شریعتی اگر زنده بود به افروغ لقب ابوذر زمانه میداد
استاد ارتباطات دانشگاه تهران گفت: افروغ شریعتی را دوست داشت و از او الهامگرفته بود و اگر شریعتی زنده بود به افروغ ابوذر زمانه میگفت.

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا کاظم پور همسرش مرحوم عماد افروغ امروز دوشنبه ۲۵ فروردین در مراسم بزرگداشت دومین سالگرد درگذشت وی گفت: ایشان زمان انقلاب از انگلیس که در آنجا درس میخواند به ایران آمد و در جریان انقلاب حضور داشت.
از طریق لبنان برای آموزش نظامی به سوریه رفت.
همیشه میگفت کمی نان و زیتون غذای ما بود و آموزشهای سختی دیدیم.
انقلاب به پیروزی رسید و دیگر نیازی به عملیات مسلحانه نبود بنابراین ایشان به انگلستان برگشت اما به خاطر شرایط جهان و ایران به علوم انسانی و جامعه شناسی تغییر رشته داد.
افروغ دستگاه اندیشهای قوی و با مبنای مستحکم داشت
وی تصریح کرد: به خاطر فعالیتهای انقلابی و ظلم ستیزانه از انگلستان به ایران دیپورت شد.
به منطقه محروم چابهار رفت و شبانه روز کار فرهنگی کرد.
برای ادامه تحصیل به قم رفت، منطق را خودش خواند و مدام در حال مطالعه بود به طوری که ۲۴ ساعت برای ایشان کم بود.
کارشناسی ارشدش را شیراز گرفت.
همان روز آزمون تشنج سختی کرد و با آن حالت قبول شد.
سال ۶۷ پایان نامه تمرکز زدایی را کار کرد.
فضا و نابرابری اجتماعی رساله دکترای ایشان بود.
۲ سال تمام برای این پایان نامه وقت گذاشت و محبوس در اتاقی بود که صدها کتاب داشت و آنها را مطالعه میکرد.
کتابی در اروپا تازه چاپ و توزیع شده بود دوستی پیشنهاد داده بود این کتاب خیلی خوب است، افروغ ناباورانه کتاب را به او نشان داده و گفته بود من از این کتاب در رساله دکترایم استفاده کردم.
کاظم پور با اشاره به فضای اندیشهای عماد افروغ تصریح کرد: ایشان دستگاه فکری منسجم و مستحکم و با مبنای قوی داشت.
اگر از اینکه در اندیشههای ایشان تعلل میشود ناراحتم به خاطر این است که نیروی ملی مذهبی بومی بوده است.
وی درباره روحیه اخلاق مداری و مردم داری همسرش گفت: ما اگر در اسنپ هم بودیم با راننده گرم میگرفت و صحبت میکرد و به حدی امید آفرینی میکرد که عجیب بود.
بیشتر ساعات روز را قلم میزد و مطالعه داشت، همیشه میگفت وقت تنگ است.
۴۰ اثر از ایشان به جای مانده که مصاحبههای قبل و حین و بعد نمایندگی است و در کتاب مقال و منقال به همت خودش گردآوری شده است.
کوثری استاد ارتباطات دانشگاه تهران نیز در بخشی از این مراسم گفت: افروغ شریعتی را دوست داشت و از او الهامگرفته بود و اگر شریعتی زنده بود به افروغ میگفت ابوذر زمانه.
انقلابی گری با رادیکالیسم فرق دارد و افروغ یک انقلابی بود، ترکیبی از شریعتی و امام خمینی، همین مسئله او را به دنبال جامعه شناسی کشاند.
انقلاب اسلامی به افرادی چون افروغ نیاز دارد
وی بیان داشت: شکافی بین نظر و عمل در کشور وجود دارد و بیشتر از هر جا در مسئولین میبینیم، مسئولین در سطوح مختلف حرف درمانی میکنند و متأسفانه از زندگی مردم دور هستند.
خلاصه نظر ایشان این بود اگر میخواهیم جامعه شناسی داشته باشیم باید نظر و عمل را بهم مرتبط کنیم و ساختار زندگی اجتماعی با افکار منسجم شود.
یکی از دغدغههای ایشان این بود که این شکاف بین نظر و عمل در حال گسترده شدن است.
این استاد ارتباطات تصریح کرد: اگر نتوانیم به مردم احترام بگذاریم و حرمت قائل شویم، به بازی گرفتن جمع و جامعه بخشودنی نیست.
در نظام اجتماعی احترام به مردم میخواهیم.
وی بیان داشت: اینکه میگفت انقلاب اسلامی شناخته نشد یعنی انقلاب اسلامی با چیزی شروع کرد که الان نیست.
اینها موضوعاتی بود که افروغ به خاطر آن در جوش و خروش بود.
کوثری در پایان گفت: انقلاب اسلامی اگر با افرادی چون افروغ پیروز شد با افرادی چون افروغ هم باید جلو برود.
انقلاب اسلامی افراد فکور و جسور مثل افروغ را لازم دارد که جلو بروند و به آرمانهای خود برسند.