن نداریم و سه سال گارانتی وجود دارد.
نصب این دستگاهها در مراکز ما اهمیت داشت و باید برنامه ریزی به گونهای انجام میشد که خدمت رسانی به شهروندان با اختلال مواجه نشود.
پیش بینی این بود که تست دستگاهها تا هفت ماه زمان ببرد که نهایتاً پنح ماه زمان برد و در این ایام خدمات رسانی مختل نشد.
در دستگاههای جدید قابلیت سنجش CNG و LPG نیز وجود دارد
میرزایی قمی با بیان اینکه سوخت بنزین برای خودروهای سبک و سوخت دیزل برای خودروهای سنگین استفاده میشود، خاطرنشان کرد: تست دستگاهها بر مبنای سوخت بنزین بود، اما در دستگاههای جدید قابلیت سنجش CNG و LPG نیز وجود دارد که سلامت تمام سوختها تست شود.
وی با اعلام اینکه یکی از معضلات حمل و نقلی شهر تهران موتورسیکلتها هستند، تصریح کرد: تعداد کل مراجعات در سال ۱۴۰۲ تنها ۸۲۳ دستگاه بود، اما بر اساس پلیس راهور چند میلیون موتور سیکلت در تهران داریم؛ لذا سال قبل در هماهنگی با پلیس طرحی برای معاینه فنی موتورسیکلتها به اجرا درآمد.
بر اساس آن معاینه فنی پرتال برای اولین بار با همکاری یک شرکت دانش بنیان طراحی شد و سه دستگاه در شهر تهران ساخته و نصب شد.
بیشترین تردد موتورسیکلتها در منطقه ۱۲
میرزایی قمی با بیان اینکه بیشترین تردد موتورسیکلتها در منطقه ۱۲ بود، گفت: در سه نقطه معاینه فنی موتورسیکلت صورت گرفت و تعداد مراجعات به هشت هزار و ۹۵۲ دستگاه موتورسیکلت رسید و به نوعی در دو ماه آمار مراجعه ۱۱ برابر شد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران گفت: برنامه ریزی کردیم که این دستگاهها در دیگر مراکز نیز نصب شود.
اینکه آمار ما ۱۱ برابر شده نشان میدهد که راکبان علاقمند به تست معاینه فنی هستند.
وی افزود: ۷۶ درصد از موتورسیکلتهایی که مراجعه کردند، توانستند معاینه فنی دریافت کنند که شامل موتورهایی بود که در تست اولیه عیوب ظاهری نداشتند.
میرزایی قمی با بیان اینکه نوبتی دهی مراکز معاینه فنی در سامانه شهرزاد صورت میگرفت، یادآور شد: در انتهای سال قبل برخی مراکز تا ساعات پایانی شب فعال بودند و در ایام تعطیلات نوروز، غیر از ۲ روز تمامی مراکز ما مشغول به خدمات رسانی بودند.
وی ادامه داد: کسانی که مشمول معاینه فنی برتر میشوند میتوانند از تخفیف ۲۰ درصدی در عوارض طرح ترافیک برخوردار شوند.
میرزایی قمی اعلام کرد: بیش از ۳۰ درصد از خودروهای تیبا، کوییک، ساینا، پراید، کوییک و پژو ۴۰۵ با عمر کمتر از چهار سال در تستهای اولیه مردود شدند.
میرزایی قمی با بیان اینکه ۴۰ درصد از خودروها به مراکز معاینه فنی خارج از تهران مراجعه میکنند، یادآور شد: حتی تاکسیهای خودمان هم به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه نمیکنند و به خارج از تهران میروند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران همچنین تصریح کرد: بیش از ۳۹ درصد خودروهای تیبا با عمر کمتر از چهار سال به علت نقص فنی در مراجعات اولیه مردود شدهاند.
وی افزود: بیشترین مردودیها مربوط به تیبا با ۳۹ درصد، کوییک با ۳۸ درصد، پراید با ۳۶ درصد، ساینا با ۳۴ درصد و پژو ۴۰۵ با ۳۱ درصد است.
سال قبل یک میلیون و ۲۰۰ هزار پیامک به واجدین شرایط معاینه فنی ارسال شده است
میرزایی قمی در واکنش به اظهارات اعضای شورا نیز گفت: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ برای اصلاح ماده ۶ قانون هوای پاک نامهای به شورای عالی ترافیک ارسال کرد که سن معافیت از معاینه فنی به دو سال کاهش یابد و سن خدمات پس از فروش و گارانتی به چهار تا پنج سال برسد.
وی ادامه داد: ما بر اساس مراجعات به مراکز میزان آلایندگی مشخص خودروها را داریم، اما اینکه چه تعداد از آن نوع خودرو در سطح شهر آلایندگی دارند مشخص نیست.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه ما اطلاعات خودروهایی که به مراکز مراجعه کردند، در اختیار داریم، گفت: سال قبل یک میلیون و ۲۰۰ هزار پیامک به این افراد ارسال شده است.
وی افزود: ما مکاتبهای با وزارت کشور و سازمان محیط زیست برای معاینه فنی خودروهای برقی ارسال و آمادگی خود را در این خصوص اعلام کردیم.
پروپوزالی برای تعیین حدود مجاز تهیه شده و به محض اعلام وزارت کشور، ما کار خود را آغاز خواهیم کرد.
میرزایی قمی با بیان اینکه پنج مرکز به بخش خصوصی واگذار شده است، یادآور شد: ما از حکم برنامه چهارم توسعه که واگذاری ۶۰ درصد از مراکز به بخش خصوصی است، جلوتر هستیم.
وی ادامه داد: خودروهایی هستند که معاینه فنی دارند و آلاینده هستند که در همین راستا کنترل کنار جادهای را با همکاری پلیس اجرایی کردیم و این طرح به صورت رندوم اجرایی و اخطارها به خودروهای آلاینده داده میشد.
منبع: شورای اسلامی شهر