خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 01 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

۷۰ درصد رفتارهای معلمان مشابه دهه‌های ۷۰ و ۸۰ است

مهر | استان‌ها | دوشنبه، 01 اردیبهشت 1404 - 09:07
پاکدشت- فرماندار و رئیس شورای آموزش و پرورش پاکدشت، گفت: حدود ۷۰ درصد رفتارهای معلمان مشابه دهه‌های ۷۰ و ۸۰ است، در حالی که نیاز داریم این رفتارها با نیازهای نسل امروز هماهنگ شود.
معلمان،حيدري،تكريم،آموزشي،تأكيد،جايگاه،تعاملات،پاكدشت،نسلي،م ...

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی حیدری، در جلسه شورای آموزش و پرورش پاکدشت بر اهمیت تکریم معلمان و ضرورت بازنگری در روش‌های آموزشی متناسب با نیازهای نسل جدید تأکید کرد و با اشاره به نقش کلیدی معلمان در تربیت و آموزش نسل آینده، خواستار ایجاد تحول در تعاملات میان معلمان و دانش‌آموزان شد.
حیدری در این نشست اظهار داشت که خانواده‌ها با تمام وجود به تکریم معلمان علاقه‌مندند و وظیفه مدیران دولتی است که از زحمات این قشر قدردانی کنند.
وی با اذعان به محدودیت‌های موجود، گفت: هرچند تلاش‌های ما ممکن است در شأن معلمان نباشد، اما باید با نوآوری در روش‌های تکریم، قدردانی شایسته‌ای از آن‌ها داشته باشیم.
فرماندار پاکدشت از برنامه‌ای برای دیدار حضوری با تعدادی از معلمان در سه شهر این شهرستان خبر داد و گفت: این دیدارها با حضور امام جمعه، شهرداران، اعضای شورای شهر و بخشداران برگزار خواهد شد.
حیدری تأکید کرد که انتخاب معلمان برای این دیدارها عادلانه و بر اساس معیارهایی مانند سابقه یا ویژگی‌های خاص خواهد بود.
وی افزود: هدف از این دیدارها، شنیدن مشکلات و دغدغه‌های معلمان از زبان خودشان و تجدید ارتباط با آن‌هاست.
حیدری با اشاره به تفاوت‌های فرهنگی و رفتاری نسل جدید، از وجود «حلقه مفقوده» در احترام به جایگاه معلم سخن گفت و اظهار داشت که برخلاف گذشته، برخی دانش‌آموزان امروزی جایگاه معلمان را به‌درستی تکریم نمی‌کنند و این موضوع به تفاوت‌های نسلی و تغییرات رفتاری بازمی‌گردد.
او همچنین به رفتارهای سنتی برخی معلمان اشاره کرد و گفت: حدود ۷۰ درصد رفتارهای معلمان مشابه دهه‌های ۷۰ و ۸۰ است، در حالی که نیاز داریم این رفتارها با نیازهای نسل امروز هماهنگ شود.
وی از اصطکاک‌های گاه‌به‌گاه میان معلمان و دانش‌آموزان به‌عنوان چالشی یاد کرد که می‌تواند جایگاه معلم را تضعیف کند.
حیدری تأکید کرد که برای حفظ شأن معلمان، باید در حوزه‌های پرورشی فعال‌تر عمل کرد و روانشناسان، مشاوران و مربیان پرورشی با روش‌های به‌روز به دانش‌آموزان نزدیک‌تر شوند.
اگر بتوانیم حتی دو درصد تغییر مثبت در تعاملات معلمان و دانش‌آموزان ایجاد کنیم، موفقیتی بزرگ خواهد بود
فرماندار پاکدشت پیشنهاد کرد که این شهرستان می‌تواند به‌عنوان پایلوت برای اجرای مدل‌های جدید آموزشی و رفتاری عمل کند.
وی اظهار داشت: اگر بتوانیم حتی دو درصد تغییر مثبت در تعاملات معلمان و دانش‌آموزان ایجاد کنیم، موفقیتی بزرگ خواهد بود.
او بر لزوم آموزش مهارت‌ها و اخلاق به دانش‌آموزان در کنار ساخت‌وساز مدارس تأکید کرد و گفت: هدف ما تربیت انسان‌های مکانیکی نیست، بلکه پرورش نسلی با مهارت و اخلاق والاست.
حیدری با اشاره به هفته معلم به‌عنوان فرصتی نمادین برای قدردانی از زحمات معلمان، آن را مشابه روز مادر یا پدر دانست و افزود: هرچند این تکریم‌ها ممکن است محدود باشد، اما باید با نگاه عمیق به ارزش کار معلمان تحلیل شود.
وی همچنین بر نقش خانواده‌ها در نهادینه کردن احترام به معلمان تأکید کرد و گفت: تکریم معلمان نباید به یک هفته یا ماه محدود شود.
باید در کانون خانواده به فرزندان آموزش دهیم که جایگاه معلم را ارج بنهند.
او هشدار داد که اگر این فرهنگ‌سازی در خانواده‌ها و مدارس انجام نشود، تلاش‌های مقطعی برای تکریم معلمان ناقص خواهد ماند.
اظهارات حیدری در حالی مطرح می‌شود که نظام آموزشی ایران با چالش‌هایی مانند کمبود امکانات، تفاوت‌های نسلی و تأثیرات فضای مجازی مواجه است.
برخی کارشناسان معتقدند که پیشنهادهای مطرح‌شده، مانند به‌روزرسانی روش‌های آموزشی و تقویت نقش مربیان پرورشی، می‌تواند گامی مثبت در جهت بهبود تعاملات آموزشی باشد.
بااین‌حال، موفقیت این طرح‌ها به برنامه‌ریزی دقیق و همکاری همه‌جانبه میان نهادهای آموزشی، خانواده‌ها و جامعه بستگی دارد.
فرماندار پاکدشت در پایان ابراز امیدواری کرد که با اجرای این برنامه‌ها، نه‌تنها جایگاه معلمان تقویت شود، بلکه نسلی تربیت شود که با مهارت و اخلاق، آینده‌ای روشن برای کشور رقم بزند.