خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 30 فروردین 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ضعف ایمنی خودروهای داخلی و حمایت‌های غیرشفاف از خودروسازان - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 30 فروردین 1404 - 13:13
رئیس پژوهشکده تروما با اشاره به ضعف استانداردهای ایمنی خودروهای داخلی، خواستار تدوین استانداردهای جهانی و شفاف سازی حمایت های دولتی از خودروسازان شد.
اشاره،حوادث،تروما،پژوهشكده،استانداردهاي،درماني،صحنه،رئيس،اور ...

شاهرخ یوسف‌زاده، رئیس پژوهشکده تروما امروز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت با اشاره به افزایش حوادث ترافیکی در ایران درباره لزوم تدوین استانداردهای جهانی و شفاف‌سازی حمایت‌های دولتی از خودروسازان، با بیان اینکه تنها نظارت بهداشتی و درمانی قادر به حل مشکل ضعف استاندارهای ایمنی خودروهای داخلی نیست، بر ضرورت استفاده از فناوری‌های جدید مانند پهبادها برای کنترل رفتارهای پرخطر و اعمال قوانین راهنمایی و رانندگی تأکید کرد.
وی با بیان اینکه آموزش از سطح مدارس و فرهنگ‌سازی نقش مهمی در کاهش تصادفات دارد، گفت: آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی باید از سطح مدارس آغاز شود و کودکان باید از سنین پایین با خطرات رفتارهای پرخطر در جاده‌ها آشنا شوند.
رئیس پژوهشکده تروما با بیان اینکه دولت به عنوان هماهنگ‌کننده اصلی، باید نقش خود را در مدیریت حوادث ترافیکی بهتر ایفا کند، افزود: عدم یکپارچگی بین سازمان‌های مختلف مانند پلیس، اورژانس، و دانشگاه‌ها، مانع از دستیابی به داده‌های دقیق و برنامه‌ریزی مؤثر شده و وضعیت جاده‌ها و استانداردهای ایمنی خودروها نیز باید بهبود یابد.
یوسف‌زاده با اشاره به ضعف استانداردهای ایمنی خودروهای داخلی، بیان کرد که حمایت‌های غیرشفاف از خودروسازان مانع از رقابت سالم شده است، واگذاری بخشی از خودروسازی به بخش خصوصی بدون تعهدات روشن، نمی‌تواند به تولید خودروهای ایمن منجر شود و باید استانداردهای جدید و متناسب با شرایط جهانی تدوین شود.
وی به مشکلات مربوط به تمدید گواهینامه رانندگی برای افراد بالای 70 سال و نیاز به بررسی دقیق‌تر وضعیت سلامت این افراد اشاره کرد و گفت: باید بازنگری در قوانین مربوط به صدور و تمدید گواهینامه‌ها صورت گیرد تا از بروز حوادث ناشی از ناتوانی‌های جسمی جلوگیری شود.
وی اهمیت مدیریت صحنه حادثه را در کاهش مرگ‌ومیر تأکید کرد و افزود: پلیس و اورژانس به عنوان اولین افراد حاضر در صحنه، نیاز به آموزش‌های تخصصی در زمینه نجات اولیه و مدیریت صحنه دارند.
رئیس پژوهشکده تروما همچنین بر ضرورت راه‌اندازی مراکز شبیه‌سازی (سمیولیشن سنتر) برای تمرین مداوم کادر درمانی اشاره کرد و گفت: بسیاری از مرگ‌ها در حوادث ترافیکی قابل پیشگیری هستند، اما ضعف‌های سیستم درمانی و نقص در آموزش پرسنل اورژانس و پزشکان، باعث افزایش مرگ‌ومیر شده است.
یوسف زاده پیشنهاد داد که کمیته‌هایی برای بررسی مرگ‌های قابل پیشگیری تشکیل شود تا مشکلات سیستم درمانی شناسایی و رفع شود.
وی با اشاره به راه‌اندازی کلینیک ناروا در استان گیلان، از این اقدام به عنوان یک تجربه منحصر به فرد یاد کرد و افزود: در این کلینیک، تیمی متشکل از متخصصان مختلف، بیماران دچار آسیب مغزی را به صورت یکپارچه ویزیت و درمان می‌کنند.
رئیس پژوهشکده تروما با اشاره به مشکلات موجود در شناسایی دقیق لوکیشن حوادث، پیشنهاد داد که از فناوری‌های مدرن مانند شماره‌گذاری تیرهای برق و استفاده از سیستم‌های مخابراتی پیشرفته استفاده شود که این اقدامات می‌توانند به کاهش زمان رسیدن به صحنه حادثه و نجات جان‌ها کمک کنند.
انتهای پیام/