بهروزینیا: عود نیاز به امضای ایرانی دارد - تسنیم
حسین بهروزی نیا معتقد است که عرب ها و ترک ها پیش تر ساز عود را معرفی کرده اند، اما حالا زمان آن است که نوازندگان ایرانی جلوه ای نو از این ساز را به جهان نشان دهند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دومین دوره جشنواره ملی عودنوازی از 25 تا 28 فروردین 1404 در جزیره قشم در حال برگزاری است؛ رویدادی که با هدف ترویج ساز عود و حمایت از نوازندگان این ساز، میزبان هنرمندان جوان و با استعداد از سراسر کشور است.
حسین بهروزینیا، نوازنده پیشکسوت و داور این دوره از جشنواره، در گفتوگویی با ما، از اهمیت برگزاری این جشنواره و جایگاه ساز عود در ایران و جهان گفت.
بهروزینیا با اشاره به نقش جشنواره در ایجاد انگیزه برای جوانان گفت: «جشنواره ملی عودنوازی یکی از رویدادهای مهم موسیقی است که بهویژه برای جوانان امید و دلگرمی به همراه دارد.
این جشنواره با همت شهرکتاب و به میزبانی جزیره قشم برگزار میشود و در همین مدت کوتاه، توانسته جایگاه خوبی میان دیگر جشنوارهها به دست آورد.»
ساز عود، از بیتوجهی تا درخشش جهانی
این نوازنده درباره جایگاه ساز عود در موسیقی ایران و جهان توضیح داد: «ساز عود سالهاست که در دنیا توسط نوازندگان عرب و ترک به جایگاه بالایی رسیده است.
در ایران، این ساز ابتدا چندان شناختهشده نبود، اما در 50 سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته و امروز در سطح داخلی و بینالمللی مورد توجه است.»
او همچنین تاکید کرد: «عود، سازی با صدای بم و ظرفیت اجرایی بالا در سبکهای متنوع موسیقی است و میتواند با بسیاری از سازها و فضاهای موسیقایی دنیا هماهنگ شود.»
معیارهای دقیق داوری در جشنواره قشم
بهروزینیا در بخش دیگری از گفتوگو به معیارهای داوری این دوره اشاره کرد و گفت: «تکنیکهای اصولی نوازندگی، دقت در اجرای قطعات، رعایت ریتم، ژوست بودن نُتها و تسلط نوازنده بر ساز، از جمله معیارهای اصلی ما در داوری هستند.
یکی از تفاوتهای بارز این دوره، افزایش چشمگیر علاقهمندان و داوطلبان در مقایسه با دورههای قبل است.»
او درباره سطح شرکتکنندگان هم گفت: «در برخی موارد سطح نوازندگی ضعیف بود، اما خوشبختانه بسیاری از نوازندگان اجرای بسیار خوبی داشتند که نشاندهنده رشد این عرصه و نویدبخش آیندهای روشن برای ساز عود در ایران است.»
تاثیر جشنوارهها بر آینده موسیقی ایران
بهروزینیا بر نقش جشنوارهها در تقویت موسیقی کشور تأکید کرد: «برگزاری چنین جشنوارههایی میتواند در زمینههای مختلف موسیقی، از سازسازی گرفته تا آموزش و نوازندگی، تأثیرگذار باشد.
این نوع رویدادها جوانان را به سمت سازهای اصیل ایرانی سوق میدهد و در آنها انگیزه و دلگرمی ایجاد میکند.»
توصیهای به نوازندگان جوان عود
او خطاب به هنرجویان جوانی که به یادگیری این ساز علاقه دارند گفت: «عود سازی است با قابلیت اجرای سبکهای مختلف موسیقی جهان، اما آنچه در ایران نیاز داریم، پرداختن به شیوهای ایرانی در اجرای این ساز است.
عربها و ترکها پیشتر این ساز را معرفی کردهاند، اما حالا زمان آن است که نوازندگان ایرانی جلوهای نو از این ساز را به جهان نشان دهند.»
در پایان گفتوگو، بهروزینیا به رشد علاقه جوانان به عود اشاره کرد: «تا چند سال پیش، تنها تعداد اندکی از هنرمندان به نوازندگی عود میپرداختند، اما حالا شاهد رشد چشمگیر این علاقه هستیم.
در همین جشنواره اخیر حدود صد نفر در سنین مختلف شرکت کردند که این نشان میدهد عود در میان نسل جوان جای خود را باز کرده و این آینده روشن، بسیار امیدوارکننده است.»
انتهای پیام/