خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 30 فروردین 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

خودکشی دستیاران را به صفر می‌رسانیم؛بودجه افزایش ظرفیت پزشکی تامین نشد

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 30 فروردین 1404 - 14:53
معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه موضوع خودکشی دستیاران به صورت جدی در حال پیگیری است، گفت: در تلاش هستیم آمار آسیب به خود دستیاران را به حداقل و به صفر برسانیم.
پزشكي،آموزش،افزايش،ظرفيت،همايش،محورهاي،دانشجوي،تحول،پذيرش،آم ...

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید جلیل حسینی در نشست خبری بیست و هشتمین همایش آموزش پزشکی و هجدهمین جشنواره شهید مطهری گفت: این همایش از چهارشنبه ۳ اردیبهشت با محور آموزش پزشکی در عصر فناوری و هوش مصنوعی برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: برنامه‌ریزی در دانشگاه‌های مختلف در یک سال گذشته انجام و پس از فراخوان مقالات، داوری مقالات بر اساس آخرین نکات علمی دنیا، همراه با تجارب معاونین آموزشی و اساتید در جلسات مختلف برگزار شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در مورد محورهای همایش اظهار کرد: یکی از محورهای همایش مدیریت آموزشی این است که آیا برنامه‌های درسی آموزش پزشکی با نیازهای جامعه همخوانی دارد یا خیر؟
مهارت‌های تاب‌آوری و حمایت‌های روانی از دانشجویان رزیدنت‌های و اساتید محور دیگر این همایش است.
همچنین با توجه به اینکه جمعیت زیادی از دانشجویان به دانشگاه‌ها تحمیل شدند، مدیریت کلاسهای پر جمعیت نیز در این همایش مورد توجه قرار دارد.
وی افزود: بحث تحول آموزش پزشکی همواره در دستور کار بوده و علی‌رغم مشکلات برای اینکه غافله علم و نوآوری خارج نباشیم، موضوع تحول آموزش پزشکی و تعالی و بهره‌وری آن مورد توجه قرار دارد.
محورهای تحول آموزش پزشکی
به گفته معاون آموزشی وزیر بهداشت، محورهای بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها، اعتباربخشی به دانشگاه‌ها، تحول در آموزش علوم غیر بالینی، ارتقای اخلاق پزشکی و حرفه‌ای، اقتصاد و بهره‌وری آموزش پزشکی، توسعه فناوری های نوین و هوشمندسازی علوم پزشکی، بازنگری رشته‌های علوم پزشکی، مرجعیت علمی و آینده‌نگاری، ارزیابی و نظارت بر تاثیر و پیامد رشته‌های پزشکی، ماموریت‌گرایی و آمایش سرزمین از جمله محورهای تحول آموزش پزشکی است که مسئولین هر یک مشخص شده‌اند.
خودکشی دستیاران در حال پیگیری است/ارسال بخشنامه به روسای دانشگاه ها
حسینی به بحث آسیب به خود دستیاران اشاره کرد و گفت: این به صورت جدی در حال پیگیری است.
بخشنامه‌ای را بهمن‌ ماه به روسای دانشگاه‌ها ارسال کردیم.
با توجه به اینکه هر از چندگاهی حادثه‌ای در دانشگاه‌ها انفاق می‌افتد، در نظر داریم این مسئله را عمیق‌تر بررسی کنیم و در دانشگاه‌ها میزان مسائل روحی روانی و شرایطی را بررسی طبقه‌بندی و رسیدگی کنند تا بتوانیم این موضوع را چند ماه آینده به حداقل و به صفر برسانیم.
خودکشی دستیاران به چه علت‌هایی صورت می گیرد
وی خاطر نشان کرد: برخی از این مسائل به دلیل مشکلات اقتصادی است، برخی به دلیل مسائل بین دستیاران و برخی مشکلات خانوادگی اتفاق می‌افتد که همگی مسائل بررسی خواهد شد.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به تشکیل کمیته کشوری آسیب به خود کادر سلامت گفت: از همه دست‌اندر کاران دعوت کردیم و به طور مرتب گزارش‌ها را بررسی می‌کنیم و هر آنچه بتوانیم تسهیل گری انجام دهیم.
لزوم پرداخت بودجه ۲۰ درصد افزایش ظرفیت پزشکی/بودجه ۳۷ همتی افزایش ظرفیت محقق نشد
حسینی درباره لزوم پرداخت بودجه ۲۰ درصد افزایش ظرفیت پزشکی گفت: با افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی در دانشگاه‌ها دچار آسیب شده‌ایم.
از نظر تعداد اساتید، خوابگاه‌ها، و ...
شرایط خوبی نداریم.
برای این افزایش ظرفیت بودجه‌ ۳۷ هزار میلیاردی درخواست کردیم که تاکنون تامین نشده و دانشگاه‌ها با مشکل اداره می‌شوند.
من شخصاً نگران آسیب‌های دانشجویان در این وضعیت هستم.
بدهی‌ جاری دانشگاه‌ها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است
وی در مورد بدهی‌های جاری دانشگاه‌ها گفت: بدهی‌های جاری دانشگاه‌ها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و مجلس برای این بدهی در سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی کرده ولی موضوع بودجه ۲۰ درصد افزایش ظرفیت چیزی است که دولت و مجلس به آن توجه داشته باشند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در مورد افزایش ظرفیت پزشکی گفت: در سال ۱۴۰۴، با ۲۰ درصد افزایش ظرفیت نسبت به سال گذشته ۱۶ هزار و ۵۰۰ دانشجوی پزشکی عمومی پذیرش خواهیم کرد و پس از آن ۳ سال تنفس خواهیم داشت و سال ۱۴۰۷ مجدد مصوبه افزایش ظرفیت آموزش پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
پذیرش ۳۴۰۰ دانشجوی دندانپزشکی در سال ۱۴۰۴
وی افزود: سال گذشته ۱۷۰۰ دانشجوی دندانپزشکی پذیرش کردیم و امسال ۳۴۰۰ دانشجوی دندانپزشکی پذیرش خواهیم کرد.