ابلاغ شاخصهای راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی به آموزش و پرورش
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کرد: شاخصهای راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی و عمومی بر اساس سند تحول بنیادین، پس از تأیید رئیسجمهور، برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود امانی تهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، با بیان اینکه تهیه و تدوین شاخصهای راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی و عمومی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیش از دو سال کارشناسی و فنی با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت و با محوریت دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش انجام شده است، به ماده واحده شاخصهای راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی و عمومی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش اشاره کرد و گفت: به استناد برنامههای ۲ و۴ راهکار ۱-۱۹ با موضوع ایجاد سازوکارهای قانونی و ساختار مناسب برای سنجش و ارزشیابی عملکرد نظام تربیت رسمی و عمومی از برنامه زیر نظام پژوهش و ارزشیابی و با عنایت به اهمیت و ضرورت ارزشیابی و نقش تأثیرگذار آن در ارتقا و تضمین کیفیت فرایند تعلیم و تربیت این شاخصها تهیه و تدوین شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس این ماده واحده، وزارت آموزشوپرورش موظف است با ایجاد سازوکارهای قانونی و ساختار مناسب، بر اساس شاخصهای ارزشیابی و سنجههای عملکردی پیوست، نظام تربیت رسمی و عمومی را با اولویت سنجههای عملکردی قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، بهصورت مستمر و نظاممند ارزشیابی کند افزود: آموزش و پرورش دستورالعملهای اجرایی این مصوبه را با تأکید بر تعیین مراجع ارزشیابی، مدل اجرا و شیوههای ارزشیابی، ابزارهای سنجش کارآمد و برنامههای عملیاتی زمانبندی شده طی مدت یک سال تدوین و پس از بررسی و تصویب در کمیسیون راهبری و تحول بنیادین شورای عالی آموزشوپرورش ابلاغ خواهد کرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید برنامههای کارآمد و اثربخش را برای آموزش منابع انسانی، اصلاح فرهنگ و رفتار سازمانی و اشاعه نظاممند استانداردهای ارزشیابی با بهرهگیری از فناوریهای نوین تدوین و اجرا کند ادامه داد: آموزش و پرورش باید منابع مالی و انسانی و نیز تسهیلات و امکانات مورد نیاز را برای اجرای بایسته شاخصها و استانداردها، تأمین و در برنامههای سالانه خود منظور کند.
امانی با بیان اینکه استاندارد شاخصها و سنجههایی که نیاز به تعیین استاندارد دارند، با بهرهگیری از مفاد اسناد بالادستی، یافتههای علمی – پژوهشی و مطالعات تطبیقی، برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، پس از بررسی و تصویب در کمیسیون راهبری و تحول بنیادین شورایعالی آموزشوپرورش، با امضای وزیر آموزش و پرورش برای اجرا ابلاغ میشود عنوان کرد: آموزش و پرورش باید گزارش ارزشیابی تحلیلی عملکرد خود را بر اساس شاخصها و با در نظر گرفتن استانداردهای مصوب، به همراه برنامههای پیشنهادی برای ارتقای شاخصها و رسیدن به وضع مطلوب، سالانه به شورایعالی آموزشوپرورش ارائه کند.
وی اظهار کرد: مفاد این ماده واحده از تاریخ تصویب، جایگزین مفاد مصوبات ۷۶۰ تاریخ ۲۳/۱۱/۱۳۸۶ ۸۸۶ تاریخ ۱۳۹۲ و ۱۰۱۵ تاریخ ۱۴۰۱ شورایعالی آموزشوپرورش در خصوص نحوه ارزشیابی از نظام آموزشوپرورش میشود.